Juan Rejano in Mexico: The Criteria of a Literary Critic
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.02.007Keywords:
Mexican Literature, Spanish Exile in Mexico, Literary Historiography, Juan Rejano, Revista Mexicana de Cultura, Cultural DialogueAbstract
Making use of the articles published by Juan Rejano in El Nacional, this paper defines Rejano’s criteria in order to make known the critical perspective of Spanish exiles about Mexican literature and to insist in the importance of a dialogue between Mexican and Exile intellectuals. Despite the registry of his column is wide, Rejano’s critique about Mexican narrative explains his tastes, his ideas of tradition and literary quality. Moreover, the specific case of Rejano demonstrates how Spanish exiles participated and exerted influence in Mexico’s cultural space.
Downloads
References
Aub, Max (1945). Discurso de la novela española contemporánea. México: El Colegio de México.
Aznar Soler, Manuel (2000a). «Ética y estética de Juan Rejano, ensayista exiliado», en Teresa Hernández (ed.), Juan Rejano y el exilio de 1936 en México. Córdoba: Diputación de Córdoba, pp. 92-114.
Aznar Soler, Manuel (2000b). «Estudio introductorio», en Juan Rejano, Artículos y ensayos. Sevilla: Renacimiento.
Berman, Marshall (1988). Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la Modernidad. Madrid: Siglo XXI.
Brushwood, John (1989). Narrative Innovation and Political Change in Mexico. New York: Peter Lang.
Calinescu, Matei (1991). Cinco caras de la modernidad. Modernismo, vanguardia, decadencia, kitsch, posmodernismo. Madrid: Tecnos.
Cobb, Christopher (1981). La cultura y el pueblo, España 1930-1939. Barcelona: Laia.
Cohn, Deborah (2002). «La construcción de la identidad cultural entre nacionalismo, cosmopolitismo e infraestructura intelectual, 1945-1968», en Kristine Waden Berge y Maarten Van Delden, (ed.), Foro hispánico: revista hispánica de Flandes y Holanda, (El laberinto de la solidaridad. Cultura y política en México (1910-2000). Ámsterdam: Rodopí, pp. 89-103.
Colina, José de la (1982). «México: visión de los transterrados en su literatura», El exilio español en México. México: FCE, pp. 411-425.
Covo, Jacqueline (1992). «Revista Mexicana de Cultura, suplemento cultural de El Nacional (1967-1968)», América. 9-10, pp. 147-154.
Crispin, John (2002). La estética de las generaciones de 1925. España: Pre-textos-Vanderbilt University.
Díaz Fernández, José (1985). El nuevo romanticismo, polémica de arte y literatura. José Manuel López de Abiada (ed.). Madrid: José Esteban editor.
Fuentes, Víctor (1993). «La novela social española 1927-1936: panorámica de un diverso perfil temático y formal», Letras Peninsulares. Spring, pp. 9-27.
Galván Romani, Blanca (1983). Magdalena Mondragón: su vida y su obra. México: Federación Editorial Mexicana.
Hernández, Teresa (2003). «Estudio preliminar» en Juan Rejano, Poesía completa. Córdoba: Diputación de Córdoba.
Hernández, Teresa (2008). «Introducción» en Juan Rejano, La tarde y otros poemas. Madrid: Cátedra.
Hernández de León Portilla, Ascensión (1990). España desde México. México: UNAM.
Herrera Petere, José (1996). Los artículos de El Nacional. Narciso Alba (ed.). Madrid: Ediciones de Torre.
Martín, Sabas (1980). «Juan Rejano o el verso por rescatar», Cuadernos Hispanoamericanos. 360, pp. 674-681.
Passafari, Clara (1968). Los cambios de la concepción y estructura narrativa mexicana desde 1947. Rosario: Facultad de Filosofía-Universidad Litoral.
Plejánov, Yuri (1974). Arte y vida social. Barcelona: Fontamara.
Pozas Horcasitas, Ricardo (2008). «La Revista Mexicana de Literatura: territorio de la nueva elite intelectual (1955-1965)», Mexican Studies / Estudios Mexicanos. 24, 1, Winter, pp. 53-78.
Rejano, Juan (1945). La esfinge mestiza. Crónica menor de México. México: Editorial, Leyenda.
Rejano, Juan (1961). Libro de los homenajes. México: UNAM.
Rejano, Juan (1971). Antonio Rodríguez Luna. México: UNAM.
Rivero-Cordero, Victoria (2006). «Transatlantic Visions. Imagining Mexico in Juan Rejano’s La esfinge mestiza and Luis Buñuel’s Los olvidados», Romance Notes. 46, 3, pp. 309-318.
Salaün, Serge (2005). «El arte y la máquina. Paradojas de la modernidad escénica (1900- 1939)», en Mechthild Albert (coord.), Vanguardia e intermedialidad: artes escénicas, cine y radio. Madrid-Frankfurt: Vervuert-Iberoamericana, pp. 253-273.
Sánchez Dueñas, Blas (2011). «Magisterio crítico de Teresa Hernández en el poemario crepuscular de Juan Rejano La tarde», Ámbitos. Revista de Estudios de Ciencias Sociales y Humanidades. 26, pp. 109-114.
Sánchez Montero, Simón (1980). «Juan Rejano, dirigente comunista», Litoral: revista de poesía y el pensamiento. 91-93, pp. 123-126.
Sánchez Prado, Ignacio (2009). Naciones intelectuales. Las fundaciones de la modernidad literaria mexicana. USA: Purdue University Press.
Servén Díez, C. (2011). «El joven Juan Rejano y la prensa: La Gaceta Literaria», en María José Porro Herrera y Blas Sánchez Dueñas (ed.), El exilio literario andaluz de 1939. Córdoba: Diputación provincial de Córdoba-Fundación Juan Rejano-Universidad de Córdoba, pp. 159-176.
Torres de la Rosa, Danae (2010). «La nueva novela histórica de la revolución mexicana: ¿apertura del canon o un nuevo ciclo en la narrativa revolucionaria?», en Alicia Rueda, Ignacio Ruiz y Rodolfo Mendoza (ed.), Independencias, revoluciones y revelaciones: doscientos años de literatura mexicana. Xalapa: Universidad Veracruzana, pp. 393-420.
Ugarte, Michael (1983). Literatura española en el exilio. Madrid: Siglo XXI.
Valender, James (2000). «Juan Rejano y la revista Ars», en Teresa Hernández (ed.), Juan Rejano y el exilio de 1936 en México. Córdoba: Diputación de Córdoba, pp. 144-174.
Valender, James (2005). «Max Aub y su antología de Poesía mexicana (1950-1960)», en James Valender y Gabriel Rojo (ed.), Homenaje a Max Aub. México: El Colegio de México, pp. 269-311.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.