Unamuno and the Experience of the Sea. A Poetic Journey
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2023.02.018Keywords:
Unamuno, Nature, Landscape, Sea, PoetryAbstract
Miguel de Unamuno had for many years a vision of the landscape impregnated with historical and literary mediations. This can be seen in his theoretical writings on this subject and also in his first books of poetry. This view took a turn during his exile in Fuerteventura, where he had a profound experience of the sea, metaphysical in scope, which led him to change not only his view of nature, but also of religion, writing and history. Following this process there is also an evolution in his poetic style, which is opened more and more to rhythm and rhyme, culminating in the verses of Cancionero, to which he dedicated the last years of his life.
Downloads
References
Azaola, José Miguel de. 1987. El mar en Unamuno. Bilbao: Caja de Ahorros Municipal.
Blanco Aguinaga, Carlos. 1975. El Unamuno contemplativo. Barcelona: Laia.
Bustos Tovar, Eugenio de. 1973. «Miguel de Unamuno, “poeta de dentro a fuera”. Análisis sémico del poema “Castilla”». Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno, 23: 71-137.
Celma Valero, María Pilar. 2009. «El mar en la poesía de Unamuno». En Obra en marcha. Ensayos en honor de Richard A. Cardwell, editado por Jean Andrews y Stephen G. H. Roberts, 98-111. Nottingham: Critical, Cultural and Communications Press.
Cortina Urdampilleta, Álvaro. 2018. «Estética, intrahistoria y naturaleza en Unamuno». Claves de razón práctica, 260: 112-120.
Diccionario de la Real Academia Española [DRAE]. 1884. Madrid: Real Academia Española.
Escartín Gual, Montserrat. 2008. «Patrimonio natural, literatura y tradiciones». Puertas a la lectura, 20-21: 35-51.
García Hernando, María Cruz. 2012. «Fuerteventura y el mar en De Fuerteventura a París». Tebeto, 20: 395-416.
Imizcoz Beunza, Teresa. 1996. La teoría poética de Miguel de Unamuno. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra.
Kock, Josse de. 2006. Cancionero de Miguel de Unamuno. Salamanca: Universidad.
Laitenberger, Hugo. 1989. «Acerca de dos poemas: “En Gredos” de Miguel de Unamuno y “A orillas del Duero” de Antonio Machado». En Actas del Congreso Internacional Cincuentenario de Unamuno, editado por María Dolores Gómez Molleda, 131-142. Salamanca: Universidad.
López Castro, Armando. 2010. El rostro en el espejo. Lecturas de Unamuno. Salamanca: Universidad.
Luque Moya, Gloria. 2012. «El paisaje en la antropología de Unamuno». Thémata. Revista de Filosofía, 46: 171-179.
Morera, Marcial. 2000. «Unamuno visto por los majoreros». Cuadernos Cátedra Miguel de Unamuno, 35: 95-113.
Navarro, Sergio. 2021. «La imaginación de los desterrados: restitución en el exilio de Miguel de Unamuno». En Unamuno en Hendaya, editado por Gabriel Insausti, 221-235. Valencia; Pretextos.
Nuez, Sebastián de la. 1959. «Unamuno en Fuerteventura». Anuario de Estudios Atlánticos, 5: 133-236.
Nuez, Sebastián de la. 1964. Unamuno en Canarias. Las islas, el mar y el destierro. La Laguna: Universidad.
Nuez, Sebastián de la. 1998. «Unamuno en Canarias». En Ensayos y documentos sobre Unamuno en Canarias, 33-47. La Laguna: Instituto de Estudios Canarios.
Ortega Cantero, Nicolás. 2016. «La valoración del paisaje en Unamuno: claves geográficas y dimensiones simbólicas». Cuadernos Geográficos 55, 2: 6-27.
Rabaté, Jean-Claude y Colette Rabaté. 2012. Cartas del destierro: entre el odio y el amor (1924-1930). Salamanca: Universidad.
Rivero Gómez, Miguel Ángel. 2011. «Del sentimiento de la naturaleza en Miguel de Unamuno». En Paisaje y Melancolía, editado por Diego Romero de Solís e Inmaculada Murcia Serrano, 287-318. Sevilla: Universidad.
Rodríguez Richart, José. 1998. «La poesía del exilio de Unamuno: compromiso y nostalgia». En Estudios de literatura española de los siglos XIX y XX: Homenaje a Juan María Díez Taboada, 705-714. Madrid: CSIC.
Suárez Miramón, Ana. 1987. «Introducciones». En Miguel de Unamuno, Poesía Completa (2). Madrid: Alianza.
Tellechea Idígoras, José Ignacio. 1999. «Unamuno en Hendaya. Documentos inéditos». Cuadernos Cátedra Miguel de Unamuno 34: 133-159.
Unamuno, Miguel de. 1924a. «Mi primer artículo», El Noticiero Bilbaíno (08/01/1924). Repositorio documental de la Universidad de Salamanca. Fondo Miguel de Unamuno. Accesible en: http://hdl.handle.net/10366/101683
Unamuno, Miguel de. 1924b. «Montaña, desierto, mar», Nuevo Mundo (Madrid, 3/10/24). Repositorio documental de la Universidad de Salamanca. Fondo Miguel de Unamuno. Accesible en: http://hdl.handle.net/10366/101689
Unamuno, Miguel de. 1931. «El Poder de la Palabra». Parte 1. Archivo sonoro. Nº matriz: K 2823. Madrid: Centro de Estudios Históricos.
Unamuno, Miguel de. 1934. «Desde la Magdalena de Santander», Ahora (Madrid, 22/08/34, p. 5). Repositorio documental de la Universidad de Salamanca. Fondo Miguel de Unamuno. Accesible en: http://hdl.handle.net/10366/102198
Unamuno, Miguel de. 1977. Cómo se hace una novela. Madrid: Guadarrama.
Unamuno, Miguel de. 1989. Poesía completa, 4. Madrid: Alianza.
Unamuno, Miguel de. 1999a. Poesías [1907]. En Obras Completas 4. Poesía, editado por Ricardo Senabre, 1-296. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 1999b. Rosario de sonetos líricos [1911]. En Obras Completas 4. Poesía, editado por Ricardo Senabre, 297-450. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 1999c. De Fuerteventura a París [1925]. En Obras Completas 4. Poesía, editado por Ricardo Senabre, 749-853. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 1999d. Romancero del destierro [1927]. En Obras Completas 4. Poesía, editado por Ricardo Senabre, 855-949. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 2002. Cancionero [1953]. En Obras Completas 5. Poesía, editado por Ricardo Senabre, 1-857. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 2004a. «El sentimiento de la naturaleza» (La Flecha [1902]). En Obras Completas 6. Paisajes y Recuerdos, editado por Ricardo Senabre, 3-12. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 2004b. «El sentimiento de la naturaleza» (Por tierras de Portugal y de España [1911]). En Obras Completas 6. Paisajes y Recuerdos, editado por Ricardo Senabre, 369-377. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 2004c. «Ávila de los caballeros» (Por tierras de Portugal y de España [1911]). En Obras Completas 6. Paisajes y Recuerdos, editado por Ricardo Senabre, 292-299. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 2004d. Andanzas y visiones españolas [1922]. En Obras Completas 6. Paisajes y Recuerdos, editado por Ricardo Senabre, 379-610. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 2005. «Manzanares arriba, o las dos barajas de Dios» (El Sol [1932]). En Obras Completas 7. Paisajes y Recuerdos, editado por Ricardo Senabre, 91-94. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 2007. «Prólogo a Paisajes parisienses, de Manuel Ugarte» [1903]. En Obras Completas 10. Prólogos, editado por Ricardo Senabre, 657-663. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 2008. «Divagaciones de estío». En Obras Completas 9. Ensayos, artículos y conferencia, editado por Ricardo Senabre, 230-236. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
Unamuno, Miguel de. 2012. Cartas del destierro: entre el odio y el amor (1924-1930). Editado por Colette Rabaté y Jean-Claude Rabaté. Salamanca: Universidad.
Urrutia Jordana, Ana. 2003. La poetización de la política en el Unamuno exiliado: De Fuerteventura a París y Romancero del destierro. Salamanca: Universidad.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.