Lope de Vega and the Fortune of the «juego del soldado»
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2017.02.016Keywords:
Lope de Vega, Juego del Soldado, 17th Century, Theatre, IntertextualityAbstract
From the end of the XVI century and throughout the XVII, testimonies about the well-known «Juego del soldado» are abundant and varied in every genre, specially in dramatic one, given its inherent theatricality. Among the authors who used it, where it figures names such as Calderón, Luis Vélez or Sor Juana Inés de la Cruz, Lope de Vega stands out. Everything points that he was responsible for the beginning of this story, worthy of being studied in more detail. Moreover, he is the author with more cases registered, until five, which belong to different periods, genres (theatre, lyric and tale) and treatments (profane and religious), and which point to the subsequent lines of development. In short, the use of this pastime by the Fénix reveals once more its ability to turn everything into literature, as well as its status as a pioneer and «trendsetter».
Downloads
References
Caro, Rodrigo (1978). Días geniales o lúdicros. Jean-Pierre Étienvre (ed.). Madrid: Espasa- Calpe, 2 vols.
Dale, George Irving (1940). «Games and Social Pastimes in the Spanish Drama of the Golden Age», Hispanic Review. 8, 3, pp. 219-241. https://doi.org/10.2307/469856
Mira de Amescua, Antonio (2007a). El sol a medianoche, en Agustín de la Granja (coord.), Teatro completo. VII. Ana María Martín Contreras (ed.). Granada: Universidad de Granada, pp. 759-817.
Mira de Amescua, Antonio (2007b). La guarda cuidadosa, en Agustín de la Granja (coord.), Teatro completo. VII. Agustín de la Granja (ed.). Granada: Universidad de Granada, pp. 149-199.
Morley S. Griswold y Courtney Bruerton (1968). Cronología de las comedias de Lope de Vega. Madrid: Gredos.
Profeti, Maria Grazia (2002). Per una bibliografia di Lope de Vega. Opere non dramatiche a stampa. Kassel: Ed. Reichenberger. PMid:12704992
Reyes, Gaspar de los (1613). Tesoro de concetos divinos. Sevilla: Clemente Hidalgo.
Ruiz Ramón, Francisco (1971). Historia del teatro español (desde sus orígenes hasta 1900). Madrid: Alianza Editorial.
Sancha, Justo de (ed.) (1950). Romancero y cancionero sagrados. Colección de poesías cristianas, morales y divinas. Madrid: Atlas. BAE 35.
Vega Carpio, Lope de (1777). Triunfos divinos y otras rimas sacras, en Colección de las obras sueltas, así en prosa como en verso, de frey Lope Félix de Vega Carpio… XIII. Madrid: Antonio de Sancha.
Vega Carpio, Lope de (1893). El nacimiento de Cristo, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española, III. Madrid: Establecimiento Tipográfico Sucesores de Rivadeneyra, pp. 387-409.
Vega Carpio, Lope de (1916). Los amores de Albanio e Ismenia, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española, I. Nueva edición. Madrid: Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, pp. 1-39.
Vega Carpio, Lope de (2010): Pastores de Belén, prosas y versos divinos. Antonio Carreño (ed.). Madrid: Cátedra.
Vega Carpio, Lope de (2015). El verdadero amante, en Luis Enrique López Martínez (coord.), Comedias de Lope de Vega. Parte III. Eva Rodríguez (ed.). Madrid: Gredos, t. II, pp. 201-378.
Vega García-Luengos, Germán (2012). «Sobre los colores que se ven y se oyen en la comedia nueva», en Yves Germain y Araceli Guillaume-Alonso (dir.), Les couleurs dans l’Espagne du Siècle d’Or. Écriture et symbolique. Paris: Presses de l’Université Paris- Sorbonne, pp. 159-186.
Vega García-Luengos, Germán (2013). «Juegos y pasatiempos con colores en el teatro español del siglo XVII», Bulletin of Spanish Studies. XC, 4-5, pp. 845-870.
Vélez de Guevara, Luis (2002). El conde don Pero Vélez. William R. Manson y C. George Peale (ed.); Thomas E. Case (est. introd.). Newark, Delaware: Juan de la Cuesta.
Vélez de Guevara, Luis (2005). Don Pedro Miago. William R. Manson y C. George Peale (ed.). Newark, Delaware: Juan de la Cuesta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.