Roberto Bolaño’s Narrative on Stage: 2666
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2016.02.023Keywords:
2666, Roberto Bolaño, Àlex Rigola, Dramatization, StagingAbstract
In this paper we set out to analyze the play 2666, a dramatization of the homonymous Roberto Bolaño’s novel, adapted by Pablo Ley and Alex Rigola and directed by this last one. The staging keeps the complexity, fragmentariness and multiperspectivism of the novel, investing in intermediality as well as respecting faithfully the narrative tension of the original and the lyricism of Bolaño’s word.
Downloads
References
Augé, Marc (1996). El sentido de los otros. Actualidad de la antropología. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Augé, Marc (1998). Los no lugares. Espacios del anonimato. Barcelona: Editorial Gedisa. PMCid:PMC1728761
Bauman, Zygmunt (2003). Modernidad líquida. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Bauman, Zygmunt (2005). Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Bauman, Zygmunt (2007). Tiempos líquidos. Vivir en una época de incertidumbre. Barcelona: Tusquets Editores.
Bauman, Zygmunt (2009). Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Bolaño, Roberto (1999). Amuleto. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (2004a). 2666. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (2004b). Entre paréntesis. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (2007). 2666. Barcelona: Fundació Teatre Lliure – Teatre públic de Barcelona.
Bolognese, Chiara (2009). Pistas de un naufragio. Cartografía de Roberto Bolaño. Santiago de Chile: Editorial Margen.
Corro Pemjean, Pablo Blas (2005). «Dispositivos visuales en los relatos de Roberto Bola-o», Aisthesis. 38, pp. 121-133.
Echevarría, Ignacio (2008). «Bolaño extraterritorial», en Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverón Patriau (ed.), Bola-o salvaje. Barcelona: Candaya, pp. 431-445.
Elmore, Peter (2008). «2666: la autoría en el tiempo del límite», en Celina Manzoni (ed.), Roberto Bola-o: la escritura como tauromaquia. Buenos Aires: Corregidor, pp. 259-292.
García Ramos, Arturo (2008). «Última hora de la novela: 2666 de Roberto Bola-o», Anales de Literatura Hispanoamericana. 37, pp. 107-129.
Gomila, Andreu (2007). «Entrevista: Joan Carreras», Avui. 5 de noviembre, p. 36. PMCid:PMC1932725
González Rodríguez, Sergio (2002). Huesos en el desierto. Barcelona: Editorial Anagrama.
Gras Miravet, Dunia (2012). «De Sergio González a Àlex Rigola, pasando por Roberto Bola-o: cortesías y transtextualidades. A propósito de 2666», en Augusta López Bernasocchi y José Manuel López de Abiada (ed.), Roberto Bola-o, estrella cercana. Ensayos sobre su obra. Madrid: Editorial Verbum, pp. 107-125.
Kociatkiewicz, Jerzy y Monika Kostera (1999). «The anthropology of empty space», Qualitative sociology. 22, 1, pp. 37-50. https://doi.org/10.1023/A:1022131215755
Ley, Pablo (2007). «2666-Una aproximació a la posada en escena», en Roberto Bola-o, 2666. Barcelona: Fundació Teatre Lliure – Teatre públic de Barcelona.
Liddell, Angélica (2014). El sacrificio como acto poético. Madrid: Continta me tienes. López García, José Ramón (2008). «El mal en escena: 2666, de Roberto Bola-o», en José Romera Castillo (ed.), Teatro, novela y cine en los inicios del siglo XXI. Madrid: Visor Libros, pp. 203-222.
Manzoni, Celina (2002). «Narrar lo inefable. El juego del doble y los desplazamientos en Estrella distante», en Celina Manzoni (ed.), Roberto Bola-o: la escritura como tauromaquia. Buenos Aires: Corregidor, pp. 39-50.
Paz Soldán, Edmundo (2008). «Roberto Bola-o: Literatura y apocalipsis», en Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverón Patriau (ed.), Bola-o salvaje. Barcelona: Candaya, pp. 11-30.
Prieto Nadal, Ana (2014). «El policía de las ratas a escena», Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos [en línea]. II, 2, pp. 449-461, disponible en <http://www.pasavento.com/pdf/04_12_prieto.pdf> [ref. de 13/07/16]
Rodríguez Serrano, Aarón (2010). «Escena/cementerio: sobre 2666 (de Roberto Bola-o) en la versión teatral de Àlex Rigola» [en línea], disponible en: <http://www.perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/viewFile/544/462> [ref. de 13/7/16].
Sanchis Sinisterra, José (2003). Dramaturgia de textos narrativos. Ciudad Real: Ñaque.
Siegel, Marcia B. (1972). At the Vanishing Point: A Critic Looks at Dance. New York: Saturday Review Press.
Villoro, Juan (2008). «La batalla futura», en Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverón Patriau (ed.), Bolaño salvaje. Barcelona: Candaya, pp. 73-89.
Volpi, Jorge (2008). «Bola-o, epidemia», en Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverón Patriau (ed.), Bolaño salvaje. Barcelona: Candaya, pp. 191-207.
Walker, Carlos (2013). «Horror y colección en Roberto Bola-o», Kamchatka. 1, pp. 155-177.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.