Enigmas and Paradoxes in El cerco oblicuo by Gonzalo Hidalgo Bayal
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2016.01.010Keywords:
El cerco oblicuo, Gonzalo Hidalgo Bayal, Intertextuality, Kafka, Poe, BorgesAbstract
This article focuses on the analysis of El cerco oblicuo (1993), by Gonzalo Hidalgo Bayal. Through the study of the intertextual links that form the imaginery universe of this travel novel, we try to explain some of the thematic and stylistic key elements that are characteristic of the labryinthine and enigmatic construction of the author’s narrative.
Downloads
References
Aldana, Francisco de (1997). Carta para Arias Montano sobre la contemplación de Dios y los requisitos della, en Poesías castellanas completas. José Lara Garrido (ed.). Madrid: Cátedra.
Alighieri, Dante (2005). Divina comedia. Giorgio Petrocchi y Luis Martínez de Merlo (ed.). Madrid: Cátedra.
Aparicio Nevado, Felipe (ed.) (2013). El efecto M. Territorios narrativos de Gonzalo Hidalgo Bayal. Jaraíz de la Vera: Ediciones La Rosa Blanca.
Bastida, Vicente (1992). «La Epopeya del Tránsito en el Cimetière Marin de P. Valéry», Revista de Filología Francesa. 2, pp. 31-36.
Bloom, Harold (2000). «Jorge Luis Borges», en Cómo y por qué leer. Barcelona: Anagrama, pp. 67-71.
Genette, Gerard (1982). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus. PMid:6805839 PMCid:PMC1498910
Godard, Jean-Luc (1971). Jean-Luc Godard por Jean-Luc Godard. Barcelona: Barral.
Hidalgo Bayal, Gonzalo (1994). Camino de Jotán (La razón narrativa de Ferlosio). Badajoz: Los Libros del Oeste.
Hidalgo Bayal, Gonzalo (2002). Amad a la dama. Gijón: Llibros del Pexe.
Hidalgo Bayal, Gonzalo (2004). Paradoja del interventor. Badajoz: Del Oeste Ediciones.
Hidalgo Bayal, Gonzalo (2005). El cerco oblicuo. 2.ª edición. Madrid: Calambur. Primera edición de 1993.
Hidalgo Bayal, Gonzalo (2007). El desierto de Takla Makán. Lecturas de Ferlosio. Mérida: Editora Regional de Extremadura. Col. Ensayos literarios, 17.
Hidalgo Bayal, Gonzalo (2011). «El hombre que subía las escaleras», en Ana Calvo Revilla, Juan Luis Hernández Mirón y M.ª del Carmen Ruiz de la Cierva (ed.), Estudios de narrativa contemporánea. Homenaje a Gonzalo Hidalgo Bayal. Madrid: CEU Ediciones, pp. 13-20.
Izquierdo, Lluís (2003). «Kafka», en Jordi Llovet (ed.), Lecciones de Literatura Universal. Madrid: Cátedra, pp. 901-910.
Jacobsen, Jens Peter (2003). Niels Lyhne. Ana Sofía Pascua (trad.). Barcelona: Acantilado.
Kleist, Heinrich von (1970). Über da Marionettentheater, en Sämtliche Werke. Munich: Ausgabe letzer Hand.
Kristeva, Julia (1967). «Bakhtine, le mot, le dialogue et le roman», Critique. 23, pp. 438-465.
Lajara, Ricardo (1996). «El laberinto como metáfora espacial en Borges y Calvino», en Alain Sicard y Fernando Moreno (ed.), Coloquio Internacional Borges, Calvino, la literatura, II. Madrid: Centre de Recherches Latino-Américaines de l’Université de Poitiers-Fundamentos, pp. 145-150.
Lobato, M.ª Luisa (1992). «Cinco cuadernos autógrafos de Antonio Machado», en Antonio Vilanova (ed.), Actas del X Congreso la Asociación Internacional de Hispanistas, IV. Barcelona: PPU, pp. 53-72.
Machado, Antonio, M.ª Pilar Alonso Abad y Alberto C. Ibáñez Pérez (ed.) (2004). El fondo machadiano de Burgos. Los papeles de Antonio Machado. Burgos: Institución Fernán González-Academia Burgense de Historia y Bellas Artes, 2 vol.
Magris, Claudio (2012). El anillo de Clarisse. Tradición y nihilismo en la literatura moderna. Pamplona: Eunsa.
Peña Dacosta, Víctor (2012). «La ‘riseza’ como analgésico. Entrevista a Gonzalo Hidalgo Bayal», Periplo. XIII, pp. 38-43.
Steiner, George (2001). Errata. El examen de una vida. 4.ª ed. Madrid: Siruela. Primera edición de 1998.
Trocchi, Anna (2002). «Temas y mitos literarios», en Armando Gnsici (ed.), Introducción a la literatura comparada. Barcelona: Crítica, pp. 129-169.
Vattimo, Gianni (1979). Il soggeto e la maschera. Nietzsche e il problema della liberazione. Milán: Fabbri-Bompiani.
Vattimo, Gianni y Rovatti, Pier Aldo (1983). El pensamiento débil. Madrid: Cátedra.
Viola, Manuel Simón (1998). «La prosa de creación en Extremadura: de los narradores decimonónicos a los prosistas del cambio de siglo», Revista de Estudios Extremeños. LIV, pp. 21-63.
Viola, Manuel Simón (2005). «Aproximación a la obra narrativa de Gonzalo Hidalgo Bayal», Boletín de la Real Academia de Extremadura de las Letras y las Artes. XIII, pp. 127- 143.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.