Cases of Conscience in the Spanish Pastoral Novel of the Golden Age: Casuistry and Probabilism in Lope de Vega’s Arcadia (1598)
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.01.004Keywords:
Lope de Vega, Arcadia, casuistryAbstract
La Arcadia (1598) de Lope de Vega’s Arcadia (1598) was one of the most successful books in Lope’s already exceptional career, but, in spite of that success, modern critics insist in their criticism of the work, which they see as disorganized and superficial. In order to explain this contrast between these complaints and Arcadia’s success in Early-Modern times, we analyze one of the aspects of the work that critics reject the most: characterization, in particular of the two protagonists, the shepherds Anfriso and Belisarda, as well as some secondary characters. We claim that Golden Age readers must have appreciated the Arcadia’s characters partly because Lope designed them following a way of thinking typical of the time but profoundly strange to ours: moral theology’s casuistry and probabilism. In this context we examine the novel’s «cases» in detail, explaining how they must have been read and enjoyed at the time. In addition, this contextualization allows us to explore the reasons behind Lope’s interest for casuistry, and to relate this way of thinking to his experience as a playwright.
Downloads
References
Álvarez, Miguel (1982). El probabilismo y el teatro espa-ol del siglo XVII. Tesis doctoral inédita. New York: New York University.
Aristóteles (1982). Tratados de Lógica (Organon) I: Categorías. Tópicos. Sobre las refutaciones sofísticas. Trad. de Miguel Candel Sanmartín. Madrid: Gredos.
Avalle-Arce, Juan Bautista (1959). La novela pastoril espa-ola. Madrid: Revista de Occidente.
Avalle-Arce, Juan Bautista (1998). «Lope de Vega ante la novela», Anuario Lope de Vega. IV, pp. 33-54.
Beltrán Almería, Luis (2010). «Una aproximación a la novela pastoril hispana», en J. M. Ferri y J. C. Rovira (eds.), Parnaso de dos mundos: de literatura espa-ola e hispanoamericana en el Siglo de Oro. Madrid: Iberoamericana, pp. 331-350.
Blasco, Javier (1990). «Entre la «magia» del amor y la «magia» de la memoria. Hermetismo y literatura en La Arcadia de Lope», Edad de Oro. IX, pp. 19-37.
Bolívar Botía, Antonio (2002). «El estudio de caso como informe biográfico-narrativo», Arbor. DXLXXV, pp. 559-578.
Brito Díaz, Carlos (1998). «Oficina y museo de la letra: dicho y deposición para las artes de la escritura en La Arcadia», Anuario Lope de Vega. IV, pp. 55-64.
Caro Baroja, Julio (1985). Las formas complejas de la vida religiosa (religión, sociedad y carácter en la Espa-a de los siglos XVI y XVII). Madrid: SARPE.
Cervantes Saavedra, Miguel de (1987). La Galatea. 1585. Ed. de Juan Bautista Avalle-Arce. Madrid: Clásicos Castellanos.
Chevalier, Maxime (1974). «La Diana de Montemayor y su público en la Espa-a del siglo XVI», en Jean-François Botrel y Serge Salau.n (eds.), Creación y público en la literatura espa-ola. Madrid: Castalia, pp. 40-55.
Cicerón, Marco Tulio (2005). Disputaciones tusculanas. Trad. de Alberto Medina González. Madrid: Gredos.
Concina, Daniele (1772). Historia del probabilismo y rigorismo. Trad. de Matías Joaquín de Imaz. Vol. I. Madrid: Matías Fernández.
Crawford, J. P. Whickersham (1915). «The Seven Liberal Arts in Lope de Vega's Arcadia», Modern Language Notes. XXX, pp. 13-14.
Elias, Norbert (1979). Uber den Prozess der Zivilisation: Soziogenetische und psychogenetische Untersuchungen. 2 vols. Frankfurt: Suhrkamp.
Fernández Cano, Antonio (2002). «La casuística: un ensayo histórico-metodológico en busca de los antecedentes del estudio de caso», Arbor. DXLXXV, pp. 489-511.
Fernández Cano, Antonio, Teresa Lara Moreno, Juan de Dios Melgarejo Jaldo y Ángel Bueno Sánchez (2002). «Un debate metodológico entre dos aproximaciones al estudio de caso: caso de conciencia frente a estudio de caso histórico-humanista», Arbor. DXLXXV, pp. 513-532.
Finello, Dominick (2001). «La contemporaneidad de la novela pastoril espa-ola», en Isaías Lerner, Isabel Lozano Renieblas y Juan Carlos Mercado (eds.), Silva. Studia Philologica in Honorem Isaías Lerner. Madrid: Castalia, pp. 245-255.
Finello, Dominick (2003). «Alba de Tormes y el ambiente dramático en torno a la Arcadia», Anuario Lope de Vega. IX, pp. 211-224.
Finello, Dominick (2008). The Evolution of the Pastoral Novel in Early Modern Spain. Brepols: Arizona State University.
Gil Polo, Gaspar (1987). Diana enamorada. 1564. Ed. de Francisco López Estrada. Madrid: Castalia.
Gómez Canseco, Luis, ed. (2010a). La Gran Sultana do-a Catalina de Oviedo. De Miguel de Cervantes. Madrid: Biblioteca Nueva.
Gómez Canseco, Luis (2010b). «Probabilismo en Cervantes: La gran sultana como caso de conciencia», Criticón. CIX, pp. 167-186.
Goyri de Menéndez Pidal, María (1950). «La Celia de Lope de Vega», Nueva Revista de Filología Hispánica. VI, pp. 347-390.
Kallendorf, Hilaire (2007). Conscience on Stage. The Comedia as Casuistry in Early Modern Spain. Toronto: University of Toronto Press.
López de Alvarado, Garci (1552). Breve compendio de confesión. Venecia: Giovanmaria Bonelli.
López Estrada, Francisco (1948). La Galatea de Cervantes: estudio crítico. Tenerife: Universidad de La Laguna.
López Estrada, Francisco, ed. (1958). Los siete libros de la Diana. De Jorge de Montemayor. Madrid: Espasa Calpe.
López Estrada, Francisco (1974). Los libros de pastores en la literatura espa-ola. La órbita previa. Madrid: Gredos.
Martha, Constant (1883). Études morales sur l'antiquité. París: Hachette.
McGrady, Donald (1997). «Introducción», en Donald McGrady (ed.), Lope de Vega. Prosa, I. Arcadia. El peregrino en su patria. Madrid: Biblioteca Castro, pp. ix-xxiv.
Menéndez Pelayo, Marcelino (1962). «La novela pastoril», en Marcelino Menéndez Pelayo, Orígenes de la novela. Vol. II. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 185-346.
Millé y Giménez, Juan (1928). Estudios de literatura espa-ola. La Plata: Humanidades.
Montemayor, Jorge de (1996). La Diana. Ed. de Juan Montero. Barcelona: Crítica.
Montero, Juan, ed. (1996). La Diana. De Jorge de Montemayor. Barcelona: Crítica.
Montesinos, José F. (1967). Estudios sobre Lope de Vega. Salamanca: Anaya.
Moore Candelera, Eduardo (1956). La moral en el siglo XVI y primera mitad del XVII. Ensayo de síntesis histórica y estudio de algunos autores. Granada: Francisco Román Camacho.
Moore Candelera, Eduardo (1990). «Los jesuitas en la historia de la teología moral», Studia Moralia. XXVIII. 28, pp. 223-245.
Morby, Edwin S. (1966). «El Libro de suertes de la Arcadia», en Antonio Rodríguez Moñino (ed.), Homenaje a Rodríguez-Moñino: estudios de erudición que le ofrecen sus amigos o discípulos hispanistas norteamericanos. Vol. II. Madrid: Castalia, pp. 1-8.
Morby, Edwin S. (1969). «La Arcadia de Lope. Ediciones y tradición textual», Ábaco. I, pp. 135-233.
Morby, Edwin S., ed. (1975). Arcadia. De Lope de Vega Carpio. Madrid: Castalia.
Mujica, Barbara (1986). Iberian Pastoral Characters. Washington: Scripta Humanistica.
Nussbaum, Martha Craven (2009). The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy. New York: Cambridge University Press.
Osuna, Rafael (1972). La Arcadia de Lope de Vega: génesis, estructura y originalidad. Madrid: Anejos del Boletín de la Real Academia Española.
Palacios, Bonifacio (1987). «Teología moral y sus aplicaciones, 1580-1700», en Melquíades Andrés Martínez (ed.), Historia de la teología española II. Desde el siglo XVI hasta la actualidad. Madrid: Fundación Universitaria Española, pp. 161-208.
Rabell, Carmen R. (1992). Lope de Vega: El arte nuevo de hacer «novellas». Londres: Tamesis.
Reyes Cano, Rogelio (1973). La Arcadia de Sannazaro en España. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Rhodes, Elizabeth (1992). The Unrecognized Precursors of Montemayor's Diana. Columbia: University of Missouri Press.
Romero Barranco, Violeta (2007). «Más páginas olvidadas de la Arcadia de Lope de Vega: una nueva variante en la edición valenciana de 1602, Anuario Lope de Vega. XIII, pp. 153-162.
Santos del Cerro, Jesús (2000). «Una teoría sobre la creación del concepto moderno de probabilidad: aportaciones españolas», Llull. XXIII, pp. 431-450.
Scudieri Ruggieri, Jole (1963). «Notas a la Arcadia de Lope», Cuadernos Hispanoamericanos. CLXI-CLXII, pp. 577-605.
Senabre, Ricardo (1987). Literatura y público. Madrid: Paraninfo.
Shaw, W. D. (1999). «Masks of the Unconscious: Bad Faith and Casuistry in the Dramatic Monologue», English Literary History. LXVI, pp. 439-460. http://dx.doi.org/10.1353/elh.1999.0019
Siles Artés, José (1972). El arte de la novela pastoril. Valencia: Albatros.
Souviron López, Begoña (1997). La mujer en la ficción arcádica. Madrid: Iberoamericana.
Ticknor, George (1965). History of Spanish Literature. 1849, Vol. II. Nueva York: Frederick Ungar.
Tomillo, [Anastasio] y [Cristóbal] Pérez Pastor (1901). Proceso de Lope de Vega por libelos contra unos cómicos. Madrid: Real Academia de la Historia.
Trabado Cabado, José Manuel (1998). «Poética y manierismo en La Arcadia de Lope de Vega», Anuario Lope de Vega. IV, pp. 347-357.
Vega Carpio, Lope de (2012). Arcadia. Prosas y versos. 1598. Ed. de Antonio Sánchez Jiménez. Madrid: Cátedra.
Vossler, Kart (1940). Lope de Vega y su tiempo. Trad. de Ramón Gómez de la Serna. Madrid: Revista de Occidente.
Wardropper, Bruce W. (1951). «The Diana of Montemayor: Reevaluation and Interpretation», Studies in Philology. XLVII, pp. 126-144.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.