Theoretical Approaches to the Preface: Its Role in Recent Spanish Narrative

Authors

  • Susana Arroyo Redondo Universidad de Alcalá de Henares

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.01.003

Keywords:

Prologue, Preface, Foreword, Paratext, Contemporary literature, Literary theory

Abstract


Of all the paratextual elements that transform a text into a book, the preface plays a fundamental role due to its length, location and creative nuances. Therefore, this article offers a descriptive analysis of the preface’s functions and taxonomy, with comments on its values. The article concludes by pointing out the autonomy and polysemy that the preface has acquired in contemporary literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Corpus de novelas contemporáneas

Azúa, Félix de (1996). Mansura [1984]. Barcelona: Planeta.

Calderón, Emilio (2009). La bailarina y el inglés. Barcelona: Planeta.

Cercas, Javier (2009). Anatomía de un instante. Barcelona: Mondadori.

Díaz-Mas, Paloma (2005). Como un libro cerrado. Barcelona: Anagrama.

Fernández Cubas, Cristina (2001). Cosas que ya no existen. Barcelona: Lumen.

Fernández Mallo, Agustín (2011). El hacedor (de Borges), Remake. Madrid: Alfaguara.

Grandes, Almudena (2006). Modelos de mujer [1996]. Barcelona: Tusquets.

Goytisolo, Juan (1999). El furgón de cola [1982]. Barcelona, Planeta.

Guelbenzu, José María (2001). La tierra prometida [1991]. Madrid: Alfaguara.

Guelbenzu, José María (2010). El amor verdadero. Madrid: Siruela.

Llamazares, Julio (1994). Escenas de cine mudo. Barcelona: Seix Barral.

Marías, Javier (1996). Cuando fui mortal. Madrid: Santillana.

Marías, Javier (1995). El siglo [1983, prólogo a la segunda edición]. Barcelona: Anagrama.

Marías, Javier (2000). Negra espalda del tiempo [1998]. Madrid: Santillana.

Martín Gaite, Carmen (2000). La reina de las nieves [1994]. Barcelona: Anagrama.

Martín Gaite, Carmen (1970). Ritmo Lento [1963]. Barcelona: Seix Barral.

Mendoza, Eduardo (2009). Tres vidas de santos. Barcelona: Seix Barral.

Montero, Rosa (2007). La loca de la casa [2003]. Madrid: Santillana.

Mora, Vicente Luis (2012). El lectoespectador. Barcelona: Seix Barral.

Mu-oz Molina, Antonio (1993). Nada del otro mundo, Madrid: Espasa Calpe.

Navarro, Justo (2003). F. Barcelona: Anagrama.

Pinilla, Ramiro (2010). Las ciegas hormigas [1960]. Barcelona: Tusquets.

Torrente Ballester, Gonzalo (2008). Don Juan [1963]. Madrid: Punto de Lectura.

Torrente Ballester, Gonzalo (1998). Fragmentos de Apocalipsis [1977]. Madrid: Espasa Calpe.

Torrente Ballester, Gonzalo (1979). Las sombras recobradas. Barcelona: Planeta.

Torrente Ballester, Gonzalo (2008). La princesa durmiente va a la escuela [1983]. Madrid: Punto de Lectura.

Torrente Ballester, Gonzalo (2008). Quizá nos lleve el viento al infinito [1984]. Madrid: Punto de Lectura.

Trapiello, Andrés (1998). Salón de pasos perdidos. 1 El gato encerrado [1990]. Barcelona: Destino.

Umbral, Francisco (1976). Las ninfas. Barcelona: Destino.

Umbral, Francisco (1995). Teoría de Lola [1977]. Barcelona: Destino.

Unamuno, Miguel de (2009). Cómo se hace una novela [1927]. Madrid: Cátedra.

Unamuno, Miguel de (1991). Niebla [1914]. Madrid: Espasa Calpe.

Unamuno, Miguel de (1968). Tres novelas ejemplares y un prólogo [1920]. Madrid: Espasa Calpe.

Verdú, Vicente (2008). No ficción. Barcelona: Anagrama.

Vila-Matas, Enrique (1993). Hijos sin hijos. Barcelona: Anagrama.

Vila-Matas, Enrique (1985). Historia abreviada de la literatura portátil. Barcelona: Anagrama.

Vila-Matas, Enrique (1994). Recuerdos inventados. Barcelona: Anagrama.

Corpus de obras teóricas y de referencia

Alvarado, Maite (1994). Paratexto. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Aristóteles (2000). Poética. Barcelona: Icaria.

Arredondo Sirodey, Soledad; Pierre Civil y Michel Moner (2009). Paratextos en la literatura espa-ola (siglos XV-XVIII). Madrid: Casa Velázquez.

Barthes, Roland (1975). Roland Barthes par Roland Barthes. París: Seuil.

Caballero, Fernán (2004). La gaviota. Buenos Aires: Stock Cero.

Caturla Viladot, Alberto (2009). «A orillas del texto. Por una teoría del espacio paratextual narrativo». Universidad de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/1742

Cervantes, Miguel de (1992). Novelas Ejemplares. Juan Bautista Avalle-Arce (ed.). Madrid: Castalia.

Cervantes, Miguel de (1998). Don Quijote de la Mancha. Alberto Blecua (ed.). Madrid: Espasa Calpe.

Del Lungo, Andrea (2009). «Seuils, vingt ans après. Quelques pistes pour l'étude du paratexte après Genette», Littérature. 155, pp. 98-111. http://dx.doi.org/10.3917/litt.155.0098

Derrida, Jacques (1972). La Dissémination. París: Seuil.

Doležel, Lubomir (1999). Heterocósmica. Ficción y mundos posibles. Madrid: Arcolibros.

Eco, Umberto (1985). La definición del arte. Barcelona: Martínez Roca.

Eco, Umberto (1997). Interpretación y sobreinterpretación. Madrid: Cambridge University Press.

Genette, Gérard (1987). Seuils. París: Seuil.

Goldber, Sander (1986). Understandig Terence. Princeton: Princeton University Press.

Jullien, Dominique (1990). «La préface comme auto-contemplation». Poétique. 84, pp. 499-508.

Nelson, Kristopher (1998). «A Pretext for Writing: Prologues, Epilogues, and the Notion of Paratext». Social Science Research Network.

Pejenaute Rubio, Francisco (2009). «El género literario 'prólogo' en la hagiografía femenina altomedieval». Studium Ovetense. 37, pp. 77-90.

Porqueras Mayo, Alberto (1957). El prólogo como género literario: su estudio en el Siglo de Oro espa-ol. Madrid: CSIC.

Pozuelo Yvancos, José María (2004). Ventanas de la ficción. Narrativa hispánica, siglos XX y XXI. Barcelona: Península.

Riquer, Isabel de y Jesús Montoya Martínez (1988). El prólogo literario en la Edad Media. Madrid: UNED.

Downloads

Published

2014-06-30

How to Cite

Arroyo Redondo, S. (2014). Theoretical Approaches to the Preface: Its Role in Recent Spanish Narrative. Revista De Literatura, 76(151), 57–77. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.01.003

Issue

Section

Studies