Theoretical Approaches to the Preface: Its Role in Recent Spanish Narrative
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.01.003Keywords:
Prologue, Preface, Foreword, Paratext, Contemporary literature, Literary theoryAbstract
Of all the paratextual elements that transform a text into a book, the preface plays a fundamental role due to its length, location and creative nuances. Therefore, this article offers a descriptive analysis of the preface’s functions and taxonomy, with comments on its values. The article concludes by pointing out the autonomy and polysemy that the preface has acquired in contemporary literature.
Downloads
References
Corpus de novelas contemporáneas
Azúa, Félix de (1996). Mansura [1984]. Barcelona: Planeta.
Calderón, Emilio (2009). La bailarina y el inglés. Barcelona: Planeta.
Cercas, Javier (2009). Anatomía de un instante. Barcelona: Mondadori.
Díaz-Mas, Paloma (2005). Como un libro cerrado. Barcelona: Anagrama.
Fernández Cubas, Cristina (2001). Cosas que ya no existen. Barcelona: Lumen.
Fernández Mallo, Agustín (2011). El hacedor (de Borges), Remake. Madrid: Alfaguara.
Grandes, Almudena (2006). Modelos de mujer [1996]. Barcelona: Tusquets.
Goytisolo, Juan (1999). El furgón de cola [1982]. Barcelona, Planeta.
Guelbenzu, José María (2001). La tierra prometida [1991]. Madrid: Alfaguara.
Guelbenzu, José María (2010). El amor verdadero. Madrid: Siruela.
Llamazares, Julio (1994). Escenas de cine mudo. Barcelona: Seix Barral.
Marías, Javier (1996). Cuando fui mortal. Madrid: Santillana.
Marías, Javier (1995). El siglo [1983, prólogo a la segunda edición]. Barcelona: Anagrama.
Marías, Javier (2000). Negra espalda del tiempo [1998]. Madrid: Santillana.
Martín Gaite, Carmen (2000). La reina de las nieves [1994]. Barcelona: Anagrama.
Martín Gaite, Carmen (1970). Ritmo Lento [1963]. Barcelona: Seix Barral.
Mendoza, Eduardo (2009). Tres vidas de santos. Barcelona: Seix Barral.
Montero, Rosa (2007). La loca de la casa [2003]. Madrid: Santillana.
Mora, Vicente Luis (2012). El lectoespectador. Barcelona: Seix Barral.
Mu-oz Molina, Antonio (1993). Nada del otro mundo, Madrid: Espasa Calpe.
Navarro, Justo (2003). F. Barcelona: Anagrama.
Pinilla, Ramiro (2010). Las ciegas hormigas [1960]. Barcelona: Tusquets.
Torrente Ballester, Gonzalo (2008). Don Juan [1963]. Madrid: Punto de Lectura.
Torrente Ballester, Gonzalo (1998). Fragmentos de Apocalipsis [1977]. Madrid: Espasa Calpe.
Torrente Ballester, Gonzalo (1979). Las sombras recobradas. Barcelona: Planeta.
Torrente Ballester, Gonzalo (2008). La princesa durmiente va a la escuela [1983]. Madrid: Punto de Lectura.
Torrente Ballester, Gonzalo (2008). Quizá nos lleve el viento al infinito [1984]. Madrid: Punto de Lectura.
Trapiello, Andrés (1998). Salón de pasos perdidos. 1 El gato encerrado [1990]. Barcelona: Destino.
Umbral, Francisco (1976). Las ninfas. Barcelona: Destino.
Umbral, Francisco (1995). Teoría de Lola [1977]. Barcelona: Destino.
Unamuno, Miguel de (2009). Cómo se hace una novela [1927]. Madrid: Cátedra.
Unamuno, Miguel de (1991). Niebla [1914]. Madrid: Espasa Calpe.
Unamuno, Miguel de (1968). Tres novelas ejemplares y un prólogo [1920]. Madrid: Espasa Calpe.
Verdú, Vicente (2008). No ficción. Barcelona: Anagrama.
Vila-Matas, Enrique (1993). Hijos sin hijos. Barcelona: Anagrama.
Vila-Matas, Enrique (1985). Historia abreviada de la literatura portátil. Barcelona: Anagrama.
Vila-Matas, Enrique (1994). Recuerdos inventados. Barcelona: Anagrama.
Corpus de obras teóricas y de referencia
Alvarado, Maite (1994). Paratexto. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Aristóteles (2000). Poética. Barcelona: Icaria.
Arredondo Sirodey, Soledad; Pierre Civil y Michel Moner (2009). Paratextos en la literatura espa-ola (siglos XV-XVIII). Madrid: Casa Velázquez.
Barthes, Roland (1975). Roland Barthes par Roland Barthes. París: Seuil.
Caballero, Fernán (2004). La gaviota. Buenos Aires: Stock Cero.
Caturla Viladot, Alberto (2009). «A orillas del texto. Por una teoría del espacio paratextual narrativo». Universidad de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/1742
Cervantes, Miguel de (1992). Novelas Ejemplares. Juan Bautista Avalle-Arce (ed.). Madrid: Castalia.
Cervantes, Miguel de (1998). Don Quijote de la Mancha. Alberto Blecua (ed.). Madrid: Espasa Calpe.
Del Lungo, Andrea (2009). «Seuils, vingt ans après. Quelques pistes pour l'étude du paratexte après Genette», Littérature. 155, pp. 98-111. http://dx.doi.org/10.3917/litt.155.0098
Derrida, Jacques (1972). La Dissémination. París: Seuil.
Doležel, Lubomir (1999). Heterocósmica. Ficción y mundos posibles. Madrid: Arcolibros.
Eco, Umberto (1985). La definición del arte. Barcelona: Martínez Roca.
Eco, Umberto (1997). Interpretación y sobreinterpretación. Madrid: Cambridge University Press.
Genette, Gérard (1987). Seuils. París: Seuil.
Goldber, Sander (1986). Understandig Terence. Princeton: Princeton University Press.
Jullien, Dominique (1990). «La préface comme auto-contemplation». Poétique. 84, pp. 499-508.
Nelson, Kristopher (1998). «A Pretext for Writing: Prologues, Epilogues, and the Notion of Paratext». Social Science Research Network.
Pejenaute Rubio, Francisco (2009). «El género literario 'prólogo' en la hagiografía femenina altomedieval». Studium Ovetense. 37, pp. 77-90.
Porqueras Mayo, Alberto (1957). El prólogo como género literario: su estudio en el Siglo de Oro espa-ol. Madrid: CSIC.
Pozuelo Yvancos, José María (2004). Ventanas de la ficción. Narrativa hispánica, siglos XX y XXI. Barcelona: Península.
Riquer, Isabel de y Jesús Montoya Martínez (1988). El prólogo literario en la Edad Media. Madrid: UNED.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.