Machado’s manuscripts of El hombre que murió en la guerra
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2013.01.011Keywords:
Manuel and Antonio Machado, Manuscripts, El hombre que murió en la guerra, TheaterAbstract
This paper deals with the study of the Machado’s manuscripts «El hombre que murió en la Guerra», which is still unpublished. In particular, we analyzethe contents of the play, the genesis of the work, the parts written byeach author, as well as the several tages of the drafting. Lastly, several unpublished drafts of the play are transcribed.
Downloads
References
Alarcón Sierra, Rafael (2006). «El hombre que murió en la guerra, El hombre que yo maté de Rostand y Lubitsch y los intertextos de Manuel Machado». Revista de Literatura, LXVIII, 136, pp. 573-575.
Alarcón Sierra, Rafael (2008a). «Los manuscritos machadianos de Sevilla (la colección Unicaja)», en L. M. Enciso Recio (dir.). Congreso Internacional Antonio Machado en Castilla y León. Valladolid: Junta de Castilla y León, pp. 505-529,
Alarcón Sierra, Rafael (2008b). «Los manuscritos machadianos de Sevilla y Burgos (Historia, descripción, localización, análisis y transcripciones)», Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo. LXXXIV, pp. 321-363.
Alarcón Sierra, Rafael (2008c). «Francia tras la Gran Guerra: las ‘Crónicas de París’ de Manuel Machado en El Liberal (1919)». Hallali. Revista digital de estudios culturales sobre la Gran Guerra y el mundo hispánico, 1 http://www.revistahallali.com/2008/06/ 30/francia-tras-la-gran-guerra-las-%E2%80%9Ccronicas-de-paris%E2%80%9D-demanuel-machado-en-el-liberal-1919/.
Alarcón Sierra, Rafael (2009). «Francia tras la Gran Guerra: las ‘Crónicas de París’ de Manuel Machado en El Liberal (1919)», en E. Medina Arjona (ed.), La Prensa / La Presse. Coloquio Hispano-Francés «Provincia de Jaén» de estudios del siglo XIX. Jaén: Diputación de Jaén / Universidad de Jaén, pp. 167-191.
Alarcón Sierra, Rafael (2012). «Los manuscritos de los hermanos Machado», en José Luis Chicharro Chamorro (dirección), Antonio Machado y Baeza, 1912-2012. Cien años de un encuentro. Madrid: Sociedad Estatal de Acción Cultural / Ayuntamiento de Baeza, pp. 121-153.
Alarcón Sierra, Rafael, P. del Barco y A. Rodríguez Almodóvar. ed. (2006a). Colección Unicaja Manuscritos de los hermanos Machado. 5. Prosas sueltas. Málaga: Fundación Unicaja.
Alarcón Sierra, Rafael, P. del Barco y A. Rodríguez Almodóvar (ed.), (2006b). Colección Unicaja Manuscritos de los hermanos Machado. 6. Epistolario y Teatro. Málaga: Fundación Unicaja.
Aub, Max (2001). «Antonio Machado en el décimo aniversario de su muerte», Cuerpos presentes. Segorbe: Fundación Max Aub, p. 171.
Baamonde, Miguel Ángel (1976). La vocación teatral de Antonio Machado. Madrid: Gredos, 1976.
Baltanás, Enrique (2008). «Los Machado y la Gran Guerra: análisis de El hombre que murió en la guerra (1928)». Hallali. Revista digital de estudios culturales sobre la Gran Guerra y el mundo hispánico. 2 <http://revistahallali.com/wp-content/uploads/2008/12/hallali2losmachadogranguerra.pdf>
Baltanás, Enrique (2010). La obra común de los hermanos Machado. Sevilla: Renacimiento.
Barco, Pablo del (1977). «Quién es quién en el teatro de los Machado». Cuadernos Hispanoamericanos, 325, julio, pp. 155-160.
Chabás, Juan (1934). Vuelo y estilo. Estudios de literatura contemporánea. Tomo I (G. Miró, J. Ramón Jiménez, Antonio Machado, Manuel Machado). Madrid: Sociedad General Española de Librería. Vol. I.
Chicharro, Dámaso (1989). «El hombre que murió en la guerra, de Antonio Machado: ‘Ditirambo, glosa y vejamen’», en Estudios. Homenaje al profesor Alfonso Sancho Sáez. Granada: Universidad de Granada, pp. 567-578.
Chicharro, Dámaso (1992). «El teatro de los Machado: revisión crítica de la bibliografía tras el aluvión del cincuentenario». Revista de Literatura, LIV, 108, pp. 653-664.
Chicharro, Dámaso (1997). De San Juan de la Cruz a los Machado (Jaén en la literatura española). Jaén: Universidad de Jaén.
Chicharro, Dámaso (ed.), (2008). M. y A. Machado, El hombre que murió en la guerra. E. Rostand, El aguilucho. Madrid: Espasa-Calpe. PMCid:PMC2438616
Darío, Rubén (1909). «Poetas de España. Los Machado». La Nación, Buenos Aires, 15 de junio, p. 5.
Diego, Gerardo (ed.) (1932). Poesía española. Antología 1915-1931. Madrid: Signo.
García Luengo, Eusebio (1949). «Notas sobre la obra dramática de los Machado». Cuadernos Hispanoamericanos, 11-12, pp. 667-676.
Gil Novales, A. (1966). Antonio Machado. Barcelona: Editorial Fontanella, 1966.
Guerra, Manuel H. (1966). El teatro de Manuel y Antonio Machado. Madrid: Mediterráneo.
[Machado, Antonio] (1912). «José Martínez Ruiz, Azorín». El Porvenir Castellano, Soria, 8 de julio, p. 3.
Machado, Antonio (1928). «Una carta de Machado sobre poesía». La Gaceta Literaria, 34, 15 de mayo, p. 1.
Machado, Antonio (2001). Prosas dispersas (1893-1936). Intr. de R. Alarcón Sierra. Ed. de J. Doménech. Madrid: Editorial Páginas de Espuma.
Machado, Antonio (2004). El fondo machadiano de Burgos. Los papeles de Antonio Machado, introducción y coordinación de Alberto C. Ibáñez Pérez, Burgos: Institución Fernán González, Academia Burgense de Historia y Bellas Artes, II vols.
Machado, Antonio (2010). Discurso sobre el Quijote y otros escritos inéditos. Ed. de J. Doménech. Santander: Ayuntamiento de Santa María de Cayón.
M[achado], M. (1933). «El teatro/Zarzuela.-Compañía de Ana Adamuz.- ‘El hombre que yo maté’, comedia dramática en tres actos y un prólogo, de Maurice Rostand; versión castellana de S. de Sebastián». La Libertad, 23 de septiembre.
Machado, Manuel y Antonio (1928a). «Sobre el porvenir del teatro». Manantial, Segovia, 1, abril, pp. 1- 2.
Machado, Manuel y Antonio (1928b). «Sobre el porvenir del teatro». La Libertad, 27 de abril, p. 1.
Machado, Manuel y Antonio (1935). «Encuestas teatrales del ‘Heraldo’ / ¿Qué obras prepara usted? / Cien autores contestan a nuestra pregunta». Heraldo de Madrid, 18 de marzo, p. 4.
Machado, Manuel y Antonio (1947). Las adelfas. El hombre que murió en la guerra. Buenos Aires: Espasa-Calpe.
Machado, Manuel y Antonio (2010). Las Adelfas. Manuscritos inéditos. Ed. de Rosa Sanmartín Pérez. Valencia: Alupa Editorial.
Oliva, César (2008). «Recepción y caducidad en el teatro de los hermanos Machado», en L. M. Enciso Recio (dirección), Congreso Internacional Antonio Machado en Castilla y León. Valladolid: Junta de Castilla y León, pp. 421-431.
Paco, Mariano de (1976). «El teatro de los Machado y Juan de Mairena», en Homenaje al Prof. Muñoz Cortés. Murcia: Universidad, pp. 463-477.
Paco, Mariano de (1990). «El hombre que murió en la guerra y Antonio Machado», en Antonio Machado hoy. Sevilla: Alfar, II, pp. 159-165.
Pérez Ferrero, Miguel (1947). Vida de Antonio Machado y Manuel. Madrid: Rialp.
Pérez Ferrero, Miguel (1973). Vida de Antonio Machado y Manuel. Madrid: Espasa-Calpe.
«Proel» [Ángel Lázaro] (1935). «Galería. El poeta Antonio Machado». La Voz, 1 de abril, p. 3.
S.[ampelayo], J.[osé] (1941). «Charlas literarias. Una hora con Manuel Machado». Arriba, 28 de septiembre, p. 3.
Sanmartín, Rosa (2008a). 1886-1947: releyendo a los Machado. La labor dramática de Manuel y Antonio Machado. Valencia: tesis doctoral.
Sanmartín, Rosa (2008b). «El último manuscrito dramático de Antonio Machado». Stichomythia. Revista de teatro español contemporáneo, 6, pp. 134-143.
Sanmartín, Rosa (2010). La labor dramática de Manuel y Antonio Machado. Granada: Octaedro.
Suero, Pablo (1936). «Antonio, Manuel y José Machado y Ricardo Baroja». España levanta el puño, Buenos Aires: Noticias Gráficas.
Tuñón de Lara, Manuel (1967). Antonio Machado, poeta del pueblo. Barcelona: Nova Terra, pp. 191-192. Varela, José Luis (1976). «Maura y Machado», ABC, 2 de marzo, p. 3.
Ynduráin, Domingo (1977). «En el teatro de los Machado», en E. De Bustos (ed.), Curso en homenaje a Antonio Machado. Salamanca: Universidad, pp. 297-313.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.