The Birth of Tragedy and the Chorus in The Dream Weaver
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2021.023Keywords:
Nietzsche, Buero Vallejo, Theory of Tragedy, ChorusAbstract
This study compares the theories of tragedy of Friedrich Nietzsche and Antonio Buero Vallejo. The chorus is with its new function one of the fundamental elements that the Spanish playwright uses to question the Nietzschean conception of tragedy.
Downloads
References
Fuentes
Buero Vallejo, Antonio. 1990. El concierto de San Ovidio. Madrid: Castalia.
Buero Vallejo, Antonio. 1994a. «Comentario de La tejedora de sueños». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 352-363. Madrid: Espasa Calpe.
Buero Vallejo, Antonio 1994b. «Del quijotismo al mito de los platillos volantes». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 443-447. Madrid: Espasa Calpe.
Buero Vallejo, Antonio. 1994c. «De mi teatro». En En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 504-519. Madrid: Espasa Calpe.
Buero Vallejo, Antonio. 1994d. «Lo trágico» En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 588-590. Madrid: Espasa Calpe.
Buero Vallejo, Antonio. 1994e. «La juventud española ante la tragedia». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 611-614. Madrid: Espasa Calpe.
Buero Vallejo, Antonio. 1994f. «La tragedia. El concepto de lo trágico». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 632-660. Madrid: Espasa Calpe.
Buero Vallejo, Antonio. 1994g. «Esquilo, Sófocles, Eurípides». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 660-662. Madrid: Espasa Calpe.
Buero Vallejo, Antonio. 1994h. «Problemas del teatro actual». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 740-754. Madrid: Espasa Calpe.
Buero Vallejo, Antonio. 1994i. «Una frase de don Quijote En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 1300-1308. Madrid: Espasa Calpe.
Buero Vallejo, Antonio. 2005. La tejedora de sueños. Madrid: Cátedra.
Goethe, Johann Wolfgang von. 2011. Begegnungen und Gespräche, XIV (1823-1824). Berlin - Boston: De Gruyter.
Grillparzer, Franz. 1947. Über die Bedeutung des Chors in der alten Tragödie. Bonn: Verlag Götz Schwippert.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. 1807. Phänomenologie des Geistes. Bamberg und Würzburg: bey Joseph Anton Goebhardt.
Nietzsche, Friedrich. 2012. Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik. Berlin: Insel Verlag.
Bibliografía citada
Baur, Detlev. 1997. «Chor und Theater: Zur Rolle des Chores in der griechischen Tragödie unter besonderer Berücksichtigung von Euripides' Elektra». Poetica - Zeitschrift für Sprach- und Literaturwissenschaft 29: 26-47. https://doi.org/10.30965/25890530-0290102002
De Loore, Bieke. 2010. «La herencia del coro griego en el teatro de A. Buero Vallejo. El caso de El sueño de la razón». Anuario de Estudios Filológicos XXXIII: 65-80.
Doménech, Ricardo. 1993. El teatro de Buero Vallejo. Una meditación española. Madrid: Gredos.
Doménech, Ricardo. 2000. «Nuestra ardiente oscuridad». En Memoria de Buero, ed. Mariano de Paco, 27-29. Murcia: Caja Murcia Obra Social y Cultural.
Gómez Torres, Ana. 1990. «Para la definición del concepto de tragedia en la dramaturgia de Buero Vallejo». En El teatro de Buero Vallejo. Texto y espectáculo, ed. Cristóbal Cuevas García, 212-222. Barcelona: Anthropos.
Herreras, Enrique. 2010. La tragedia griega y los mitos democráticos. Madrid: Biblioteca Nueva.
Hübner, Kurt. 1985. Wahrheit des Mythos. München: Beck.
Iglesias Feijoo. Luis. 1982. La trayectoria dramática de Antonio Buero Vallejo. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.
Iglesias Feijoo, Luis. 2005. «Introducción». La tejedora de sueños. Madrid: Cátedra.
Iglesias Feijoo, Luis. 2018. «El mito de Ulises en Torrente Ballester y Buero Vallejo». En Ecos y resplandores helenos en la literatura hispana. Siglos XVI-XXI. ed. Tatiana Alvarado, Theodora Grigoradiu y Fernando García Romero, 203-229. La Paz - Madrid: Sociedad Boliviana de Estudios Clásicos.
Kaufmann, Walter. 1980. Tragödie und Philosophie. Tübingen: J.C. B. Mohr (Paul Siebeck).
Ruiz, Manuel. 2009. «Le choeur continue: présence et fonctions du choeur dans l'écriture dramatugique contemporaine espagnole (1970-2000)». En Le choeur dans le théâtre contemporain, ed. Florence Fix et Frédérique Toudoire-Surlapierre, 135-152. Dijon: Éditions Universitaires de Dijon.
Schadewaldt, Wolfgang. 1991. Die griechische Tragödie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Schiller, Friedrich. 1949. «Über den Gebrauch des Chors in der Tragödie». Die Braut von Messina oder die feindlichen Brüder, 95-102. Paderborn: Schöningh.
Seeck, Gustav. 2017. Die griechische Tragödie. Stuttgart: Reclam.
Torrente Ballester, Gonzalo. 1982. «Teatro histórico». En Ensayos críticos, 391-445. Barcelona: Destino.
Torrente Ballester, Gonzalo. 1990. Guardo la voz, cedo la palabra. Barcelona: Anthropos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.