The Birth of Tragedy and the Chorus in The Dream Weaver

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2021.023

Keywords:

Nietzsche, Buero Vallejo, Theory of Tragedy, Chorus

Abstract


This study compares the theories of tragedy of Friedrich Nietzsche and Antonio Buero Vallejo. The chorus is with its new function one of the fundamental elements that the Spanish playwright uses to question the Nietzschean conception of tragedy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fuentes

Buero Vallejo, Antonio. 1990. El concierto de San Ovidio. Madrid: Castalia.

Buero Vallejo, Antonio. 1994a. «Comentario de La tejedora de sueños». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 352-363. Madrid: Espasa Calpe.

Buero Vallejo, Antonio 1994b. «Del quijotismo al mito de los platillos volantes». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 443-447. Madrid: Espasa Calpe.

Buero Vallejo, Antonio. 1994c. «De mi teatro». En En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 504-519. Madrid: Espasa Calpe.

Buero Vallejo, Antonio. 1994d. «Lo trágico» En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 588-590. Madrid: Espasa Calpe.

Buero Vallejo, Antonio. 1994e. «La juventud española ante la tragedia». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 611-614. Madrid: Espasa Calpe.

Buero Vallejo, Antonio. 1994f. «La tragedia. El concepto de lo trágico». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 632-660. Madrid: Espasa Calpe.

Buero Vallejo, Antonio. 1994g. «Esquilo, Sófocles, Eurípides». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 660-662. Madrid: Espasa Calpe.

Buero Vallejo, Antonio. 1994h. «Problemas del teatro actual». En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 740-754. Madrid: Espasa Calpe.

Buero Vallejo, Antonio. 1994i. «Una frase de don Quijote En Obra completa, ed. Luis Iglesias Feijoo y Mariano de Paco, II, 1300-1308. Madrid: Espasa Calpe.

Buero Vallejo, Antonio. 2005. La tejedora de sueños. Madrid: Cátedra.

Goethe, Johann Wolfgang von. 2011. Begegnungen und Gespräche, XIV (1823-1824). Berlin - Boston: De Gruyter.

Grillparzer, Franz. 1947. Über die Bedeutung des Chors in der alten Tragödie. Bonn: Verlag Götz Schwippert.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. 1807. Phänomenologie des Geistes. Bamberg und Würzburg: bey Joseph Anton Goebhardt.

Nietzsche, Friedrich. 2012. Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik. Berlin: Insel Verlag.

Bibliografía citada

Baur, Detlev. 1997. «Chor und Theater: Zur Rolle des Chores in der griechischen Tragödie unter besonderer Berücksichtigung von Euripides' Elektra». Poetica - Zeitschrift für Sprach- und Literaturwissenschaft 29: 26-47. https://doi.org/10.30965/25890530-0290102002

De Loore, Bieke. 2010. «La herencia del coro griego en el teatro de A. Buero Vallejo. El caso de El sueño de la razón». Anuario de Estudios Filológicos XXXIII: 65-80.

Doménech, Ricardo. 1993. El teatro de Buero Vallejo. Una meditación española. Madrid: Gredos.

Doménech, Ricardo. 2000. «Nuestra ardiente oscuridad». En Memoria de Buero, ed. Mariano de Paco, 27-29. Murcia: Caja Murcia Obra Social y Cultural.

Gómez Torres, Ana. 1990. «Para la definición del concepto de tragedia en la dramaturgia de Buero Vallejo». En El teatro de Buero Vallejo. Texto y espectáculo, ed. Cristóbal Cuevas García, 212-222. Barcelona: Anthropos.

Herreras, Enrique. 2010. La tragedia griega y los mitos democráticos. Madrid: Biblioteca Nueva.

Hübner, Kurt. 1985. Wahrheit des Mythos. München: Beck.

Iglesias Feijoo. Luis. 1982. La trayectoria dramática de Antonio Buero Vallejo. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Iglesias Feijoo, Luis. 2005. «Introducción». La tejedora de sueños. Madrid: Cátedra.

Iglesias Feijoo, Luis. 2018. «El mito de Ulises en Torrente Ballester y Buero Vallejo». En Ecos y resplandores helenos en la literatura hispana. Siglos XVI-XXI. ed. Tatiana Alvarado, Theodora Grigoradiu y Fernando García Romero, 203-229. La Paz - Madrid: Sociedad Boliviana de Estudios Clásicos.

Kaufmann, Walter. 1980. Tragödie und Philosophie. Tübingen: J.C. B. Mohr (Paul Siebeck).

Ruiz, Manuel. 2009. «Le choeur continue: présence et fonctions du choeur dans l'écriture dramatugique contemporaine espagnole (1970-2000)». En Le choeur dans le théâtre contemporain, ed. Florence Fix et Frédérique Toudoire-Surlapierre, 135-152. Dijon: Éditions Universitaires de Dijon.

Schadewaldt, Wolfgang. 1991. Die griechische Tragödie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Schiller, Friedrich. 1949. «Über den Gebrauch des Chors in der Tragödie». Die Braut von Messina oder die feindlichen Brüder, 95-102. Paderborn: Schöningh.

Seeck, Gustav. 2017. Die griechische Tragödie. Stuttgart: Reclam.

Torrente Ballester, Gonzalo. 1982. «Teatro histórico». En Ensayos críticos, 391-445. Barcelona: Destino.

Torrente Ballester, Gonzalo. 1990. Guardo la voz, cedo la palabra. Barcelona: Anthropos.

Downloads

Published

2021-11-10

How to Cite

Rivero Iglesias, C. . (2021). The Birth of Tragedy and the Chorus in The Dream Weaver. Revista De Literatura, 83(166), 605–614. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2021.023

Issue

Section

Notes