Carmen Laforet’s Personalist Existentialism: La mujer nueva, the Novel that Grew out of the Trilogy Started in Nada

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2021.01.009

Keywords:

Carmen Laforet, Elena Fortún, Existentialism, Personalism, Feminism, Nicolai Berdiaev

Abstract


In this essay we analyse and propose the reading of Carmen Laforet’s most important novels –Nada, La isla y los demonios and La mujer nueva– as an Existentialism trilogy de facto. Although these novels were not be written as a trilogy, we study the strong relationship between them, based in the life of her author. Understanding them as a trilogy, we can solve some literary troubles and we must read them as a bildungsroman with a personalist ending. The recent publication of the letters between Carmen Laforet and Elena Fortún supports this interpretation and reveals Nicolai Berdiaev’s influence. His personalist thoughts are the key to Laforet’s aim to “purifying” Existentialism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Laforet, Carmen. 1954. La llamada. Barcelona: Destino.

Laforet, Carmen. 1956. Mis páginas mejores. Madrid: Gredos.

Laforet, Carmen. 1963. La insolación. Barcelona: Círculo de Lectores.

Laforet, Carmen. 1991. La isla y los demonios. 6ª ed. Barcelona: Destino.

Laforet, Carmen. 2002. Nada. Madrid: Destino.

Laforet, Carmen. 2005. La isla y los demonios. Prólogo de María Dolores de la Fe. Santa Cruz de Tenerife: Ediciones Idea.

Laforet, Carmen. 2013. La mujer nueva. Barcelona: Austral.

Laforet, Carmen y Elena Fortún. 2017. De corazón y alma (1947-1952). Madrid: Fundación Banco Santander.

Laforet, Carmen y Ramón J. Sender. 2003. Puedo contar contigo. Barcelona: Destino. San Juan de la Cruz. 2012. Llama de amor viva. Edición de Antonio J. Mialdea. Alicante: Cántico.

Aleixandre, Vicente. 1976. Sombra del Paraíso. Madrid: Castalia.

Alonso, Dámaso. 1998. Poesía y otros textos literarios. Madrid: Gredos.

Andreu, Alicia. 1997. «Huellas textuales en el Bildungsroman de Andrea». Revista de Literatura 59 (118): 595-605.

Berdiaev, Nicolai. 1947. La destinación del hombre. Prólogo de Juan Estelrich. 2.ª ed. Barcelona: José Janés editor.

Caballé, Anna e Israel Rolón. 2010. Carmen Laforet: una mujer en fuga. Barcelona: RBA.

Calmes, Victoria. 2004-2006. «La ausencia de la madre y la aserción de la subjetividad en Nada de Carmen Laforet». Tropelias: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada 15-17: 230-241. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.200415-177

Cerezales Laforet, Cristina. 2009. Música blanca. Barcelona: Destino. Entrambasaguas, Joaquín de. 1952. «La segunda novela de Carmen Laforet». Revista de Literatura I: 236-240.

Gabriele, John P. 2000. Manuel Martínez Mediero: Deslindes de un teatro de urgencia social. Caracas: Fundamentos.

García Pascual, Raquel. 2004. «El neorrealismo de la "Nada" de Carmen Laforet». En El personaje en la narrativa actual: XI Simposio Internacional sobre narrativa Hispánica Contemporánea, 119-127. Cádiz: Fundación Luis Goytisolo.

García Viñó, Manuel. 1967. Novela española actual. Madrid: Guadarrama.

Gracia, Jordi y Domingo Ródenas. 2011. Historia de la literatura española. Derrota y restitución de la modernidad (1939-2010). Barcelona: Crítica.

Jordan, Barry. 1992. «Laforet's Nada as a Female Bildung?». Symposium: A Quaterly Journal in Modern Foreign Literatures 46 (29):105-118. https://doi.org/10.1080/00397709.1992.10733767

Minardi, Adriana. 2005. «Trayectos urbanos, paisajes de postguerra en Nada de Carmen Laforet. El viaje de aprendizaje como estrategia narrativa». Espéculo. Revista de Estudios Literarios 30. https://webs.ucm.es/info/especulo/numero30/laforet.html

Noé, Elisabetta. 2007. «Otro paso "fuera del tiempo". Al volver la esquina de Carmen Laforet». Revista de Literatura LXIX 138: 559-576. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2007.v69.i138.49

Palomo Vázquez, María del Pilar. 1958. «Carmen Laforet y su mundo novelesco». Monteagudo. Revista de Literatura Española, hispanoamericana y teoría de la literatura 22: 7-13.

Pinilla de las Heras, Esteban. 1989. En menos de la libertad. Dimensiones políticas del grupo Laye en Barcelona y en España. Barcelona: Anthropos.

Quevedo García, Francisco Juan. 2008-2009. «El misticismo en la novela española de posguerra: La mujer nueva, de Carmen Laforet». Philologica Canariensia 14-15: 233-250. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/7118/1/0234349_00014_0011.pdf

Quevedo García, Francisco Juan. 2012. Regreso a La isla y los demonios de Carmen Laforet. Valencia: Aduana Vieja Editorial.

Ripoll Sintes, Blanca. 1989. «Carmen Laforet y el Premio Menorca. Geografía, novela y premios literarios». Castilla. Estudios de Literatura 7 (215): 169-192.

Sobejano, Gonzalo. 1972. «Direcciones de la novela española de posguerra». Boletín de la Asociación Europea de Profesores de Español IV, 6: 55-73.

Valbuena Prat, Ángel. 1983. Historia de la literatura española, VI. Ed. ampliada y puesta al día por M.ª Pilar Palomo. Barcelona: Gustavo Gili.

Varela Olea, M.ª Ángeles. 2016. «García Lorca y el "genericidio". Mitologías sobre el miedo a las mujeres en Yerma». Theatralia: Revista de Poética del Teatro 18: 249-261.

Zuleta, Emilia de. 2006. «Historia de una amistad: Ramón Sender y Carmen Laforet desde sus exilios». Olivar 7 (8): 139-152. http://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv07n08a08/3208

Downloads

Published

2021-06-22

How to Cite

Varela Olea, M. Ángeles. (2021). Carmen Laforet’s Personalist Existentialism: La mujer nueva, the Novel that Grew out of the Trilogy Started in Nada. Revista De Literatura, 83(165), 193–218. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2021.01.009

Issue

Section

Studies