Carmen Laforet’s Personalist Existentialism: La mujer nueva, the Novel that Grew out of the Trilogy Started in Nada
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2021.01.009Keywords:
Carmen Laforet, Elena Fortún, Existentialism, Personalism, Feminism, Nicolai BerdiaevAbstract
In this essay we analyse and propose the reading of Carmen Laforet’s most important novels –Nada, La isla y los demonios and La mujer nueva– as an Existentialism trilogy de facto. Although these novels were not be written as a trilogy, we study the strong relationship between them, based in the life of her author. Understanding them as a trilogy, we can solve some literary troubles and we must read them as a bildungsroman with a personalist ending. The recent publication of the letters between Carmen Laforet and Elena Fortún supports this interpretation and reveals Nicolai Berdiaev’s influence. His personalist thoughts are the key to Laforet’s aim to “purifying” Existentialism.
Downloads
References
Laforet, Carmen. 1954. La llamada. Barcelona: Destino.
Laforet, Carmen. 1956. Mis páginas mejores. Madrid: Gredos.
Laforet, Carmen. 1963. La insolación. Barcelona: Círculo de Lectores.
Laforet, Carmen. 1991. La isla y los demonios. 6ª ed. Barcelona: Destino.
Laforet, Carmen. 2002. Nada. Madrid: Destino.
Laforet, Carmen. 2005. La isla y los demonios. Prólogo de María Dolores de la Fe. Santa Cruz de Tenerife: Ediciones Idea.
Laforet, Carmen. 2013. La mujer nueva. Barcelona: Austral.
Laforet, Carmen y Elena Fortún. 2017. De corazón y alma (1947-1952). Madrid: Fundación Banco Santander.
Laforet, Carmen y Ramón J. Sender. 2003. Puedo contar contigo. Barcelona: Destino. San Juan de la Cruz. 2012. Llama de amor viva. Edición de Antonio J. Mialdea. Alicante: Cántico.
Aleixandre, Vicente. 1976. Sombra del Paraíso. Madrid: Castalia.
Alonso, Dámaso. 1998. Poesía y otros textos literarios. Madrid: Gredos.
Andreu, Alicia. 1997. «Huellas textuales en el Bildungsroman de Andrea». Revista de Literatura 59 (118): 595-605.
Berdiaev, Nicolai. 1947. La destinación del hombre. Prólogo de Juan Estelrich. 2.ª ed. Barcelona: José Janés editor.
Caballé, Anna e Israel Rolón. 2010. Carmen Laforet: una mujer en fuga. Barcelona: RBA.
Calmes, Victoria. 2004-2006. «La ausencia de la madre y la aserción de la subjetividad en Nada de Carmen Laforet». Tropelias: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada 15-17: 230-241. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.200415-177
Cerezales Laforet, Cristina. 2009. Música blanca. Barcelona: Destino. Entrambasaguas, Joaquín de. 1952. «La segunda novela de Carmen Laforet». Revista de Literatura I: 236-240.
Gabriele, John P. 2000. Manuel Martínez Mediero: Deslindes de un teatro de urgencia social. Caracas: Fundamentos.
García Pascual, Raquel. 2004. «El neorrealismo de la "Nada" de Carmen Laforet». En El personaje en la narrativa actual: XI Simposio Internacional sobre narrativa Hispánica Contemporánea, 119-127. Cádiz: Fundación Luis Goytisolo.
García Viñó, Manuel. 1967. Novela española actual. Madrid: Guadarrama.
Gracia, Jordi y Domingo Ródenas. 2011. Historia de la literatura española. Derrota y restitución de la modernidad (1939-2010). Barcelona: Crítica.
Jordan, Barry. 1992. «Laforet's Nada as a Female Bildung?». Symposium: A Quaterly Journal in Modern Foreign Literatures 46 (29):105-118. https://doi.org/10.1080/00397709.1992.10733767
Minardi, Adriana. 2005. «Trayectos urbanos, paisajes de postguerra en Nada de Carmen Laforet. El viaje de aprendizaje como estrategia narrativa». Espéculo. Revista de Estudios Literarios 30. https://webs.ucm.es/info/especulo/numero30/laforet.html
Noé, Elisabetta. 2007. «Otro paso "fuera del tiempo". Al volver la esquina de Carmen Laforet». Revista de Literatura LXIX 138: 559-576. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2007.v69.i138.49
Palomo Vázquez, María del Pilar. 1958. «Carmen Laforet y su mundo novelesco». Monteagudo. Revista de Literatura Española, hispanoamericana y teoría de la literatura 22: 7-13.
Pinilla de las Heras, Esteban. 1989. En menos de la libertad. Dimensiones políticas del grupo Laye en Barcelona y en España. Barcelona: Anthropos.
Quevedo García, Francisco Juan. 2008-2009. «El misticismo en la novela española de posguerra: La mujer nueva, de Carmen Laforet». Philologica Canariensia 14-15: 233-250. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/7118/1/0234349_00014_0011.pdf
Quevedo García, Francisco Juan. 2012. Regreso a La isla y los demonios de Carmen Laforet. Valencia: Aduana Vieja Editorial.
Ripoll Sintes, Blanca. 1989. «Carmen Laforet y el Premio Menorca. Geografía, novela y premios literarios». Castilla. Estudios de Literatura 7 (215): 169-192.
Sobejano, Gonzalo. 1972. «Direcciones de la novela española de posguerra». Boletín de la Asociación Europea de Profesores de Español IV, 6: 55-73.
Valbuena Prat, Ángel. 1983. Historia de la literatura española, VI. Ed. ampliada y puesta al día por M.ª Pilar Palomo. Barcelona: Gustavo Gili.
Varela Olea, M.ª Ángeles. 2016. «García Lorca y el "genericidio". Mitologías sobre el miedo a las mujeres en Yerma». Theatralia: Revista de Poética del Teatro 18: 249-261.
Zuleta, Emilia de. 2006. «Historia de una amistad: Ramón Sender y Carmen Laforet desde sus exilios». Olivar 7 (8): 139-152. http://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv07n08a08/3208
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.