«Broken Histories»: Memory and Forgetting in the Construction of Migrant Identity in the Contemporary Spanish Theatre
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2018.02.020Keywords:
Contemporary Spanish Theatre, Migration, MemoryAbstract
The article analyzes the discursive strategies of the migrant memory in the Spanish dramaturgy in the early years of the 21st century. The study reconstructs the «broken memories» of foreign immigration in Spain as a result of the simultaneous consolidative and deconstructive processes of the national historical modeling within a dialectical work between memory and forgetting. Jerónimo López Mozo, Carles Batlle, Ignacio del Moral, Juan Diego Botto, Alberto de Casso Basterrechea and Malco Arija Martínez’s dramas relate the traumatic experience caused by the displacement of the migrant and the break of the historical linearity of its origin, by questioning the collective memory as a project of national homogeneity. The dramatic structure facilitates the deconstruction of the elements that maintain the historical narratives and subvert them in the theatrical reconstruction of the «postmemory».
Downloads
References
Anderson, Benedict (1990). Nacija: zami?ljena zajednica. Razmatranja o porijeklu i ?irenju nacionalizma. Zagreb: ?kolska knjiga.
Arija Martínez, Malco (2003). Akua, perdida en el tiempo. Teatro, Promoción RESAD, 1998-2002. Madrid: Espiral/Fundamentos.
Augé, Marc (1992). Non-lieux, introduction à une anthropologie de la surmodernité. Seuil: La Librairie du XXe siècle.
Augé, Marc (1998). Las formas de olvido. Barcelona Editorial: Gedisa.
Batlle, Carles (2005). Tentación. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores.
Bhabha, Homi (2006). The Location of Culture. London-New York: Routledge Classics.
Botto, Juan Diego y Roberto Cossa (2005). El privilegio de ser perro. Barcelona: El Aleph Editores.
Casso Basterrechea, Alberto de (2000). «Los viernes del Hotel Luna Caribe», Primer Acto. 283, II/2000, pp. 65-113.
Clifford, James (1997). Routes — Travel and Translation in the Late Twentieth Century. Cambridge, London: Harvard University Press.
Conte Imbert, David (2010). «Espacios discursivos de la inmigración», en Montserrat Iglesias Santos (ed.), Imágenes del Otro. La identidad e inmigración en la literatura y el cine. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, pp. 33-56.
Eagleton, Terry (2002). Ideja kulture. Zagreb: Jesenski i Turk.
Enzensberger, Hans Magnus (2002). La gran migración. Treinta y tres acotaciones. Barcelona: Anagrama.
Foguet i Boreu, Francesc (2005). «Parábola de la identidad», en Carles Batlle, Tentación. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, pp. 13-20.
Geertz, Clifford (1973). The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books.
Hirsch, Marianne (2008). «The Generation of Postmemory», Poetics Today. 29 (1), pp. 103- 127. https://doi.org/10.1215/03335372-2007-019
Hobsbawm, Eric (2002). «Introduction: Inventing Traditions», en Eric Hobsbawm y Terence Ranger (eds.), The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 1-14.
Iglesias Santos, Montserrat (2010). «Representar al otro: Los imaginarios de la inmigración», en Montserrat Iglesias Santos (ed.), Imágenes del Otro. La identidad e inmigración en la literatura y el cine. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, S.L., pp. 9-19.
Kunz, Marco (2002). «El drama de la inmigración: La mirada del hombre oscuro de Ignacio del Moral y Ahlán de Jerónimo López Mozo», en Irene Andres-Suárez, Marco Kunz e Inés D’Ors (eds.), La inmigración en la literatura española contemporánea. Madrid: Verbum, pp. 215-256.
Lehmann, Hans-Thies (2013). Teatro posdramático. Murcia: Cendeac.
López Mozo, Jerónimo (1997). Ahlán. Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional.
Lukács, György (1962). The Historical Novel. England: Penguin Books.
Monleón, José y Nel Diago (2007). «Teatro, memoria e historia», en José Monleón y Nel Diago (eds.), Teatro, memoria e historia. Valencia: Universidad de Valencia, pp. 9-11.
Moral, Ignacio del (1992). La mirada del hombre oscuro. Madrid: Fundación Autor.
Pérez-Rasilla, Eduardo (2010). «Representación de la inmigración en el teatro español contemporáneo», en Montserrat Iglesias Santos (ed.), Imágenes del Otro. La identidad e inmigración en la literatura y el cine. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, pp. 87-115.
Ricoeur, Paul (1999). Historia y narratividad. Barcelona: Ediciones Paidós, Universidad Autónoma de Barcelona.
Vallejo, Juan Pablo (2004). «Patera», Primer Acto. 302, I, pp. 26-54.
White, Hayden (1987). The Content of the Form- Narrative discourse and Historical Representation. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.