Jacinto Octavio Picón and the Challenge of Verisimilitude
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2017.02.020Keywords:
Jacinto Octavio Picón, Verisimilitude, 19th Century Literature, Naturalist Narrative, Roman Romanesque, RealismAbstract
Jacinto Octavio Picon’s (1852-1923) early approach to naturalism leaves a great preoccupation with verisimilitude in his novels and short stories, which is the first and main condition of Émile Zola’s literary principles. This trend is very present in Picon’s work despite also receiving the influx of the French roman romanesque from the early 90’s onwards. Throughout all his production, the writer from Madrid will showcase an extraordinary care in making his work feel very real and avoid even such things based in reality that could come across as unreal: the appearance of idealistic characters or dreamers and other fantastic elements, the justification of randomness, the absolute rigor in the point of view…, constitute some of the characteristics of Picon’s narrative work.
Downloads
References
Bonet, Laureano (1989). «El naturalismo en España: un texto olvidado de Jacinto Octavio Picón», en Adolfo Sotelo Vázquez (coord.) y Marta Cristina Carbonell (ed.), Homenaje al profesor Antonio Vilanova, II. Barcelona: Universidad de Barcelona, pp. 73-88. PMCid:PMC1003877
Gutiérrez Díaz-Bernardo, Esteban (1982). «Jacinto Octavio Picón en la crítica coetánea. Aproximación a un narrador olvidado», Anales del Instituto de Estudios Madrileños. 19, pp. 253-268.
Gutiérrez Díaz-Bernardo, Esteban (2003). «Jacinto Octavio Picón: esteticismo y moral», en El cuento español del siglo xix. Madrid: Ediciones del Laberinto, pp. 207-226.
Gutiérrez Díaz-Bernardo, Esteban (2007). Edición crítica y estudio de los «Cuentos completos» de Jacinto Octavio Picón. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
Gutiérrez Díaz-Bernardo, Esteban (2009a). «Los cuentos de Jacinto Octavio Picón en el contexto de su obra (I). Apuntes biográficos, retratos y relaciones personales», Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica. 34, pp. 243-329.
Gutiérrez Díaz-Bernardo, Esteban (2009b), «Introducción» a Albert Savine, Le naturalisme en Espagne. El naturalismo en España. Vigo: Academia del Hispanismo, pp. 11-120.
Gutiérrez Díaz-Bernardo, Esteban (2010). «Los cuentos de Jacinto Octavio Picón en el contexto de su obra (II). Estética e ideología: la obra crítica», Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica. 35, pp. 15-81.
Gutiérrez Díaz-Bernardo, Esteban (2012). «Los cuentos de Jacinto Octavio Picón en el contexto de su obra (III). Las novelas», Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica. 37, pp. 141-261.
Gutiérrez Díaz-Bernardo, Esteban (2014). «Los cuentos de Jacinto Octavio Picón en el contexto de su obra (IV). Los cuentos», Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica. 39, pp. 13-115.
Gutiérrez Díaz-Bernardo, Esteban (2015). «Los cuentos de Jacinto Octavio Picón en el contexto de su obra (V). Los cuentos: la historia», Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica. 40, pp. 133-261.
Huret, Jules (1894). Enquête sur l’évolution littéraire. Paris: Charpentier.
Huret, Jules (1999). Enquête sur l’évolution littéraire. Ed. de Daniel Grojnowski. Paris, José Corti. PMid:9847226 PMCid:PMC148181
Pattison, Walter T. (1965). El naturalismo español. Historia externa de un movimiento literario. Madrid: Gredos (Biblioteca Románica Hispánica. Estudios y Ensayos, 86).
Picón, Jacinto Octavio (1884). «Prólogo» a Martín Lorenzo Coria, Ángel caído. Madrid: Escuela Tipográfica del Hospicio, 2.ª ed., pp. i-vii.
Picón, Jacinto Octavio (1899). «Prólogo» a Alejandro Larrubiera, La virgencita. Barcelona: Imp. de Pedro Ortega, pp. iii-vii.
Picón, Jacinto Octavio (1918). Lázaro. Juan Vulgar. Madrid: Renacimiento (Obras completas, VI).
Picón, Jacinto Octavio (1921). El enemigo. Madrid: Renacimiento (Obras completas, IX).
Picón, Jacinto Octavio (1922a). Juanita Tenorio. Madrid: Renacimiento (Obras completas, III).
Picón, Jacinto Octavio (1922b). Sacramento. Madrid: Renacimiento (Obras completas, V).
Picón, Jacinto Octavio (1924). La honrada. Madrid: Renacimiento, 4.ª ed. (Obras completas, II).
Picón, Jacinto Octavio (1976). Dulce y sabrosa. Ed. de Gonzalo Sobejano. Madrid: Cátedra (Letras Hispánicas, 51).
Picón, Jacinto Octavio (1990). La hijastra del amor. Ed. de Noël Valis. Barcelona: PPU (Narrativa de la Edad Liberal, 2). PMCid:PMC1149686
Picón, Jacinto Octavio (2008). Cuentos completos Ed. crítica de Esteban Gutiérrez Díaz-Bernardo. Madrid: Fundación Universitaria Española, 2 vols. (Investigaciones Bibliográficas sobre Autores Españoles, 15).
Picón, Jacinto Octavio (2011). Después de la batalla y otros cuentos. Ed. de Esteban Gutiérrez Díaz-Bernardo. Madrid: Cátedra (Letras Hispánicas, 678). PMCid:PMC3105476
Romero Tobar, Leonardo (1994). Panorama crítico del romanticismo español. Madrid, Castalia (Literatura y Sociedad, 56).
Romero Tobar, Leonardo (2010). La lira de ébano. Escritos sobre el romanticismo español. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga (Thema, 56).
Sebold, Russell P. (1983). Trayectoria del romanticismo español. Desde la Ilustración hasta Bécquer. Barcelona: Crítica (Filología, 10).
Sobejano, Gonzalo (1976). «Introducción» a Jacinto Octavio Picón, Dulce y sabrosa. Madrid: Cátedra, pp. 11-61.
Sobejano, Gonzalo (1985). Clarín en su obra ejemplar. Madrid: Castalia (Literatura y Sociedad, 34).
Zola, Émile (1881a). Le roman expérimental. 5.ª ed. Paris: G. Charpentier.
Zola, Émile (1881b). Les romanciers naturalistes. 2.ª ed. Paris: G. Charpentier.
Zola, Émile (1972). El naturalismo. Trad. de Jaume Fuster; selección, introducción y notas de Laureano Bonet. Barcelona: Península (Ediciones de Bolsillo, 241).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.