Mechanisms of Estrangement in Love of Don Perlimplin and Belisa in his Garden from Federico García Lorca

Authors

  • Claudia L. Gutiérrez Piña Universidad de Guanajuato

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.02.005

Keywords:

estrangement, farce, tragedy, Don Perlimplín, Lorca

Abstract


Love of Don Perlimplin and Belisa in his Garden is one of the underprivileged works by Lorca’s critics, despite being a piece magnificently achieved. In it, García Lorca uses theater procedures that belong to different genres and tones, in order to destabilize the perception of the represented shares. These mechanisms of estrangement derive in the gradual transformation of the main character and the vision of the world that it projects, as result of a movement that transits from farce to tragedy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bergson, Henri (1973). La risa. Ensayo sobre la significación de lo cómico. María Luisa Pérez Torres (trad.). Madrid: Espasa-Calpe.

Bou, Enric (2000). «Rostros de un rostro: aspectos visuales de Don Perlimplín», en Andrés Soria Olmedo, María José Sánchez Montes y Juan Varo Zafra (coord.), Federico García Lorca, Clásico Moderno, 1898-1998: Congreso Internacional 1998. Granada: Diputación de Granada, pp. 77-94.

Doménech, Ricardo (2008). García Lorca y la tragedia española. Madrid: Fundamentos.

Edwards, Gwynne (1983). El teatro de Federico García Lorca. Carlos Marín Baró (trad.). Madrid: Gredos.

Ferguson, Francis (1998). «Don Perlimplín: El teatro-poesía de Lorca», en Gil Ildefonso-Manuel (ed.), Federico García Lorca. Madrid: Taurus, pp. 175-185.

Fernández Cifuentes, Luis (1992). «El viejo y la niña: tradición y modernidad en el teatro de García Lorca», en Dru Dougherty y M.ª Francisca Vilches de Frutos (ed.), El teatro en España. Entre la tradición y la vanguardia (1918-1939). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Fundación Federico García Lorca, pp. 89-101.

García Castañeda, Salvador (2003). «Don Perlimplín, Don Crispín y otras vidas de aleluyas », Salina: Revista de Lletres. 17, pp. 103-109.

García Lorca, Federico (1984). Conferencias, 2. Christopher Maurer (ed.). Madrid: Alianza.

García Lorca, Federico (1990). Amor de Don Perlimplín con Belisa en su jardín. Margarita Ucelay (ed.). Madrid: Cátedra.

García Lorca, Francisco (1998). Federico y su mundo. Mario Hernández (ed.). Madrid: Alianza.

González del Valle, Luis T. (1980). El teatro de Federico García Lorca y otros ensayos sobre literatura española e hispanoamericana. Nebraska: Society of Spanish and Spanish-American Studies.

Guardia, Alfredo de la (1961). García Lorca. Persona y creación. Buenos Aires: Schapire.

Pavis, Patrice (1980). Diccionario de teatro. Dramaturgia, estética y semiología. Fernando Del Toro (trad.). Barcelona: Paidós.

Peral Vega, Emilio (2001). «Burla clásica-burla moderna: el personaje de Perlimplín», en Javier Huerta Calvo, Emilio Peral Vega y Jesús Ponce Cárdenas (eds.), Tiempo de burlas. En torno a la literatura burlesca del Siglo de Oro. Madrid: Verbum, pp. 223-244.

Peral Vega, Emilio (2008). «Del modernismo a la Guerra Civil», en Javier Huerta Calvo (dir.), Historia del teatro breve en España. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, pp. 1074- 1152.

Rubio Jiménez, Jesús (1992). «Tendencias del teatro poético en España (1915-1930)», en Dru Dougherty y M. Francisca Vilches de Frutos (ed.), El teatro en España. Entre la tradición y la vanguardia (1918-1939). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Fundación Federico García Lorca, pp. 255-263.

Shklovski, Viktor (2007). «El arte como artificio», en Tzvetan Todorov (comp.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos. Ana María Nethol (trad.). México: Siglo XXI, pp. 55-70.

Ucelay, Margarita (1990). «Introducción», en Federico García Lorca, Amor de Don Perlimplín con Belisa en su jardín. Madrid: Cátedra, pp. 9-250.

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Gutiérrez Piña, C. L. (2015). Mechanisms of Estrangement in Love of Don Perlimplin and Belisa in his Garden from Federico García Lorca. Revista De Literatura, 77(154), 447–462. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.02.005

Issue

Section

Studies