Mechanisms of Estrangement in Love of Don Perlimplin and Belisa in his Garden from Federico García Lorca
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.02.005Keywords:
estrangement, farce, tragedy, Don Perlimplín, LorcaAbstract
Love of Don Perlimplin and Belisa in his Garden is one of the underprivileged works by Lorca’s critics, despite being a piece magnificently achieved. In it, García Lorca uses theater procedures that belong to different genres and tones, in order to destabilize the perception of the represented shares. These mechanisms of estrangement derive in the gradual transformation of the main character and the vision of the world that it projects, as result of a movement that transits from farce to tragedy.
Downloads
References
Bergson, Henri (1973). La risa. Ensayo sobre la significación de lo cómico. María Luisa Pérez Torres (trad.). Madrid: Espasa-Calpe.
Bou, Enric (2000). «Rostros de un rostro: aspectos visuales de Don Perlimplín», en Andrés Soria Olmedo, María José Sánchez Montes y Juan Varo Zafra (coord.), Federico García Lorca, Clásico Moderno, 1898-1998: Congreso Internacional 1998. Granada: Diputación de Granada, pp. 77-94.
Doménech, Ricardo (2008). García Lorca y la tragedia española. Madrid: Fundamentos.
Edwards, Gwynne (1983). El teatro de Federico García Lorca. Carlos Marín Baró (trad.). Madrid: Gredos.
Ferguson, Francis (1998). «Don Perlimplín: El teatro-poesía de Lorca», en Gil Ildefonso-Manuel (ed.), Federico García Lorca. Madrid: Taurus, pp. 175-185.
Fernández Cifuentes, Luis (1992). «El viejo y la niña: tradición y modernidad en el teatro de García Lorca», en Dru Dougherty y M.ª Francisca Vilches de Frutos (ed.), El teatro en España. Entre la tradición y la vanguardia (1918-1939). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Fundación Federico García Lorca, pp. 89-101.
García Castañeda, Salvador (2003). «Don Perlimplín, Don Crispín y otras vidas de aleluyas », Salina: Revista de Lletres. 17, pp. 103-109.
García Lorca, Federico (1984). Conferencias, 2. Christopher Maurer (ed.). Madrid: Alianza.
García Lorca, Federico (1990). Amor de Don Perlimplín con Belisa en su jardín. Margarita Ucelay (ed.). Madrid: Cátedra.
García Lorca, Francisco (1998). Federico y su mundo. Mario Hernández (ed.). Madrid: Alianza.
González del Valle, Luis T. (1980). El teatro de Federico García Lorca y otros ensayos sobre literatura española e hispanoamericana. Nebraska: Society of Spanish and Spanish-American Studies.
Guardia, Alfredo de la (1961). García Lorca. Persona y creación. Buenos Aires: Schapire.
Pavis, Patrice (1980). Diccionario de teatro. Dramaturgia, estética y semiología. Fernando Del Toro (trad.). Barcelona: Paidós.
Peral Vega, Emilio (2001). «Burla clásica-burla moderna: el personaje de Perlimplín», en Javier Huerta Calvo, Emilio Peral Vega y Jesús Ponce Cárdenas (eds.), Tiempo de burlas. En torno a la literatura burlesca del Siglo de Oro. Madrid: Verbum, pp. 223-244.
Peral Vega, Emilio (2008). «Del modernismo a la Guerra Civil», en Javier Huerta Calvo (dir.), Historia del teatro breve en España. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, pp. 1074- 1152.
Rubio Jiménez, Jesús (1992). «Tendencias del teatro poético en España (1915-1930)», en Dru Dougherty y M. Francisca Vilches de Frutos (ed.), El teatro en España. Entre la tradición y la vanguardia (1918-1939). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Fundación Federico García Lorca, pp. 255-263.
Shklovski, Viktor (2007). «El arte como artificio», en Tzvetan Todorov (comp.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos. Ana María Nethol (trad.). México: Siglo XXI, pp. 55-70.
Ucelay, Margarita (1990). «Introducción», en Federico García Lorca, Amor de Don Perlimplín con Belisa en su jardín. Madrid: Cátedra, pp. 9-250.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.