Hagiography and Censorship in Theater of the Golden Age

Authors

  • Héctor Urzáiz Tortajada Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.01.002

Keywords:

Spanish theater of the Golden Age, Censorship, Hagiography, Inquisition

Abstract


The purpose of this paper is to study from the point of view of the teatrical censorship 24 religious and hagiographic comedies, dated from 1600 to 1745. Most of these plays are almost unknown: La loca del cielo, El hijo del Serafín, La aurora del sol divino, El negro del Serafín, Lo que toca al valor, El príncipe perseguido, Cegar para ver mejor, San Cayetano, San Blas, El pleito del Demonio con la Virgen, El bruto de Babilonia, La adúltera penitente, Será lo que Dios quisiere, La hija del Serafín, El José de las mujeres, Santa Catalina, El más divino remedio, El iris de las tormentas, Santa Táez, El sol de Occidente, Ángel, milagro y mujer, La conversión de la Magdalena, La gran Rosa de Viterbo y El bello iris setabitano. The information provided (concerning the intervention of the Inquisition, the relationships between the censors, the terms and procedures of their work) is also new and unknown.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avellaneda, Francisco de (2006). Teatro breve. Gema Cienfuegos Antelo (ed.) Madrid, Fundación Universitaria Española.

Azcune, Valentín (2000). «Miscelánea erudita», Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica. 25, pp. 267-280.

Calderón de la Barca, Pedro (1988). El purgatorio de San Patricio. José María Ruano de la Haza (ed.). Liverpool: Liverpool University Press.

Cienfuegos Antelo, Gema (2014). «La polémica sobre el dogma de la Inmaculada Concepción y la censura teatral», Cincinnati Romance Review (Número monográfico: Javier Blasco y Héctor Urzáiz (ed.), Polémicas y controversias áureas). 37, pp. 24-44.

Díez Borque, José María (1996). Avisos del Madrid de los Austrias. Jerónimo de Barrionuevo (ed.). Madrid: Castalia.

Domínguez de Paz, Elisa (2012). «Las misas de San Vicente Ferrer, una controvertida comedia de Zárate censurada por la Inquisición (siglos XVII y XVIII)», Anagnórisis. 6, pp. 6-39.

Florit Durán, Francisco (2005). «Comedia hagiográfica y censura: el caso de La Santa Juana I de Tirso de Molina», en Marc Vitse (ed.), Homenaje a Henri Guerreiro. La hagiografía entre historia y literatura en la España de la Edad Media y del Siglo de Oro. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, pp. 617-636.

González Cañal, Rafael, Ubaldo Cerezo Rubio y Germán Vega García-Luengos (2006). Bibliografía de Francisco de Rojas Zorrilla. Kassel: Reichenberger.

González Martínez, Javier Jacobo (2012). «La transmisión impresa de un manuscrito dramático censurado: el caso de El santo negro, El negro del Serafín o El negro de mejor amor», Castilla. Estudios de Literatura. 3, pp. 403-417.

González Román, Carmen (1995). «La aurora del sol divino: una comedia representada en la Casa de Comedias Vieja de Málaga», En torno al teatro del Siglo de Oro. Actas Jornadas IX-X. Almería: Instituto de Estudios Almerienses, pp. 73-85.

Menéndez Peláez, Jesús (2005). «Teatro e Iglesia en el siglo XVI: de la reforma católica a la contrarreforma del Concilio de Trento», Criticón. 94-95, pp. 49-67.

Paz y Melia, Antonio (1934). Catálogo de las piezas de teatro que se conservan en el Departamento de Manuscritos de la Biblioteca Nacional. Madrid: Patronato de la Biblioteca Nacional, 2 vols.

Pedraza, Felipe (2005). «Rojas Zorrilla ante la comedia de santos: Santa Isabel, reina de Portugal», en Marc Vitse (ed.), Homenaje a Henri Guerreiro. La hagiografía entre historia y literatura en la España de la Edad Media y del Siglo de Oro. Madrid: Iberoamericana- Vervuert, pp. 967-983.

Ramos Smith, Maya (ed.) (1998). Censura y teatro novohispano (1539-1822). Ensayos y antología de documentos. México: Conaculta.

Río Barredo, María José del (1986). «Censura inquisitorial y teatro de 1707 a 1819», Hispania Sacra. 38-78, pp. 279-330.

Rodríguez Cáceres, Milagros (2011). «Los avatares textuales de Abrir el ojo de Rojas Zorrilla», en Antonio Azaustre Galiana y Santiago Fernández Mosquera (ed.), Compostella Aurea. Actas del VIII Congreso de la AISO. Santiago de Compostela: Universidad, pp. 1275-1285.

Roldán Pérez, Antonio (1998). «Censura civil y censura inquisitorial en el teatro del siglo XVIII», Revista de la Inquisición. 7, pp. 119-136.

Ruano de la Haza, José María (1989). «Dos censores de comedias de mediados del siglo XVII», en Francisco Mundi Pedret, Alberto Porqueras-Mayo y José-Carlos de Torres (ed.), Estudios sobre Calderón y el teatro de la Edad de Oro. Homenaje a Kurt y Roswitha Reichenberger. Barcelona: PPU, pp. 201-229.

Rubiera, Javier (2006). «Un demonio de ida y vuelta. Sobre la edición de las acotaciones en El José de las mujeres», en Anthony Close (ed.), Edad de Oro cantabrigense. Actas del VII Congreso de la Asociación Internacional del Siglo de Oro. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, pp. 545-550.

Rubiera, Javier (2011). «Teología contra dramática: a vueltas con el demonio en El José de las mujeres calderoniano», en Antonio Azaustre Galiana y Santiago Fernández Mosquera (ed.), Compostella Aurea. Actas del VIII Congreso de la AISO. Santiago de Compostela: Universidad, pp. 1313-1320.

Urzáiz Tortajada, Héctor (2012a). «“Sacado de la profundidad de la Sagrada Escriptura”: la materia bíblica y la censura teatral áurea», en Francisco Domínguez Matito y Juan Antonio Martínez Berbel (ed.), La Biblia en el teatro español. Vigo: Academia del Hispanismo, pp. 283-304.

Urzáiz Tortajada, Héctor (2012b). «Tapándole las vergüenzas a la comedia: censura y teatro clásico», en Felipe Pedraza y Rafael González Cañal (ed.), La desvergu.enza en la comedia española. Actas de las XXXIV Jornadas de Teatro Clásico de Almagro. Ciudad Real: Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 179-215.

Urzáiz Tortajada, Héctor (2012c). «Expediente inquisitorial de Las misas de San Vicente Ferrer de Enríquez Gómez (1748)», Anagnórisis. Revista de investigación teatral. 6, pp. 40-63.

Downloads

Published

2015-06-30

How to Cite

Urzáiz Tortajada, H. (2015). Hagiography and Censorship in Theater of the Golden Age. Revista De Literatura, 77(153), 47–73. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.01.002

Issue

Section

Studies

Most read articles by the same author(s)