The Masks of Love in the Poetry of Jaime Siles

Authors

  • Sergio Arlandis López University of Pennsylvania

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.02.023

Keywords:

Love poetry, symbolism, world view, revelation, oneiric world, reflective tone, myth, topic, flamma amoris, militia amoris

Abstract


The poetry of Jaime Siles hasn’t been characterized, according to critics, by its emotional intensity, much less by the predominance of the love theme. Nevertheless these have always been present throughout his work, playing a relevant role in the search for emotional balance that characterizes him. Thus, it is interesting to see how these feelings become channels through which run the intense but fleeting emotions of loving beings as they fight to be rationalized through the word.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arlandis, Sergio (2011). «Introducción», Cenotafio. Antología poética (1969-2009) de Jaime Siles. Madrid: Cátedra, pp.13-149.

Basualdo, Ana (1986). «Jaime Siles: el instinto del lenguaje (entrevista)», La Vanguardia. Barcelona, 11-II-1986, p. 35.

Bousoño, Carlos (1999). Teoría de la expresión poética. Sexta edición. Madrid: Gredos.

Campbell, Joseph (1999). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. México: FCE.

Castro, Idoli (2009). Jaime Siles: une poésie de la pensé et une pensé poétique. Saint-Étienne: Publications de l'Université de Saint-Étienne.

Chevalier, Jean y Alain Gheerbrant (1999). Diccionario de los símbolos. Sexta edición. Barcelona: Herder.

Debicki, Andrew P. (1997). Historia de la poesía española del siglo XX. Desde la modernidad hasta el presente. Madrid: Gredos.

Falcón, Constantino, Emilio Fernández y Raquel López (eds.) (2001), Diccionario de mitología clásica. V. 1. Madrid: Alianza.

García Jambrina, Luis (7.3.2009). «Fuera del tiempo», ABC Cultural. 2009, pp. 18-19.

Graves, Robert (2005). Los mitos griegos. Barcelona: RBA.

Jiménez, José Olivio (1976). «La palabra esencial y tensa de Jaime Siles: Sobre Canon (1973)», Diálogos. 68 (marzo-abril), pp. 31-33. [También en Litoral (Ejemplar dedicado a: Palabra. Mundo. Ser: la poesía de Jaime Siles), pp. 166-168].

Martín Pardo, Enrique (1970). Nueva poesía española. Madrid: Scorpio.

Mauron, Charles (1962). Des métaphores obséndentes au mythe personnel. Introduction à lo psychocritique. París: Jose Corti.

Morcillo, Françoise (2002). Jaime Siles: un poète espagnol «classique contemporain». Paris: L'Harmattan.

Rueda, Ana (1999). Pigmalión y Galatea: refracciones modernas de un mito. Madrid: Fundamentos.

Siles, Jaime (2007). «El yo es un producto del lenguaje», en Poética y poesía. Jaime Siles. Madrid: Fundación Juan March, pp. 19-38.

Siles, Jaime (2011). Cenotafio. Antología poética (1969-2009). Sergio Arlandis (ed.). Madrid: Cátedra.

Tomás, Facundo e Isabel Justo (eds.) (2005). Pigmalión o el amor por lo creado. Barcelona: Anthropos.

Downloads

Published

2014-12-30

How to Cite

Arlandis López, S. (2014). The Masks of Love in the Poetry of Jaime Siles. Revista De Literatura, 76(152), 605–619. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.02.023

Issue

Section

Studies