The Masks of Love in the Poetry of Jaime Siles
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.02.023Keywords:
Love poetry, symbolism, world view, revelation, oneiric world, reflective tone, myth, topic, flamma amoris, militia amorisAbstract
The poetry of Jaime Siles hasn’t been characterized, according to critics, by its emotional intensity, much less by the predominance of the love theme. Nevertheless these have always been present throughout his work, playing a relevant role in the search for emotional balance that characterizes him. Thus, it is interesting to see how these feelings become channels through which run the intense but fleeting emotions of loving beings as they fight to be rationalized through the word.
Downloads
References
Arlandis, Sergio (2011). «Introducción», Cenotafio. Antología poética (1969-2009) de Jaime Siles. Madrid: Cátedra, pp.13-149.
Basualdo, Ana (1986). «Jaime Siles: el instinto del lenguaje (entrevista)», La Vanguardia. Barcelona, 11-II-1986, p. 35.
Bousoño, Carlos (1999). Teoría de la expresión poética. Sexta edición. Madrid: Gredos.
Campbell, Joseph (1999). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. México: FCE.
Castro, Idoli (2009). Jaime Siles: une poésie de la pensé et une pensé poétique. Saint-Étienne: Publications de l'Université de Saint-Étienne.
Chevalier, Jean y Alain Gheerbrant (1999). Diccionario de los símbolos. Sexta edición. Barcelona: Herder.
Debicki, Andrew P. (1997). Historia de la poesía española del siglo XX. Desde la modernidad hasta el presente. Madrid: Gredos.
Falcón, Constantino, Emilio Fernández y Raquel López (eds.) (2001), Diccionario de mitología clásica. V. 1. Madrid: Alianza.
García Jambrina, Luis (7.3.2009). «Fuera del tiempo», ABC Cultural. 2009, pp. 18-19.
Graves, Robert (2005). Los mitos griegos. Barcelona: RBA.
Jiménez, José Olivio (1976). «La palabra esencial y tensa de Jaime Siles: Sobre Canon (1973)», Diálogos. 68 (marzo-abril), pp. 31-33. [También en Litoral (Ejemplar dedicado a: Palabra. Mundo. Ser: la poesía de Jaime Siles), pp. 166-168].
Martín Pardo, Enrique (1970). Nueva poesía española. Madrid: Scorpio.
Mauron, Charles (1962). Des métaphores obséndentes au mythe personnel. Introduction à lo psychocritique. París: Jose Corti.
Morcillo, Françoise (2002). Jaime Siles: un poète espagnol «classique contemporain». Paris: L'Harmattan.
Rueda, Ana (1999). Pigmalión y Galatea: refracciones modernas de un mito. Madrid: Fundamentos.
Siles, Jaime (2007). «El yo es un producto del lenguaje», en Poética y poesía. Jaime Siles. Madrid: Fundación Juan March, pp. 19-38.
Siles, Jaime (2011). Cenotafio. Antología poética (1969-2009). Sergio Arlandis (ed.). Madrid: Cátedra.
Tomás, Facundo e Isabel Justo (eds.) (2005). Pigmalión o el amor por lo creado. Barcelona: Anthropos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.