Sensitive Soul, Romantic Extremes, and Suicide
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.02.020Keywords:
sensism, sixth sense, sensibility, exaltation, cosmic grief, seduction, logos, suicideAbstract
The character Voyleano has models in the suicide Werther, by Goethe, and in the death-desiring Tediato in the Lugubrious Nights, by Cadalso. The creation of the figure of Voyleano depends on the new sensibility of the Enlightenment, romantic cosmic grief, and the exaltation of romantic psychology. In the novel by Vayo the Napoleonic invasion of Spain is depicted, and this atmosphere lends itself to libertine seductions, betrayals, great disillusionments, and the loss of faith. Voyleano, like don Quijote, like Julien Sorel, like Emma Bovary, and like several characters from Larra and Mesonero Romanos has sought a model or logos in an earlier character. After don Quijote Voyleano is the first of all of them. Voyleano considers the physical act of suicide lacking in nobility and cowardly, and although he is inspired by Werther, he is attracted to Tediato’s way of committing suicide while avoiding the physical act of suicide.
Downloads
References
Álvarez de Cienfuegos, Nicasio (1798). Poesías. T. I y único. Madrid: Imprenta Real.
Brown, William Hill (1969). The Power of Sympathy. Ed. de William S. Kable. Columbus: Ohio State University Press.
Cadalso, José de (2008). Cartas marruecas. Noches lúgubres. Ed. de Russell P. Sebold. Letras Hispánicas, 78. Séptima edición. Madrid: Ediciones Cátedra.
Castro, Américo (1948). «Incarnation in Don Quixote». Cervantes Across the Centuries. New York: The Dryden Press. pp. 136-178.
Cooper, Anthony Ashley, Earl of Shaftesbury (1964). The Moralists. En Characteristics of Men, Manners, Opinions, Times. Indianapolis: Bobbs-Merrill.
Compact Edition of the Oxford English Dictionary (1971). Oxford: Oxford University Press.
Deleito y Piñuela, José (¿1922?). El sentimiento de tristeza en la literatura contemporánea. Barcelona: Editorial Minerva.
Dubos, Abbé Jean-Baptiste (1770). Réflexions critiques sur la poésie et sur la peinture. Paris: Pissot, Imprimeur.
Dumesnil, René (1932). Gustave Flaubert, l'homme et l'oeuvre. Paris: Desclée de Brouwer & Compagnie, Éditeurs.
Feijoo y Montenegro, Benito Jerónimo (1770). «Despotismo o dominio tiránico de la imaginación», en Benito Jerónimo Feijoo y Montenegro, Cartas eruditas y curiosas. T. IV. Nueva impresión. Madrid: Joaquín Ibarra, impresor, pp. 82-90.
Flaubert, Gustave (1986). Madame Bovary. Ed. de Bernard Ajac. Paris: GF Flammarion.
Garland, Henry and Mary (1976). The Oxford Companion to German Literature. Oxford: Clarendon Press.
Goethe, J. W. (1973). Werther. Prólogo de Carmen Bravo Villasante. Biblioteca Universal Salvat. Traducción cedida por Revista de Occidente. [Barcelona:] Salvat Editores, S. A.
Gómez de Avellaneda, Gertrudis (1997). Sab. Ed. de José Servera. Letras Hispánicas, 437. Madrid: Ediciones Cátedra.
Helman, Edith (1951). Introducción a Cadalso, Noches lúgubres. El Viento Sur, 7, Santander-Madrid: Antonio Zúñiga, Editor.
Jovellanos, Gaspar Melchor (2008). El delincuente honrado. Ed. de Russell P. Sebold. Letras Hispánicas, 612. Madrid: Ediciones Cátedra.
Larra, Mariano José de (1944). Artículos completos. Ed. de Melchor de Almagro San Martín. Madrid: Aguilar.
Larra, Mariano José de (1978). El doncel de don Enrique el Doliente. Ed. de José Luis Varela. Letras Hispánicas, 76. Madrid: Ediciones Cátedra.
Meléndez Valdés, Juan (2004). «A la mañana, en mi desamparo y orfandad». Obras completas. Ed. de Antonio Astorgano Abajo. Bibliotheca Aurea. Madrid: Ediciones Cátedra. pp. 564-566.
Mesonero Romanos, Ramón de (1967). Obras, II. Ed. de Carlos Seco Serrano. Biblioteca de Autores Españoles, 200. Madrid: Atlas.
Robeck, Johann (1736). Exercitatio philosophica de ευλογω εξαγωγη sive morte voluntaria. Reeditado en 1758. [Sin lugar:] Rintelli.
Rodríguez, Rodney (1988). «Estanislao de Cosca Vayo and the Fate of the Spanish Romantic Novel». Romance Quarterly. 35, pp. 271-279. http://dx.doi.org/10.1080/08831157.1988.9933475
Rousseau, Jean-Jacques (1967). Julie ou la Nouvelle Héloïse. Ed. de Michel Launay. Paris: Garnier-Flammarion. [Sajonia, María Josefa Amalia de] (1822). Cartas de la reina Witinia a su hermana, la princesa Fernandina. Madrid: Imprenta de D. Miguel de Burgos. Sebold, Russell P. (2004). Ensayos de meditación y crítica literaria. Moria, 5. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Sebold, Russell P. (2007). En el principio del movimiento realista. Credo y novelística de Ayguals de Izco. Crítica y Estudios literarios. Madrid: Ediciones Cátedra.
Sebold, Russell P. (2010a). Concurso y consorcio: letras ilustradas, letras románticas. Acta Salmanticensia, Estudios Filológicos, 329. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Sebold, Russell P. (2010b). «Romanticismo en la novela realista: Dos mujeres, de la Avellaneda», Salina. 24, pp. 27-37.
Sebold, Russell P. (2011). «Elegía al romanticismo: La Pródiga, de Alarcón». Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo. LXXXVII, pp. 173-185.
Stendhal [Henri Beyle, llamado] (1990). Le Rouge et le Noir. Ed. de Pierre Louis Rey. Paris: Pocket.
Terreros y Pando, Esteban de (1788). Diccionario castellano con las voces de ciencias y artes. T. III. Madrid: Imprenta de la Viuda de Ibarra, Hijos y Compañía.
Vayo y Lamarca, Estanislao de Cosca (1826). Ensayos poéticos. Valencia: Oficina de Benito Monfort.
Vayo y Lamarca, Estanislao de Cosca (1827). Voyleano o la exaltación de las pasiones. Dos tomos. Valencia: Imprenta de Ildefonso Mompié.
Vayo y Lamarca, Estanislao de Cosca (2007). Voyleano o la exaltación de las pasiones. Edición, introducción y notas de Mark Malin. Salamanca: GES XVIII (Universidad de Salamanca).
Vayo y Lamarca, Estanislao de Cosca (2011). Voyleano o la exaltación de las pasiones. Facsímile de la edición de 1827. Estados Unidos: Nabu Press.
Zavala y Zamora, Gaspar (1805). La Eumenia, o la madrileña. Madrid: Imprenta Real.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.