Poetry and painting in the work of Leopoldo Panero

Authors

  • José Enrique Martínez Universidad de León

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2012.02.311

Keywords:

Painting, Poetry, Correspondences, Poetic interpretation, Leopoldo Panero

Abstract


Leopold Panero’s work is widely known in «Las Bienales Hispanoamericanas de Arte» celebrated during the 50’s decade. However, this article studies a theme that has not received much attention: Panero’s writings, prose and verse, on painting. Although they consist on brief narratives and a few poems, painting is deeply considered in his work as an allusion or comparison with continuous correspondences between poetry and painting. Panero was more interested in humanist and spiritual concepts that transcend the physical reality than in form or technique.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcos Llorach, Emilio (1994). Gramática de la Legua Española. Madrid: Espasa-Calpe.

Asensi, Manuel (1998). Historia de la teoría de la literatura (desde los inicios hasta el siglo XIX). Vol. I. Valencia: Tirant lo Blanch.

Cabañas Bravo, Miguel (2007). Exilio e interior en la bisagra del Siglo de Plata español. El poeta Leopoldo Panero y el pintor Vela Zanetti en el marco artístico de los años cincuenta. León: Ayuntamiento de Astorga.

Cela, Camilo José (1957). Historias de España. Los ciegos. Los tontos. (Portada e ilustraciones de Manuel Mampaso). Madrid: Arión.

Díez de Revenga, Francisco Javier (1996). «Gerardo Diego, la pintura, los pintores y dos textos inéditos». Turia. 35-36, pp. 7- 21.

Gallego Morell, Antonio (1972). Garcilaso de la Vega y sus comentaristas (ed.). Madrid: Gredos.

Herrera, Fernando de (1580). Obras de Garcilaso de la Vega con Anotaciones de..., en Antonio Gallego Morell (ed.) (1972), Garcilaso de la Vega y sus comentaristas. Madrid: Gredos, pp. 305-594.

Horacio (1987). Epístola a los pisones, en Aristóteles, Horacio, Artes poéticas (Ed. bilingüe, trad. de Aníbal González). Madrid: Taurus, pp.127-160.

Huerta Calvo, Javier (2007). «Estudio preliminar» y «Aparato crítico», en Leopoldo Panero, Obra completa. Prosa. León: Ayuntamiento de Astorga. 3 vols., pp. XIII-XL y 551-554.

López-Casaova, Arcadio (1994). El texto poético. Teoría y metodología. Salamanca: Colegio de España.

Marechal, Leopoldo (1944). La rosa en la balanza (Odas para el hombre y la mujer y Laberinto de amor). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Monegal, Antonio (1998). En los límites de la diferencia. Poesía e imagen en las vanguardias hispánicas. Madrid: Tecnos. PMid:9580479

Panero, Leopoldo (2007). Obra completa. Poesía I. Poesía II. Prosa. (Ed. crítica de Javier

Huerta Calvo). León: Ayuntamiento de Astorga. (3 vols.).

Riffaterre, Michel (2000). «La ilusión de la écfrasis», en Antonio Monegal (ed.). Literatura y pintura. Madrid: Arco-Libros, pp. 161-183.

Sánchez-Camargo, Manuel (1965). «Leopoldo Panero y la pintura española contemporánea», Cuadernos Hispanoamericanos, 187-188, pp. 186-191.

Downloads

Published

2012-12-30

How to Cite

Martínez, J. E. (2012). Poetry and painting in the work of Leopoldo Panero. Revista De Literatura, 74(148), 541–554. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2012.02.311

Issue

Section

Studies

Most read articles by the same author(s)

  • Miguel Ángel Garrido Gallardo, Marta Espinosa Berrocal, José Antonio Llera, Núria Calafell Sala, José Enrique Martínez, José Domínguez Caparrós, Diana Muela Bermejo, Araceli Iravedra, Abigail Castellano López, Adrián J. Sáez, Pierre Darnis, Alba Urban Baños, Davinia Rodríguez Ortega, José del Canto Pallarés, Juan Hernández Franco, Jorge Chen Sham, José Checa Beltrán, María Román López, Carmen Menéndez-Onrubia, Beatriz Ferrús, David W. Bird, Ángel Luis Luján, Ricardo de la Fuente Ballesteros, Eduardo Pérez-Rasilla, Víctor García Ruiz, Jorge Wiesse Rebagliati, Andrés Álvarez Touriño, Miguel Carrera Garrido, Reseñas de libros , Revista de literatura: Vol. 74 No. 147 (2012)