Poetry and painting in the work of Leopoldo Panero
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2012.02.311Keywords:
Painting, Poetry, Correspondences, Poetic interpretation, Leopoldo PaneroAbstract
Leopold Panero’s work is widely known in «Las Bienales Hispanoamericanas de Arte» celebrated during the 50’s decade. However, this article studies a theme that has not received much attention: Panero’s writings, prose and verse, on painting. Although they consist on brief narratives and a few poems, painting is deeply considered in his work as an allusion or comparison with continuous correspondences between poetry and painting. Panero was more interested in humanist and spiritual concepts that transcend the physical reality than in form or technique.
Downloads
References
Alarcos Llorach, Emilio (1994). Gramática de la Legua Española. Madrid: Espasa-Calpe.
Asensi, Manuel (1998). Historia de la teoría de la literatura (desde los inicios hasta el siglo XIX). Vol. I. Valencia: Tirant lo Blanch.
Cabañas Bravo, Miguel (2007). Exilio e interior en la bisagra del Siglo de Plata español. El poeta Leopoldo Panero y el pintor Vela Zanetti en el marco artístico de los años cincuenta. León: Ayuntamiento de Astorga.
Cela, Camilo José (1957). Historias de España. Los ciegos. Los tontos. (Portada e ilustraciones de Manuel Mampaso). Madrid: Arión.
Díez de Revenga, Francisco Javier (1996). «Gerardo Diego, la pintura, los pintores y dos textos inéditos». Turia. 35-36, pp. 7- 21.
Gallego Morell, Antonio (1972). Garcilaso de la Vega y sus comentaristas (ed.). Madrid: Gredos.
Herrera, Fernando de (1580). Obras de Garcilaso de la Vega con Anotaciones de..., en Antonio Gallego Morell (ed.) (1972), Garcilaso de la Vega y sus comentaristas. Madrid: Gredos, pp. 305-594.
Horacio (1987). Epístola a los pisones, en Aristóteles, Horacio, Artes poéticas (Ed. bilingüe, trad. de Aníbal González). Madrid: Taurus, pp.127-160.
Huerta Calvo, Javier (2007). «Estudio preliminar» y «Aparato crítico», en Leopoldo Panero, Obra completa. Prosa. León: Ayuntamiento de Astorga. 3 vols., pp. XIII-XL y 551-554.
López-Casaova, Arcadio (1994). El texto poético. Teoría y metodología. Salamanca: Colegio de España.
Marechal, Leopoldo (1944). La rosa en la balanza (Odas para el hombre y la mujer y Laberinto de amor). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Monegal, Antonio (1998). En los límites de la diferencia. Poesía e imagen en las vanguardias hispánicas. Madrid: Tecnos. PMid:9580479
Panero, Leopoldo (2007). Obra completa. Poesía I. Poesía II. Prosa. (Ed. crítica de Javier
Huerta Calvo). León: Ayuntamiento de Astorga. (3 vols.).
Riffaterre, Michel (2000). «La ilusión de la écfrasis», en Antonio Monegal (ed.). Literatura y pintura. Madrid: Arco-Libros, pp. 161-183.
Sánchez-Camargo, Manuel (1965). «Leopoldo Panero y la pintura española contemporánea», Cuadernos Hispanoamericanos, 187-188, pp. 186-191.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.