Pompeu Gener’s criticisms of Zolian Naturalism in Parisian Publications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2024.02.037

Keywords:

Naturalism, Realism, Pompeu Gener, Émile Zola, Guy de Maupassant, Alphonse Daudet

Abstract


Against the reactions for having strongly criticized Zola and some of his followers in articles published in Barcelona or Madrid, and in Literaturas malsanas (1894), Pompeu Gener, replied that he had dared to do so before in Parisian periodicals: Tout-Paris, Le Livre, Le Nouveau Journal Républicain, L’Opinion, L’Estafette, and Le Télégraphe. However, no text on this subject signed by him is found in none of them. Nevertheless, in the last-mentioned newspaper, I met an anonymous article, “Darwinisme littéraire”, which coincides almost completely, and in a literal way, with another by Gener in El Liberal, of Madrid. However, that one has been attributed to Henry Céard. On the other hand, Gener has in his disfavour the commission of several blatant plagiarisms. Instead, he himself forgot that already in La Mort et le Diable (1880) he had reproached Zola having more public and economic success that Darwin, despite deserving it less. In any case, Gener’s opinions on Zolian Naturalism are in tune with several French authors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amprimoz, Alexandre L. 1981. «Note sur l’histoire des Hydropathes». Romance Notes XXI 3: 305-308.

Belot, Françoise. 2019. «The Struggle for Life: “L’Assassinat Scientifique” in Daudet, Barrès, and Bourget». Dix-neuf XXXIII 1: 58-69.

Bernard, Claude. 1865. Introduction à l’étude de la médicine expérimentale. París: J. B. Baillière et Fils.

Carter, Boyd G. 1945. «Alphonse Daudet and Darwinism». Modern Language Quarterly VI 1: 93-98.

Casteras, Raymond de. 1945. Avant le Chat Noir Les Hydropathes (1878-1880). París: Albert Messein.

Colin, René-Pierre. 1988. Zola, renégats et alliés. La République naturaliste. Lyon: Presses Universitaires de Lyon.

Colin, René-Pierre. 1991. Tranches de vie. Zola et le coup de force naturaliste. Tusson: Du Lérot.

Compagnon Antoine. 2010. «Darwin en littérature». En Darwin, 200 ans. Colloque annuel du Collège de France, editado por Alain Prochiantz, 283-302. París: Odile Jacob.

Courtieu, Marc. 2012. Evénement et roman: Une relation critique. Amsterdam – Nueva York: Rodopi.

Dousteyssier-Khoze, Catherine. 2000. «Pot-Bouille in Caricatures and Parodies». Bulletin of Émile Zola Society 19: 18-23.

Dousteyssier-Khoze, Catherine. 2001. «Zola and Le(s) Chat(s) Noir(s)». Australian Journal of French Studies 38, 3: 349–364.

Dousteyssier-Khoze, Catherine. 2004. Zola et la littérature naturaliste en parodies. París: Eurédit.

Dousteyssier-Khoze, Catherine. 2013. «Rodolphe Salis et Émile Zola: rencontres chatnoiresques». En Le Rire moderne, dirigido por Alain de Vaillant y Roselyne Villeneuve, 217-231. París: Presses Universitaires de Paris Ouest.

Elías de Molins, Antonio. 1889. «Gener (D. Pompeyo)». En Diccionario biográfico y bibliográfico, I, 647-648. Barcelona: Fidel Giró – Calzada.

Frazee, Ronald. 1963. Henry Céard. Idéaliste détrompé. París: Presses Universitaires de France.

Gener, Pompeyo. 1880. La Mort et le Diable. Histoire et philosphie de deux négations suprêmes. París: Reinwald.

Gener, Pompeyo. 1882a. «Espagne». Le Livre III, 9, 10 de septiembre: 534-536.

Gener, Pompeyo. 1882b. «Varietés. Victor Balaguer». L’Opinion. Nouveau Journal Républicain 1807, 12 de agosto: 3.

Gener, Pompeyo. 1883a. «París. Medio intelectual cosmopolita». Ilustracion Artística 53, 1 de enero: 2-3.

Gener, Pompeyo. 1883b. «Espagne». Le Livre IV, 6, 10 de junio: 358-361.

Gener, Pompeyo. 1883c. «París artístico y literario». Ilustración Artística 60, 19 de febrero: 58-59.

Gener, Pompeyo. 1883d. «París artístico y literario». Ilustración Artística 66, 2 de abril: 106-107.

Gener, Pompeyo. 1883e. «Varietés. Influence de l’ancienne littérature des Trouvères sur la formation de la langue espagnole. Discours à l’Académie Espagnole de M. Victor Balaguer et de M. Émile Castelar». L’Opinion. Nouveau Journal Républicain 2130, 2 de julio: 2.

Gener, Pompeyo. 1884. «El pintor francés impresionista. París de color de rosa por George Lorin». La Época 11563 y 11570, 22 y 29 de septiembre: 4 y 3, respetivamente.

Gener, Pompeyo. 1885. La muerte y el diablo: Historia y filosofía de las dos negaciones supremas. Barcelona: Daniel Cortezo.

Gener, Pompeyo. 1887. Heregías. Estudios de crítica inductiva sobre asuntos españoles. Barcelona – Madrid: Fernando Fé.

Gener, Pompeyo. 1888. «Sara Bernhardt, autor dramático». El Liberal 3243, 20 de abril: 2-3.

Gener, Pompeyo. 1889. «Una contestación al autor de Gente Nueva. A propósito sobre mis artículos sobre G[E]. Zola». La Vanguardia 746, 7 de marzo: 1.

Gener, Pompeyo. 1891. «Siluetas parisienses: Jean Richepin: A propósito de Le Mage». El Liberal 4322, 20 de abril: 2.

Gener, Pompeyo. 1893a. «El Simbolismo». La Publicidad 5054, 15 de junio: 1.

Gener, Pompeyo. 1893b. «La vuelta de Sarah Bernhardt». La Publicidad 4980, 2 de abril: 1

Gener, Pompeyo. 1894. El caso Clarín. Monomanía maliciosa de forma impulsiva. Estudio de psiquiatría. Gerona: Paciano Torres.

Gener, Pompeyo. 1900. Literaturas malsanas. Estudios de patología literaria contemporánea. Barcelona: Juan Llordachs.

Gener, Pompeyo. 1901. Inducciones. Barcelona: J. Llordachs.

Gener, Pompeyo. 1915a. Amigos y maestros. Contribución al estudio del espíritu humano a fines del siglo xix. Barcelona: Maucci.

Gener, Pompeyo. 1915b. El Patró Pere March; Doctor Stumper. Barcelona: Ilustració Catalana.

Gener, Pompeyo. 1921. «Coses d’En Peius». Records anecdótics serios i humorístics de la meva vida. Barcelona: Llibreiria Varia.

Gener, Pompeyo. 2007. Mis antepasados y yo. Apuntes para unas memorias, editado por Josep M. Domingo y Sandra Sarlé. Lérida: Punctum & Aula Màrius Torres.

Gordon, Rae Beth. 2013. De Charcot à Charlot. Mises en scène du corps pathologique. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Goubault Christian. 1994. «Maupassant et la presse parisienne». Études Normandes 43-2: 93-104.

Goudeau, Émile. 2000. Dix ans de bohême. Suivi de Les Hirsutes de Léo Trézenik. Introducción, notas y documentos de Michel Golfier y Jean-Didier Wagneur. Colaboración de Patrick Ramseyer. Seyssel: Champ Vallon.

Gregorio, Laurence A. 2005. Maupassant’s Fiction and the Darwinian View of Life. New York: Peter Lang.

Jorba i Jorba, Manuel. 2016. «Un article de León Bloy sobre L’Atlàntida de Jacint Verdaguer (Le Chat Noir, 31 maig 1884)». Anuari Verdaguer 24: 37-49.

Kleeblatt, Norman L. 1993 «Merde! The Caricatural Attack against Émile Zola». Art Journal LII, 3: 54-58.

Lafarga, Francisco. 2014. «Literatura y literatos españoles en la revista Les Matinées Espagnoles (Madrid-París, 1883-1888)». Anales de Literatura Española 26: 239-256.

Lyle, Louise. 2008. «Le Struggleforlife: Contesting Balzac through Darwinin Zola, Bourget, and Barrès» Nineteenth-Century French Studies 36, 3-4: 305-319.

Marsot, Julien. 2011. Le «Dépoétoir» fin-de-siècle: Éléments pour une poétique des hydropathes. Memoria de la Maîtrise en Études Littéraires. Université de Quebec à Montréal.

Maupassat. 2003. Romans, editado por Louis Forestier. París: Gallimard.

Miralles, Enrique. 1995. Cartas a Víctor Balaguer. Barcelona: Puvill Libros S. A. Rahola, Frederic. 1881. «La obra d’En Pompeyo Gener segons la prempsa extrangera». La Llumanera de Nova York 70: 2-3.

Riba, Jordi. 2005. «La recepció de Jean-Marie Guyau (1854-1888)». Afers 50: 195-209.

Richard, Noël. 1961. A l’aube du symbolisme: hydropathes, fumistes et décadents. París: Nizet.

Rodríguez Martínez R. 2006. «Maupassant y la prensa francesa de la segunda mitad del siglo XIX». Trípodos 19:147-58.

Saint-Amand, Denis y Caroline Crépiat. 2018. «Des Hydropathes au Chat noir». En Vie de bohème et petite presse du xixe siècle. Sociabilité littéraire ou solidarité journalistique?, dirigido por Alain Aillant y Yoan

Vérilhac, 223-240. Nanterre: Presses universitaires de Paris Nanterre.

Sánchez Ferré, Pere. 2008. La maçoneria a Catalunya (1868-1947). Premià de Mar: El Clavell, vol. I-II.

Sierra Fernández, Marc. 2022. «El pensament de Pompeu Gener», tesis doctoral. Dirigida por Jaume Mensa

Valls y Francesc Xavier Vall Solaz. Universitat Autònoma de Barcelona. Accesible en: http://hdl.handle.net/10803/688260.

Soares López, Camila. 2017. «O Simbolismo no Mercure de France (1890-1898)», tesis doctoral. Dirigida por Alvaro Santos Simões Junior. Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP – Universidade Estadual Paulista.

Triviño Anzola, Consuelo. 2000. Pompeu Gener y el Modernismo. Madrid: Verbum.

Trott, Alexandra Marie. 2014. «The Cercle des Hydropathes. A Critical Re-evaluation of a Liberal Culture in the Early Third Republic», tesis doctoral. University of London.

Vall i Ontiveros, Xavier. 2012a. «Pompeu Gener i la memòria de Miquel Servet. Imatge i narració d’un referent intel·lectual a la Catalunya de 1911». En Projectes nacionals, identitats i relacions Catalunya-Espanya.

Homenatge al doctor Pere Anguera, II, 337-346. Catarroja – Barcelona: Afers – Grup ISOCAC- URV.

Vall i Ontiveros, Xavier. 2012b. «Pompeu Gener i el nacionalisme regeneracionista (1887-1906): La intel·lectualitat, la nació i el poder a Catalunya», tesis doctoral. Dirigida por Pere Gabriel. Universitat Autònoma de Barcelona. Accesible en: http://hdl.handle.net/10803/310401

Vall Solaz, Francesc Xavier. 2008. «Pompeu Gener, un positivista darwinista contrario al naturalismo zoliano (colaboraciones en la prensa de Barcelona y Madrid)». Revista de Filología Románica XXV: 313-335.

Vall i Solaz, Francesc Xavier. 2010a. «Aspectes de la “modernitat” al segle XIX». En: Concepcions i discursos sobre la modernitat en la literatura catalana dels segles XIX I XX, ed. Ramon Panyella, 11-32. Lérida: Punctum.

Vall Solaz, Francesc Xavier. 2010b. «Referencias hispánicas a Zola y a la medicina experimental en 1868». Revista de Literatura LXXII, 144: 499-512.

Vall Solaz, Francesc Xavier. 2018. «Reacciones a las críticas de Pompeu Gener a Émile Zola y sus epígonos». Revista de Filología Románica XXXV: 187-211.

Vall Solaz, Francesc Xavier. 2019. «Joaquim M. Bartrina, cervantista», Anales Cervantinos LI: 277-312.

Vall Solaz, Francesc Xavier. 2020. «La recepció de Baudelaire abans del Modernisme». Estudis Romànics XLII: 203-225.

Vial, André. 1954. Guy de Maupassant et l’art du roman. París: Librairie Nizet.

Voisin-Fougère, Marie-Ange. 2004. «Émile Zola et Paul Bourget. Une amitié littéraire». Modernités 20: 177-191.

Zola, Émile. 1970. Les Rougon-Macquart. Histoire naturelle et sociale d’une famille sous le Second Empire, editado por Henri Mitterand. París: Gallimard.

Published

2024-12-30

How to Cite

Vall Solaz, F. X. . (2024). Pompeu Gener’s criticisms of Zolian Naturalism in Parisian Publications. Revista De Literatura, 86(172), e37. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2024.02.037

Issue

Section

Studies