Posthumous Literary Consecration through the Obituaries of Peers: Carlos Pujol, from Invisibility to the Limelight
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2024.01.012Keywords:
Posthumous consecration, Obituary genre, Author image, AuthorshipAbstract
To elucidate whether obituaries can have a consecrating function in the literary field–and not merely the certification of a consecration achieved in life–, we analyse the thirty-four obituaries devoted to Carlos Pujol (Barcelona, 1936-2012), a writer, critic and translator whose death had an unexpected media impact given his lack of notoriety during his lifetime. Pujol was vindicated in a flood of obituaries signed by his peers, who renounce the neutrality inherent to this textual genre and wield its legitimacy to consecrate him and forge his posthumous image. The argumentative strategy of these obituaries requires to justify the fact that he did not achieve notoriety during his lifetime and to point out the value of his legacy, which leads them to stress the coherence between Pujol’s self image and his poetics of the hiding and revelation of the self, as well as the authenticity of his literary vocation.
Downloads
References
Amossy, Ruth. 2000. L’argumentation dans le discours. Discourse politique, littérature d’idées, fiction. París: Nathan.
Amossy, Ruth. 2009. «La double nature de l’image d’auteur». Argumentation et Analyse du Discours 3: 1-16.
Bourdieu, Pierre. 1983. «The field of cultural production, or: The economic world reversed». Poetics, 12: 311-356.
Bourdieu, Pierre. 1992. Les Règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. París: Seuil.
Bourdieu, Pierre. 1993. The Field of Cultural Production. Columbia: Columbia University Pres.
Bourdieu, Pierre. 1996. The Rules of Art: Genesis and Structure of the Literary Field. Standford: Standford University Press.
De la Fuente, Alejandro. 2017. «Hacia una definición del obituario en la prensa española. El caso de El País». Índex comunicación, 7(1): 45-70. Accesible en: https://indexcomunicacion.es//index.php/indexcomunicacion/article/view/265
Dubois, Sébastien y Pierre François. 2013. «Career paths and hierarchies in the pure pole of the literary field: The case of contemporary poetry». Poetics, 41(5): 501-523.
Eemeren, Frans van. 2022. «Characterising an MEP’s argumentative style. Mr. Schlyter’s contribution to the debate on labelling fruit juices». Journal of Argumentation in Context, 11(1): 6-26.
Fernández, Cristina Beatriz. 2015. «La construcción de la imagen del intelectual en las notas necrológicas de la Revista de Filosofía». Latinoamérica. Revista de estudios Latinoamericanos, 60: 187-206. Accesible en: http://ref.scielo.org/hs55hd
Florea, Marie-Laure. 2015. Les nécrologies dans la presse française contemporaine: une analyse du discours. Université Lyon 2. Tesis Doctoral. Accesible en: http://www.theses.fr/2015LYO20122#
Francescutti, Luis Pablo. 2019. «El panteón de papel: élites tradicionales y cultura de masas en las necrológicas españolas». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(3): 1403-1419.
González de Requena, Juan Antonio. 2019. «La muerte de Baudrillard no ha tenido lugar. Análisis de obituarios en tres diarios españoles». Revista Chakiñan, 7: 70-83. Accesible en: https://www.redalyc.org/journal/5717/571763649006/html/
Lang, Gladys Engel y Kurt Lang. 1988. «Recognition and Renown: The Survival of Artistic Reputation». American Journal of Sociology, 94(1): 79-109. Accesible en: https://www.jstor.org/stable/2781023
Meizoz, Jérôme. 2007. Postures littéraires. Ginebra: Slatkine.
Pajón Fernández, Alicia. 2021. «A ese músico que se va y al saber hacer que nos deja. Las necrológicas en el entramado discursivo de los diarios nacionales». Revista Inclusiones, 8, marzo, 481-519.
Pardo González-Nandín, Eduardo. 2015. La necrológica, un género periodístico vivo: La muerte como noticia a través de los diarios El País y El Mundo. Universidad de Sevilla. Tesis Doctoral. Accesible en: http://hdl.handle.net/11441/38617
Piumbato Innocentini Hayashi, María Cristina, Alexandre Masson Maroldi y Carlos Roberto Massao Hayashi. 2021. «Obituarios académicos y homenajes póstumos: legados científicos para el campo de la Cienciometría». Revista General de Información y Documentación, 31(1): 369-394.
Rabatel, Alain y Marie-Laure Florea. 2011. «Annoncer la mort» y «Évoquer la mort». Questions de Communication, 19 y 20. Accesible en: https://journals.openedition.org/questionsdecommunication/328
Sapiro, Gisèle. 2016. «The metamorphosis of modes of consecration in the literary field: Academies, literary prizes, festivals». Poetics, 59: 5-19.
Vallès-Botey, Teresa. 2017a. «Obras de creación y traducciones de Carlos Pujol». Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, 849 (número monográfico: Carlos Pujol, humanista contemporáneo): 44-49.
Vallès-Botey, Teresa. 2017b. «Bibliografía sobre Carlos Pujol». Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, 849 (número monográfico: Carlos Pujol, humanista contemporáneo): 49-55. Accesible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.3244322
Vallès-Botey, Teresa. 2022. «Un silencioso gigante de las letras». Nuestro Tiempo, 713: 43-53. Accesible en: https://nuestrotiempo.unav.edu/es/grandes-temas/un-silencioso-gigante-de-las-letras
Vallès-Botey, Teresa. 2023. «Autorrepresentación autorial de un escritor casi invisible». Anales de la Literatura Española Contemporánea, 48(1): 121-152.
Vallès-Botey, Teresa. 2024. «La parodia de las estrategias de automitificación autorial como recurso para la autorrepresentación: Carlos Pujol en sus textos». Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, 12(1): 105-124.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.