The Censorship Facing the Historical Characters. The Case of Luis Vélez de Guevara
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2022.02.017Keywords:
Censorship, Luis Vélez de Guevara, Siglo de Oro Theater, Historical Theater, CharactersAbstract
The characterization of figures that have a reference outside of fiction in the Spanish theater of the 17th century and the perception of this phenomenon by the censorship institutions are analyzed. Some historical people were characterized in such a way that they reached the typification that allowed the audience to recognize them, for example, by their manner of speaking. Sometimes censorship was fixed on some of these features without considering the consequences it had for the identification and dramatic function of the character. The dramatization and censorial judgment of the characters of the Bible, of devotion, of royalty, of the nobility and of the common people, among others, are attended. Specifically, the field of study focuses on Luis Vélez de Guevara’s theater that was censored.
Downloads
References
Alcalá Galve, Ángel. 2001. Literatura y ciencia ante la Inquisición española. Madrid: Ediciones del Laberinto.
Alviti, Roberta. 2006. I manoscritti autografi delle commedie del 'Siglo de Oro' scritte in collaborazione. Catalogo e studio. Florencia: Alinea.
Bolaños Donoso, Piedad. 2017. «En el subgénero de comedias de validos y privanzas: También tiene el sol menguante, de tres ingenios». En La comedia escrita en colaboración en el teatro del Siglo de Oro, editado por Juan Matas Caballero, 81-91. Valladolid: Universidad.
Cantero García, Víctor. 2002. «El oficio de censor en nuestra historia literaria (siglos XVIIXIX): Estudio y consideración de la censura dramática en la España decimonónica». Letras de Deusto 32-96, 63-90.
Close, Anthony J. 2003. «Lo cómico y la censura en el Siglo de Oro, II». Bulletin Hispanique. 105-2, 271-301. https://doi.org/10.3406/hispa.2003.5160
Díez Borque, José María. 1996. «Teatro del poder en la España del siglo XVI: la imagen del Emperador Carlos V». En Teoría, forma y función del teatro español de los Siglos de Oro, editado por J. M.ª Díez Borque, 229-257. Barcelona: Oro Viejo.
Florit Durán, Francisco. 2017. «Pensamiento, censura y teatro en la España del Siglo de Oro». En Pensamiento y literatura en los inicios de la modernidad, editado por Jaume Garau, 21-46. Nueva York: IDEA.
García González, Almudena, ed. 2015. El catalán Serrallonga, de Antonio Coello, Francisco Rojas Zorrilla y Luis Vélez de Guevara. Madrid - Frankfurt: Iberoamericana - Vervuert.
González Cañal, Rafael. 2019. «La censura del teatro de Rojas Zorrilla». Talía. Revista de estudios teatrales 1, 111-134. https://doi.org/10.5209/TRET.63219
González Martínez, Javier J. 2010. «Los motivos de la censura civil de La mayor desgracia de Carlos Quinto, de Luis Vélez de Guevara». En Cuatrocientos años del Arte nuevo de hacer comedias de Lope de Vega. Actas selectas del XIV Congreso de la AITENSO, editado por Germán Vega García-Luengos y Héctor Urzáiz Tortajada, 563-571. Valladolid: Olmedo Clásico - Universidad de Valladolid, 563-571.
González Martínez, Javier J. 2012. «La transmisión impresa de un manuscrito dramático censurado: el caso de El santo negro, El negro del Serafín o El negro de mejor amo». Castilla 3, 403-417.
González Martínez, Javier J. 2013. «Una autoría a partir de una censura». En El teatro barroco revisitado. Textos, lecturas y otras mutaciones, editado por Emilia Deffis, Jesús Pérez Magallón y Javier Vargas de Luna, 409-426. Puebla: El Colegio de Puebla.
González Martínez, Javier J. 2019. «La censura escénica y literaria del teatro de Luis Vélez de Guevara». Talía. Revista de estudios teatrales 1, 67-86. https://doi.org/10.5209/TRET.63217
González Palencia, Ángel, ed. 1942. Noticias de Madrid (1621-1627). Madrid: Artes Gráficas Municipales.
Granja, Agustín de la. 2006. «Comedias del Siglo de Oro censuradas por la Inquisición (Con noticia de un texto mal atribuido a Rojas Zorrilla)». En El Siglo de Oro en escena. Homenaje a Marc Vitse, 435-448. Tolouse: PUM - Consejería de Educación de la Embajada de España en Francia. https://doi.org/10.4000/books.pumi.2180
Mackenzie, Ann L. 1993. La escuela de Calderón. Estudio e investigación. Liverpool: Liverpool University Press. https://doi.org/10.5949/UPO9781846317385
Madroñal Durán, Abraham. 2006. «Un documento inédito relacionado con la comedia El pleito que tuvo el Diablo con el cura de Madrilejos». En Antonio Mira de Amescua. Teatro completo, editado por Agustín de la Granja, VI, 680. Granada: Universidad.
Paz y Melia, Antonio. 1947. Papeles de Inquisición. Catálogos y extractos. 2ª ed. de Ramón Paz. Madrid: Patronato del Archivo Histórico Nacional.
Peale, George y William R. Manson, eds. 2002. La mayor desgracia de Carlos Quinto de Luis Vélez de Guevara. Newark: Juan de la Cuesta.
Peale, George, ed. 2003. El Águila del Agua de Luis Vélez de Guevara. Newark: Juan de la Cuesta.
Rodríguez López-Vázquez, Alfredo. 2012. «San Pablo y la Magdalena en tres comedias del siglo XVII: Lope de Vega y Luis Vélez de Guevara». En La Biblia en el teatro español, editado por Francisco Domínguez Matito y Juan Antonio Martínez Berbel, 395-402.
Vigo: Editorial Academia del Hispanismo-Fundación San Millán de la Cogolla.
Roldán Pérez, Antonio. 1991. «Polémica sobre la licitud del teatro: actitud del Santo Oficio y su manipulación». Revista de la Inquisición 1, 63-103.
Ruano de la Haza, José María. 1989. «Dos censores de comedias de mediados del siglo XVII». En Estudios sobre Calderón y el teatro de la Edad de Oro. Homenaje a Kurt y Roswitha Reichenberger, editado por Francisco Mundi Pedret et alii, 201-229. Barcelona: PPU.
Ruano de la Haza, José María y John J. Allen. 1994. Teatros comerciales en el siglo XVII y La escenificación de la comedia. Madrid: Castalia.
Sánchez Jiménez, Raquel. 2018. «Luis Vélez de Guevara y la contrarreforma: La cristianísima Lis». eHumanista. 39, 522-540.
Simón Díaz, José. 1947. «La Inquisición prohíbe Los tres portentos del cielo de Vélez de Guevara». Aportación Documental para la Erudición Española. Documentos para la Historia de la Literatura Española. Primera serie. Revista Bibliográfica y Documental, suplemento n.º 2, 3-4. Madrid: CSIC.
Urzáiz Tortajada, Héctor. 2017. «"Por tocar la historia que toca": censura e Historia en el teatro clásico». Cuadernos de Teatro Clásico (ejemplar dedicado a: Teatro del Siglo de Oro: ¿historia o poesía?, ed. Rafael González Cañal) 32, 367
Urzáiz Tortajada, Héctor. 2019. «La censura del teatro clásico español». Talía. Revista de estudios teatrales 1, 1-8. https://doi.org/10.5209/TRET.63213
Urzáiz Tortajada, Héctor et al. Censuras y licencias en manuscritos e impresos teatrales. CLEMIT. http://clemit.uv.es/consulta/. Consulta: 28-03-2020
Vega García-Luengos, Germán. 1993. «Incógnitas despejadas en el repertorio dramático de Luis Vélez de Guevara». En Ex Libris. Homenaje al Profesor José Fradejas Lebrero, I, 469-490. Madrid: UNED.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.
Funding data
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Grant numbers PID2019-104045GB-C52
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Grant numbers PID2019-104045GA-C55