The «Auto Sacramental» El caballero de Gracia (BNE/mss. 16568): A Spiritual Crusade on the Stage
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2020.02.016Keywords:
El caballero de Gracia, Allegorical religious play, Counter reformation, Lutero, Tirso de Molina, Alonso RemónAbstract
The allegorical religious play El caballero de Gracia is influenced by the entire cultural, social, and historical situation of its time. Written by an unknown author, it is a profoundly anti-Lutheran text that seeks to spread the dogmas of the Catholic faith among the audience while fighting against the reformist ideas that were beginning to spread among the population. For this reason, the author insists on portraying the heresies on the devil’s camp and reinforcing the dogma of faith through the characters and allegories of the most representative passages of the New and Old Testaments. The stage becomes a pulpit on which the actors preach the sacred word and make it accessible to the spectators of the time.
Downloads
References
Alenda y Mira, Jenaro. 2010. Catálogo de autos sacramentales, historiales y alegóricos, Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes; Madrid: Biblioteca Nacional. http://www.cervantesvirtual.com/obra/catalogo-de-autos-sacramentales-historiales-y-alegoricos/
Anónimo. El caballero de Gracia: auto sacramental. Emp.: ¿Dónde me llevas asida? (h. 1)... Fin.: que estos borrones escriba (h. 17v), [Manuscrito], sig. 16568, Madrid: Biblioteca Nacional.
Barrera, Cayetano. 1860. Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo español desde sus orígenes hasta mediados del s. XVIII. Madrid: Ribadeneyra. http://www.cervantesvirtual.com/obra/catalogo-bibliografico-y-biografico-del-teatro-antiguo-espanol-desde-sus-origenes-hasta-mediados-del-siglo-xviii--0/.
Borromeo, Carlo. 1577. Instructionum Fabricae et Supellectilis Ecclesiasticae. Milán.
Calderón de la Barca, Pedro. 1677. Autos sacramentales alegóricos e historiales [Manuscrito], Madrid.
Covarrubias, Sebastián. 2006. Tesoro de la lengua castellana o española. Ed. Ignacio Arellano y Rafael Zafra. Madrid - Frankfurt: Iberoamericana - Vervuert.
Mesonero Romanos, Ramón. 2008. Manual de Madrid. Descripción de la Corte y de la Villa. Madrid: Imprenta de M. de Burgos, 1833. Edición digital de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2008. http://www.cervantesvirtual.com/obra/manual-de-madrid-descripcion-de-la-corte-y-de-la-villa--0/.
Remón, Alonso. 1620. Vida ejemplar y muerte del Caballero de Gracia, Madrid: Diego Flamenco.
Arellano, Ignacio. 2001. Estructuras dramáticas y alegóricas en los autos de Calderón. Kassel: Reichenberger.
Clavería, Carlos. 1950. «Le chevalier délibéré» de Olivier de la Marche y sus versiones españolas del siglo XVI. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, CSIC.
Díez Borque, José María. 1976. Sociología de la comedia española del siglo XVII. Madrid: Cátedra.
Entrambasaguas, Joaquín. 1952. El caballero de Gracia. Auto sacramental de autor desconocido. Barcelona: Subirana.
Fernández, Xavier. 1991. Las comedias de Tirso de Molina. Ensayos de crítica textual. Vol. I-III. Kassel: Reichenberger.
Gelabertó, Martí. 2005. La palabra del predicador: contrarreforma y superstición en Cataluña (siglos XVII-XVIII). Lleida: Milenio.
Herrán Alonso, Emma. 2005. «La configuración del tópico del "miles christi" entre la Edad Media y el Renacimiento». En Actes del X Congrés Internacional de l'Associació Hispánica de Literatura Medieval, coord. Josep Lluís Martos Sánchez, Josep Miquel Manzanaro i Blasco y Rafael Alemany Ferrer, vol. 2, 879-893. Alicante: Universidad de Alicante.
Jiménez Patón, Bartolomé. 2014. El virtuoso discreto, primera y segunda parte. Ed. Jaume Garau y María del Carmen Bosch. Madrid - Frankfurt: Iberoamericana -Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783954872978
Morley, S. Griswold. 1914. «El uso de las combinaciones métricas en las comedias de Tirso de Molina». Bulletin Hispanique 16 (2): 177-208. https://doi.org/10.3406/hispa.1914.1859
Rodríguez-Puértolas, Julio. 1970. «La transposición de la realidad en los autos sacramentales de Lope de Vega». Bulletin Hispanique 72 (1-2): 96-112. https://doi.org/10.3406/hispa.1970.4008
Serna, Ven. 1967. «Observaciones sobre el arte de Alonso Remón, dramaturgo lopista». En Actas del Segundo Congreso Internacional de Hispanistas, ed. Jaime Sánchez Romeralo y Norbert Poulussen, 591-597. Nimega: Instituto Español de la Universidad de Nimgea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.