In Search of Lost Space. Crisis and Urban Space in La habitación oscura by Isaac Rosa and Animales domésticos by Marta Sanz
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2019.02.022Keywords:
Crisis, Urban space, City, Isaac Rosa, Marta SanzAbstract
The novels written about Spain’s financial crisis of recent years have in common the representation of an urban space that serves as much more than simply a background. In this article, we want to examine two novels, La habitación oscura by Isaac Rosa and Animales domésticos by Marta Sanz, which portray the crisis and pre-crisis respectively from the perspective of the urban space. Social and economic disintegration mirrors itself in the space of the city or, if we reverse this thought: the space of the city serves as a mirror for the decomposition that is found within the novels. We will thus highlight and delve into three phenomena: the representation of the city as a betrayed arcadia, the collapse of certain spaces and the exclusion that this conveys, and, finally, the city’s underground sphere and its relation to death.
Downloads
References
FUENTES
Díaz, Fernando (2014). Panfleto para seguir viviendo. Madrid: La oveja roja.
Hablar (2015). Película. Dirigida por Joaquin Oristrell. España: Canal+ España / Sabre Producciones / Aquí y Allí Films.
Hermosa Juventud (2014). Película. Dirigida por Jaime Rosales. España: Fresdeval Films.
López Menacho, Javier (2013). Yo precario. Barcelona: Los libros del lince.
Magical Girl (2014). Película. Dirigida por Carlos Vermut. España: Aquí y Allí Films.
Navarro, Elvira (2014). La trabajadora. Barcelona: Penguin Random House.
Moreno, Javier (2013). 2020. Madrid: Lengua de trapo.
Rosa, Isaac (2013a). Compro oro. Madrid: La marea.
Rosa, Isaac (2013b). La habitación oscura. Barcelona: Seix Barral.
Sanz, Marta (2003). Animales domésticos. Madrid: Destino.
BIBLIOGRAFÍA CITADA
Bajtín, Mijaíl (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.
Bal, Mieke (2009). Teoría de la narrativa (Una introducción a la narratología). Madrid: Cátedra.
Becerra, David (ed.) (2015). Convocando al fantasma. Novela crítica en la España Actual. Madrid: Tierradenadie.
Bonvalot, Anne-Laure (2013). «Los caminos de la disidencia novelesca: Alfons Cervera e Isaac Rosa», en María Teresa Navarrete y Miguel Soler Gallo (eds.), Ay, ¡Qué triste es toda la humanidad!: Literatura, cultura y sociedad española contemporánea. Roma: Aracne editrice, pp. 321-330.
Claesson, Christian (coord.) (2019). Narrativas precarias. Crisis y subjetividad en la cultura española actual. Gijón: Hoja de Lata.
Claesson, Christian (2014). «Så formas den spanska krisen till litteratur». Dagens Nyheter, 2 de julio.
Garrido Domínguez, Antonio (2008). El texto narrativo. Madrid: Síntesis.
Jiménez, Daniel (2011). «Literatura para cambiar el mundo». Tiempo, 29 de noviembre. Accesible en: <http://www.tiempodehoy.com/cultura/literatura-para-cambiar-el-mundo>.
Jurado Morales, José (2014). «La literatura como responsabilidad social: "La habitación oscura de Isaac Rosa"», Insula: revista de letras y ciencias humanas. 809, pp. 34-37.
Lotman, Iuriï Mijaïlovich (1988). Estructura del texto artístico. Madrid: Istmo.
McClung, William Alexander (1988). «Dialectics of Literary Cities», Journal of Architectural Education. 41 (3), pp. 33-37. https://doi.org/10.1080/10464883.1988.10758487
Mecke, Jochen, Ralf Junkerjürgen y Hubert Pöppel (eds.) (2017). Discursos de la crisis. Respuestas de la cultura española ante nuevos desafíos. Madrid: Iberoamericana. https://doi.org/10.31819/9783954876006
Rodríguez Marcos, Javier (2013). «Una crisis de novela». El Pais, 16 de Marzo.
Tally Jr., Robert T. (2013). Spatiality. London: Routledge. V https://doi.org/10.4324/9780203082881
Vélez Sainz, Julio (2014). «La novela de la crisis». Huffington Post, 16 de junio. Accesible en: <http://www.huffingtonpost.es/julio-velez-sainz/la-novela-de-la-crisis_b_5309345.html>
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.