Classical Tragedy Elements in José Ricardo Morales’ Theater
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2018.02.024Keywords:
José Ricardo Morales, Exile, Theater, Myths, Classical TragedyAbstract
José Ricardo Morales is a writer who was exiled in Chile after the Spanish Civil War. His theatre is very original and has a deep reflexion about the contemporaneous man and world’s absurd. In this articule, we’re analizing the use, inside all his dramaturgy, of the characters, of a plot based on dialogue, and of the reaction that he’s seeking on the pubic. These three elements, with which Morales studied García Lorca’s tragedies, are used by the exiled author to cause a estrangement and a deep reflection inside the pubic or the readers. Distancing characters, a plot based on am ironic dialogue but that leads to a deep and distant reflection of what’s happening on the stand will make the audience think about this modern reality that our writer shows so accurately.
Downloads
References
AA.VV. (2014). «Dossier: José Ricardo Morales», Laberintos. 16, pp. 186-315. Accesible en http://bv.gva.es/documentos/lab16.pdf [última consulta en marzo de 2016].
Ahumada, Haydée (2002). «Viajero esencial: José Ricardo Morales y su teatro del exilio», Acotaciones: revista de investigación teatral. 9, pp. 45-63. Accesible en http://www.resad.es/acotaciones/acotaciones9/9ahumada.pdf [última consulta en enero de 2017].
Alberti, Rafael (2006). De un momento a otro. El adefesio, Gregorio Torres Nebrera (ed.). Madrid: Cátedra.
Aristóteles (1974). Poética, trad. Valentín García Yebra. Madrid: Gredos. Accesible en http://www.ugr.es/~zink/pensa/Aristoteles.Poetica.pdf [última consulta en marzo de 2016].
Aznar Soler, Manuel (2009). «El teatro en su exilio chileno de José Ricardo Morales (1938-1992)», en José Ricardo Morales, Obras completas, 1. Teatro, edición, estudio introductorio y bibliografía de Manuel Aznar Soler. Valencia: Institució Alfons el Magnànim,
pp. 23-24.
Bergamín, José (1945). La hija de Dios. La niña guerrillera. México: Manuel Altolaguirre Impresor.
Centro Dramático Nacional-Prensa (2014). Ciclo José Ricardo Morales. Laboratorio Rivas
Cherif. Presentación de las tres obras que se representaron en abril-mayo en el Teatro María Guerrero. Accesible en http://cdn.mcu.es/wp-content/uploads/2014/03/DOSIER-JOSE-RICARDO2.pdf
Doménech, Ricardo (2013). El teatro del exilio. Madrid: Cátedra. Edición de Fernando Doménech Rico.
Eurípides (1998). Tragedias, I, ed. Juan Antonio López Férez. Madrid: Cátedra.
Fuentes González, P. P. (2007). «Los elementos estructurales del drama griego antiguo: forma y función», Florentia Liberritana. Revista de Estudios de Antigüedad Clásica. 18, pp. 27-67.
Godoy Gallardo, Eduardo y Haydée Ahumada Peña (2013). «José Ricardo Morales y su contexto Literario creativo», Mapocho. Revista de humanidades. 74, pp. 147-158.
Gómez, Juan y Deluca, Pablo (1992). «Entrevista con José Ricardo Morales», Anthropos. 133 (junio), p. 87.
Gracia, Teresa (1984). Las republicanas. Valencia: Pre-Textos.
Morales, José Ricardo (1973). «Peregrino en su patria y autor de ninguna parte», Triunfo. 563 (julio), pp. 34-36.
Morales, José Ricardo (1992). «Autobiograma», en Manuel Aznar Soler (ed.), José Ricardo
Morales. Un dramaturgo del destierro. Creación dramática y pensamiento crítico, Anthropos. 133 (junio), número monográfico, pp. 21-27.
Morales, José Ricardo (2009). Obras completas, I. Teatro, edición, estudio introductorio y bibliografía de Manuel Aznar Soler. Valencia: Institució Alfons el Magnànim.
Morales, José Ricardo (2012). Obras completas, II. Ensayos, edición, estudio introductorio y bibliografía de Manuel Aznar Soler. Valencia: Institució Alfons el Magnànim.
Ortego Sanmartín, Claudia (1992). «Reflexiones sobre Españoladas», Anthropos. 133 (junio), pp. 80-86.
Ortego Sanmartín, Claudia (1995). «Introducción» en José Ricardo Morales, Cuatro imposibles. Sant Cugat del Vallès: Associació d’Idees-GEXEL (Winnipeg, 1), pp. 9-40.
Ortego Sanmartín, Claudia (1999). «Dónde estás, Libertada, dónde estás», en Manuel Aznar Soler (ed.), El exilio teatral republicano de 1939. Sant Cugat del Vallés: Associació d’Idees-GEXEL, pp. 303-330.
Ortego Sanmartín, Claudia (2002). «José Ricardo Morales: un escritor en el ‘aparte’ del destierro», en José Ricardo Morales, Teatro ausente. Sada: Ediciós do Castro, Biblioteca del Exilio, pp. 7-67.
Ortego Sanmartín, Claudia (2003). «Morales y los escenarios: historia de una ausencia», Primer Acto. 298 (abril-mayo-junio), pp. 36-38.
Santa María Fernández, María Teresa (2016). «Mitos y tradición grecolatina», en Verónica Azcue y M.ª Teresa Santa María Fernández, Mito y tradición en el teatro del exilio republicano de 1939. Sevilla, Renacimiento (Biblioteca del exilio. Anejos, XXXIX), pp. 137-258.
Sófocles (1985). Tragedias, introducción y versión rítmica de Manuel Fernández-Galiano. Barcelona: Planeta.
Valdivia, Pablo (2011). Aproximación al teatro de José Ricardo Morales. Trabajo fin de Máster, dirigido por José Romera Castillo. Accesible en http://www2.uned.es/centro-investigacion- SELITEN@T/pdf/tfm/Pedro_Valdivia.pdf [última consulta en marzo de 2016].
Valdivia, Pablo (2014). José Ricardo Morales de mar a mar. Sevilla: Renacimiento.
Valdivia, Pablo (2015). «Renovación en la obra de José Ricardo Morales», Primer Acto. Cuadernos de investigación teatral. II, 349, pp. 61-69.
Yousfi, Yasmina (2014). «Conversaciones con José Ricardo Morales», Puentes de Crítica Literaria y Cultural. 2, pp. 110-116.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.