From Lesser Men to Formidable Women: the Man in the Shadow of Mecha Inzunza in El Tango de la Vieja Guardia by Arturo Pérez-Reverte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2018.02.021

Keywords:

Chess, Formidable Women, Identity, Power, Foucault, the Other, Hegel, Gender, Beauvoir, Lorber, Butler, Intertextuality, Arturo Pérez-Reverte

Abstract


El tango de la vieja guardia shows its two major characters following the lead of Pérez-Reverte’s previous great ones and takes them one step forward. From the first time they meet, in spite of having a high-concept of himself, Max Costa becomes a part of what Mecha is, does and reads. She exerts Foucauldian power over him; she induces, facilitates, seduces and makes him do things even when he is an old man feeling incapable of achieving his old feats. The novel is presented as a twice adjourned chess game, with mysteries, wars and intrigues. Mecha is the master player, while Max, without even noticing it, is a pawn and her helper. The traditional congealed form of the sexualization of inequality between men and women is subverted and Max is subordinated to Mecha, who is seen to read events more successfully than men.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beauvoir, Simone de (2005) [1949]. Le deuxième sexe. El segundo sexo, trad. Alicia Martorell. Madrid: Ediciones Cátedra, Instituto de la Mujer.

Belmonte, José (2012). «El fracaso elegante». Suplemento cultural Ababol. La Verdad de Murcia, 25 de noviembre. Disponible en http://www.perezreverte.com/articulo/criticas/721/el-fracaso-elegante/ [consultado 15/01/2016].

Benson, Ken (1994). «El postmodernismo y la narrativa española actual», en José M. Paz Gago, José Ángel Fernández Roca y Carlos Gómez Blanco (eds.), Semiótica y modernidad. Actas del V Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica. 2. La Coruña: Universidad de La Coruña, pp.55-72. Disponible en http://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/8615 [consultado 15/01/2016].

Berman, Morris (1992). Cuerpo y espíritu: La historia oculta de Occidente, trad. Renato Valenzuela. Santiago: Cuatro Vientos.

Blasco Ibá-ez, Vicente (2005) [1916]. Los Cuatro Jinetes del Apocalipsis. Madrid: Alianza.

Braidotti, Rosi (2000). Sujetos nómades. Corporización y diferencia sexual en la teoría feminista contemporánea. Buenos Aires: Paidós.

Bruña Bragado, María José (2010). «Ética y estética tras el desafío posmoderno en la literatura latinoamericana», en Eduardo Rey Tristán y Patricia Calvo González (coords.), Actas del Congreso Internacional 1810-2010: 200 a-os de Iberoamérica. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela: 1349-1359. Disponible en https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00531168 [consultado 15/01/2016].

Butler, Judith (2004). Undoing Gender. New York: Routledge.

Chambers, Ross (1984). Story and Situation. Narrative Seduction and the Power of Fiction. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Dávila Gonçalves, Michele C. (2010). «Lo que nos hace humanos: deconstruyendo El pintor de batallas, de Arturo Pérez Reverte», Hipertexto. 12, pp. 161-171.

Foucault, Michel (1988). «El sujeto y el poder», Revista Mexicana de Sociología. 3, pp. 3-20. Disponible http://terceridad.net/wordpress/wp-content/uploads/2011/1O/Foucault-M.-El-sujeto-y-el-poder.pdf [consultado 12/01/2013].

Godsland, Shelley (2002). «Maria-Antonia Oliver: la reescritura femenina / feminista de la novela negra», Bulletin of Hispanic Studies. 79 (3), pp. 345-360. https://doi.org/10.3828/bhs.79.3.7

Harper, Sue y Vincent Porter (2003). British Cinema of the 1950s: The Decline of Deference. Oxford: Oxford U. P.

Hegel, G. (1997). The Phenomenology of Spirit, trad. A. V. Miller. Oxford: Oxford U. P.

Hooks, Bell (2000). Feminism is for Everybody. Passionate Politics. Cambridge, MA: South End Press. PMCid:PMC97151

Hutcheon, Linda (1980). Narcicistic Narrative. The Metaficional Paradox. Waterloo: Wilfrid Laurier University Press.

Klein, Kathleen Gregory y Joseph Keller (1986). «Deductive Detective Fiction: The Self-Destructive Genre», Genre. 19, pp. 155-172.

Kristeva, Julia (1991). Strangers to Ourselves. New York: Columbia University Press.

Kunz, Marco (2000). «La función narrativa del ajedrez en La tabla de Flandes», en José Manuel López de Abiada y Augusta López Bernasocchi (eds.), Territorio Reverte. Madrid: Verbum, pp. 162-176.

López de Abiada, Manuel y Augusta López Bernasocchi (2003). «Para una gramática del best-séller desde el canon literario: El club Dumas como paradigma», en José Belmonte Serrano y José Manuel López de Abiada (eds.), Sobre héroes y libros: la obra narrativa y periodística de Arturo Pérez-Reverte. Murcia: Nausícaä, pp.185-237.

Lorber, Judith (2005). Breaking the Bowls. Degendering and Feminist Change. New York: W. W. Norton & Company.

MacKinnon, Catharine (1987). Feminism Unmodified: Discourses on Life and Law. New York: Routledge.

Mata Navarro, Itzelín del Rocío (2012). El imaginario social sobre el estilo de vida de las mujeres del narco. Tesis de Maestría en filosofía y Ciencias Sociales, ITESO.

Maugham, Somerset (1944). The Razor's Edge. Doubleday: Doran.

Molinaro, Nina L. (2002). «Writing the Wrong Rites?: Rape and Women's Detective Fiction in Spain», Letras Femeninas. 28 (1), pp. 100-117.

Noguerol Jiménez, Francisca (2006). «Neopolicial latinoamericano: el triunfo del asesino», Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura. 15. Disponible en http://www.lehman. edu/faculty/guinazu/ciberletras/v15/noguerol.html [consultado 24/11/2016].

Ovalle Lilían y Paola Giacomello (2008). «La mujer y el narcomundo: imágenes tradicionales y alternativas», Arenas. Revista Sinaloense de Ciencias Sociales. 17, pp. 32-45.

Pérez-Reverte, Arturo (1993). El club Dumas. Madrid: Alfaguara.

Pérez-Reverte, Arturo (1995). La piel del tambor. Madrid: Alfaguara.

Pérez-Reverte, Arturo (2002). La reina del sur. Madrid: Alfaguara.

Pérez-Reverte, Arturo (2006). El pintor de batallas. Madrid: Alfaguara.

Pérez-Reverte, Arturo (2012). El tango de la vieja guardia. Madrid: Alfaguara.

Pérez-Reverte, Arturo (2013). El francotirador paciente. Madrid: Alfaguara.

Perona, José (2000). «Historias de libros en tres novelas de Arturo Pérez-Reverte», en José Manuel López de Abiada y Augusta López Bernasocchi (eds.), Territorio Reverte. Madrid: Verbum, pp. 368-388.

Prada, Juan Manuel de (2000). «Arturo Pérez-Reverte: El analfabetismo de los críticos ha hecho mucho da-o», en José Manuel López de Abiada y Augusta López Bernasocchi (eds.), Territorio Reverte. Madrid: Verbum, pp. 389-396.

Ramón García, Emilio (2017a). «El Francotirador Paciente: Una "Storia Falsa" que amenaza la identidad de una comunidad imaginada global», The Bulletin of Hispanic Studies. 94 (2), pp. 183-198. https://doi.org/10.3828/bhs.2017.12

Ramón García, Emilio (2017b). «Falcó, la subversión del poder masculino en una novela de espías», Hécula. 2017: pp. 63-75

Rodríguez López-Vázquez, Alfredo (2000). «De El maestro de esgrima a la Tabla de Flandes: el universo narrativo de Pérez-Reverte», en José Manuel López de Abiada y Augusta López Bernasocchi (eds.), Territorio Reverte. Madrid: Verbum, pp. 397-412.

Santamaría Gómez, Arturo (2012). Las jefas del narco: el ascenso de las mujeres en el crimen organizado. México: Grijalbo.

Sanz Villanueva. Santos (2004). «Lectura de Arturo Pérez-Reverte», en Antonio Rey Hazas (coord.) Mostrar con propiedad un desatino: la novela española contemporánea. Madrid: Eneida, pp. 67-95.

Scott, Joan. (1996). «El género: una categoría útil para el análisis histórico», en Marta Lamas (ed.), El género: una construcción cultural de la diferencia sexual. México: UNAM-Porrúa, pp. 256-302.

Soldati, Mario (2005) [1.ª ed. 1954]. Le lettere da Capri. Milán: Mondadori.

Spitzmesser, Ana María (1999). Narrativa posmoderna española: Crónica de un desenga-o. New York: Peter Lang.

Turatí. Marcela (2011). Fuego cruzado. Las víctimas atrapadas en la guerra del narco. México: Grijalbo.

Valenzuela Arce, José Manuel (2010). Jefes de jefes. Corridos y Narcocultura en México. Tijuana: COLEF.

Walsh, Anne L. (2007). Arturo Pe'rez-Reverte: Narrative Tricks and Narrative Strategies. Suffolk and Rochester, NY: Tamesis.

Wilson, Ann (1995). «The Female Dick and the Crisis of Heterosexuality», en Glenwood Irons (ed.), Feminism in Women's Detective Fiction. University of Toronto Press, pp. 18-155. [Reimpreso en Jeffrey W. Hunter (ed.) (2001), Contemporary Literary Criticism. 135, Detroit: Gale Group. Literature Resource Center]. https://doi.org/10.3138/9781442623088-012

Zamora, Jorge (2008). «Femmes fatales/femmes formidables: mimetismo en El club Dumas o la sombra de Richelieu de Artuto Pérez-Reverte», Anales de la Literatura Española Contemporánea. 33 (1), pp. 153-174.

Downloads

Published

2018-12-30

How to Cite

Ramón García, E. (2018). From Lesser Men to Formidable Women: the Man in the Shadow of Mecha Inzunza in El Tango de la Vieja Guardia by Arturo Pérez-Reverte. Revista De Literatura, 80(160), 541–565. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2018.02.021

Issue

Section

Studies