Unamuno’s Concept of Prose Poem as an Organic Work
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2018.02.017Keywords:
Miguel de Unamuno, Prose poems, Poetry drafts, Organic work, Hendecasyllable, Genetic CriticismAbstract
Throughout this article, we will discuss how Unamuno made a profound poetic reflection; around 1912 and 1913, he eliminated the generic boundaries between prose and poetry. Applying the methodology of genetic criticism to the analysis of the drafts reveals that don Miguel implemented his theoretical reflection by writing a poetic book in prose form. Furthermore, the autograph notes provided in the prologue revealed themselves important. They demonstrated how Unamuno conceived poems as an organism and developed a rhythmic sequence based on odd numbers for his composition. He introduced the hendecasyllable in his poems, which would forever be considered the real “organic verse”.
Downloads
References
Álvarez Castro, Luis (2005). La palabra y el ser en la teoría literaria de Unamuno. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Antón Casaseca, Francisco (1907). «Sobre Poesías de Miguel de Unamuno», Ateneo. Segundo Año, III, pp. 485-488.
Ayuso, Paulino (2000). «Soledad y dialogismo en el Rosario de Sonetos Líricos de Unamuno», Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno. 35, pp. 53-76.
Biasi, Pierre-Marc de (2008). «¿Qué es un borrador? El caso Flaubert: ensayo de tipología funcional de los documentos de génesis», en Emilio Pastor Platero (ed.), Genética Textual. Madrid: Arco / Libros.
Blasco Pascual, Javier, María del Pilar Celma Valero y José Ramón González García (2003). Miguel de Unamuno, poeta. Valladolid: Universidad de Valladolid.
Blázquez González, Jesús Alfonso (2007). Miguel de Unamuno y Bernardo G. de Candamo: amistad y epistolario (1899-1936). Madrid: Ediciones 98.
Domínguez Caparrós, José (2010). El moderno endecasílabo dactílico, anapéstico o de gaita gallega. Sevilla: Padilla Libros Editores & Libreros.
García Blanco, Manuel (1954). Don Miguel de Unamuno y sus poesías. Estudio y antología de textos poéticos no incluidos en sus libros. Salamanca: Universidad de Salamanca.
García Blanco, Manuel (1958). Cincuenta poesías inéditas. Madrid: Papeles de Son Armadans.
Gómez Trueba, M.ª Teresa (1995). Estampas líricas en la prosa de Juan Ramón Jiménez. Retrato, paisajes y recuerdos. Valladolid: Universidad de Valladolid.
González de Durana, Javier (1986). Cartas íntimas. Epistolario entre Miguel de Unamuno y los hermanos Gutiérrez Abascal. Bilbao: Estudios Gráficos.
Imízcoz Beunza, Teresa (1996). La teoría poética de Miguel de Unamuno. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra.
Jiménez, Juan Ramón (1999). El modernismo: apuntes de curso (1953). Madrid: Visor.
Lacoue-Labarthe, Philippe y Jean-Luc Nancy (2012). El absoluto literario. Teoría de la literatura del romanticismo alemán. Argentina: Eterna Cadencia Editora. PMid:22633418
Lago Lapesa, Pilar (1962). «Una narración rítmica de Miguel de Unamuno», Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno. 12, pp. 5-14.
La Rubia Prado, Francisco (1996). Alegorías de la voluntad: pensamiento orgánico, retórica y deconstrucción en la obra de Miguel de Unamuno. Madrid: Ediciones Libertarias/Prodhufi.
León Felipe, Benito (1999). El poema en prosa en España (1940-1990). Volumen I. Universidad de La Laguna (tesis).
Lorenzo Grandín, Pilar (1987-1989). «El soneto o el devenir de una nueva estética: de Santillana a Garcilaso», Estudios Románicos. V, pp. 785-796.
Machado, Manuel (1981). La guerra literaria, ed. Javier Blasco y M.ª Pilar Celma. Madrid: Narcea.
Paraíso, Isabel (1985). El verso libre hispánico. Madrid: Gredos.
Paraíso, Isabel (2000). La métrica española en su contexto románico. Madrid: Arco/Libros.
Ribbans, Geoffrey (1996). «Indigesto, mezquino, pedestre, confuso: a Hostil Contemporary Critique of Unamuno’s Poesías (1907)», Revista Canadiense de Estudios Hispánicos. XXI, 1, pp. 203-216.
Rincón Córcoles, Antonio (2004). «Fibonacci y el número áureo», ACTA. 34, pp. 73-81.
Robles, Laureano (1991). Epistolario inédito 1 (1894-1914). Madrid: Espasa-Calpe.
Robles, Laureano (1996). Epistolario americano (1890-1936). Salamanca: Universidad de Salamanca.
Ródenas de Moya, Domingo (2009). «La microtextualidad en la vanguardia histórica», en Salvador Montesa (ed.), Narrativas de la posmodernidad. Del cuento al microrrelato. España: AEDILE, pp. 67-90.
Romero Luque, Manuel (1992). Las ideas poéticas de Manuel Machado. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla.
Tellechea Idígoras, Ignacio (2001). «Unamuno y Francisco Antón Casaseca. Epistolario», Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno, 36, pp. 145-276.
Unamuno, Miguel de (1914). Niebla (nivola). Madrid / Buenos Aires: Renacimiento.
Unamuno, Miguel de (1922). Andanzas y visiones españolas. Madrid: Renacimiento.
Unamuno, Miguel de (1958). Obras Completas. VIII. Letras de América y otras lecturas. Madrid: Afrodisio Aguado.
Unamuno, Miguel de (1966a). Obras Completas. Tomo V. Teatro completo y monodiálogos. Madrid: Escelicer.
Unamuno, Miguel de (1966b). Obras Completas. Tomo VIII. Autobiografía y recuerdos personales. Madrid: Escelicer.
Unamuno, Miguel de (1969). Obras Completas. Ensayos. Tomo VII. Madrid: Escelicer.
Utrera Torremocha, María Victoria (1999). Teoría del poema en prosa. Sevilla: Universidad de Sevilla. PMid:27770183
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.