Landscape and High-Mountain Society in Pedro Antonio de Alarcón’s De Madrid a Nápoles (1861)

Authors

  • Jordi Canals Piñas Università degli Studi di Trento

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2016.01.005

Keywords:

Travel literature, Alps, travel guide, Baedeker, Byron, Metropolis vs. Mountain

Abstract


The passage from De Madrid a Nápoles (1861) in which Pedro Antonio de Alarcón describes the alpine landscape is a relevant document, as it contains the first detailed depiction of Mont Blanc’s range that we come across in the history of Spanish travel literature. In the text, Alarcón sets an archaic lifestyle ideal against material progress linked to the birth of the modern metropolis under industrial revolution. This outlook anticipates the strong conservative attitude towards social changes that will increasingly be adopted by the Spanish writer in the last years of his life. From this alpine description emerge distinctive romantic clichés associated with an aesthetic dear to Alarcón that unexpectedly blend with a religious vision of nature. Furthermore, we analize the role of Bædeker’s travel guide book on Switzerland (whose 4th edition, published in 1859, is well known to Alarcón) and the traces it has left in this extensive passage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Montoro, José (1973). «Inquietos y viajeros: Pedro A. de Alarcón y Ernest Hemingway», en Periodismo y literatura, II. Madrid: Ediciones Guadarrama, pp. 239-272.

Addison, Joseph (1854). «Essays on the Pleasures of the Imagination», en The Works of Addison, VI. The Spectator. New York: G.P. Putnam & Co., pp. 322-373.

Agazzi, Elena (2003). «Vette ambigue. Immagini letterarie della montagna tra Settecento e Novecento», en Gabriella Belli, Paola Giacomoni y Anna Ottani Cavina (ed.), Montagna. Arte, scienza, mito da Dürer a Warhol. Milano: Skira Editore, pp. 409-420.

Alarcón, Pedro Antonio de (1861). De Madrid a Nápoles. Madrid: Impr. y Libr. de Gaspar y Roig.

Alarcón, Pedro Antonio de (1870). Poesías serias y humorísticas. Madrid: Tipografía de Gregorio Estrada.

Alarcón, Pedro Antonio de (1943). «Historia de mis libros», en Obras completas. Luis Martínez Kleiser (ed). Madrid: Ediciones Fax, pp. 3-28.

Alarcón, Pedro Antonio de (1984). Obras olvidadas. Cyrus DeCoster (ed.). Madrid: José Porrúa Turanzas.

Alarcón, Pedro Antonio de (2013). El escándalo. Ignacio Javier López (ed.). Madrid: Ediciones Cátedra.

Alborg, Juan Luis (1996). «Pedro Antonio de Alarcón», en Historia de la literatura española, 5.1. Realismo y naturalismo: La novela. Madrid: Gredos, pp. 480-588.

Argullol, Rafael (1991). La atracción del abismo. Un itinerario por el paisaje romántico. Barcelona: Ediciones Destino.

Ashfield, Andrew y Peter De Bolla (ed.) (1996). The Sublime. A Reader in British Eighteenth-Century Aesthetic Theory. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511620409

Baedeker, Karl (1859). La Suisse, les lacs italienes, Milan, Turin, Gênes et Nice. Manuel du voyageur. Coblenz: K. Bædeker Editeur.

Beer, Gavin Rylands de (1949). Travellers in Switzerland. London: Oxford University Press.

Bernard, Paul Peter (1978). Rush to the Alps. The evolution of vacationing in Switzerland. New York: Columbia University Press.

Bevin, Darren (2010). Cultural climbs. John Ruskin, Albert Smith and the alpine aesthetic. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller. PMCid:PMC2936340

Bewes, Dicon (2013). Slow Train to Switzerland. London-Boston: Nicholas Brealey Publishing. PMid:22828807

Brendon, Piers (1991). Thomas Cook. 150 Years of Popular Tourism. London: Secker & Warburg.

Buzard, James (1993). The Beaten Track. European Tourism, Literature, and the Ways to Culture, 1800-1918. Oxford: Clarendon Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198122760.001.0001

Canals, Jordi (2012). «La dicotomía turista / viajero en De Madrid a Nápoles (1861) de Pedro Antonio de Alarcón», Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. 10, 4, pp. 39-48.

Colley, Ann C. (2010). Victorians in the Mountains: Sinking the Sublime. Surrey: Ashgate.

Giacomoni, Paola (2003). «"Dare del tu alle rocce"», en Gabriella Belli, Paola Giacomoni y Anna Ottani Cavina (ed.), Montagna. Arte, scienza, mito da Dürer a Warhol. Milano: Skira Editore, pp. 19-39.

Hope Nicolson, Marjorie (1959). Mountain Gloom and Mountain Glory. Ithaca: Cornell University.

Lasheras Pe-a, Ana Belén (2010). España en París. La imagen nacional en las Exposiciones Universales (1855-1900). Santander: Universidad de Cantabria.

López, Ignacio Javier (2008). Pedro Antonio de Alarcón (prensa, política, novela de tesis). Madrid: Ediciones de la Torre.

Lucena, Joanne (2006). «Alarcón's Pilgrimage: La Alpujarra», Crítica Hispánica. 28, 2, pp. 147-160.

MacFarlane, Robert (2003). Mountains of the Mind. A History of a Fascination. London: Granta Books.

Markovits, Stefanie (2008). «Rushing into Print: "Participatory Journalism" during the Crimean War», Victoria Studies. 50, 4, pp. 559-586. https://doi.org/10.2979/VIC.2008.50.4.559

Martínez de Pisón, Eduardo (2007). «Viajeros a las monta-as», en José M. Oliver, Clara Curell, Cristina G. Uriarte y Berta Pico (ed.), Escrituras y reescrituras del viaje. Miradas plurales a través del tiempo y de las culturas. Bern: Peter Lang, pp. 333-346.

Martínez de Pisón, Eduardo y Sebastián Álvaro (2010). El sentimiento de la montaña. Doscientos años de soledad. Madrid: Desnivel.

Montesinos, José F. (1977). Pedro Antonio de Alarcón. Madrid: Castalia.

Morrell, Jemima (1963). Miss Jemima's Swiss Journal. The First Conducted Tour of Switzerland. London: Putnam. PMCid:PMC1872984

Murray, John (1829). A Glance at Some of the Beauties and Sublimities of Switzerland. With Excursive Remarks on the Various Objects of Interest, Presented during a Tour through its Picturesque Scenery. London: Longman-Rees-Orme-Brown and Green.

Negrete Plano, Almudena (2002). «Suiza y el paso de los Alpes en los recuerdos del Westmorland», en José María Luzón Nogué (ed.), El Westmorland. Recuerdos del Grand Tour. Sevilla: Fundación Cajasol, pp. 107-117.

Palomo, María del Pilar (2005). «Introducción», en Pedro Antonio de Alarcón, Diario de un testigo de la guerra de África. Sevilla: Fundación José Manuel Lara, pp. IX-LXXXV.

Prado, Casiano de (1855). Valdeón, Caín, La Canal de Trea. Ascensión a los Picos de Europa, en la Cordillera Cantábrica. [S.l.]: [s.n.].

Quinsac, Annie-Paule (2003). «Scienza, etica, «speculum dei»: la montagna nell'opera di John Ruskin», en Gabriella Belli, Paola Giacomoni y Anna Ottani Cavina (ed.), Montagna. Arte, scienza, mito da Dürer a Warhol. Milano: Skira Editore, pp. 171-176.

Ring, Jim (2000). How the English Made the Alps. London: John Murray.

Rousseau, Jean-Jacques (1761). Lettres de deux amans, habitans d'une petite ville au pied des Alpes. Amsterdam: Marc Michel Rey.

Sillitoe, Alan (2004). Leading the Blind. A Century of Guide Book Travel (1815-1914). Nottingham: Bookcase Editions.

Viera y Clavijo, José (1849). Estracto de los apuntes del diario de mi viaje desde Madrid a Italia y Alemania. Santa Cruz de Tenerife: Imprenta, Litografía y Librería Isle-a.

Yriarte, Charles (1863). Sous la tente. Souvenirs du Maroc. Récits de guerre et de voyage. Paris: Morizot.

Downloads

Published

2016-06-30

How to Cite

Canals Piñas, J. (2016). Landscape and High-Mountain Society in Pedro Antonio de Alarcón’s De Madrid a Nápoles (1861). Revista De Literatura, 78(155), 95–118. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2016.01.005

Issue

Section

Studies