Vila-Matas-sur-Mer or the dolce vita in the Alleys of the «Cinema-quote»

Authors

  • Simone Cattaneo Università degli Studi de Milán

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.01.008

Keywords:

Vila-Matas, Cinema, Literature, Quotations, Contemporary Spanish Literature

Abstract


In this essay our purpose is to analyze the way Enrique Vila-Matas (Barcelona, 1948) inherited modernists’ fascination for cinema and how he revisits it in his books, mixing up his early enthusiasm as a fledgling director with a certain uneasiness toward the critical conviction that his generation was deeply influenced by a cinematic perspective. Vila-Matas’ will to develop new narrative instruments with the intent to distance himself from his contemporary colleagues in merging cinema and literature will finally bring him to adopt an original posture in matching together literary quotations and images, rearranging and improving the godardian method of combining together different semiotic languages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baudrillard, Jean (2008). El pacto de lucidez o la inteligencia del Mal. Buenos Aires: Amorrortu.

Beilin, Katarzyna Olga (2004). Conversaciones literarias con novelistas contemporáneos. Woodbrige: Tamesis.

Calderón de la Barca, Pedro (2000). La vida es sueño. Madrid: Espasa-Calpe.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari (2010). Rizoma. Introducción. Valencia: Pre-Textos.

Eco, Umberto (2011). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Debolsillo.

Fernández Hoya, Alberto (2011). Influencia cinematográfica en la narrativa española contemporánea. Madrid: Pliegos.

García Montero, Luis (2000). «El cine y la mirada moderna», en Gabriele Morelli (ed.), en Ludus. Cine, arte y deporte en la literatura española de vanguardia. Valencia: Pre-Textos, pp. 387-401.

Gimferrer, Pere (2000). Cine y literatura. Barcelona: Seix Barral.

Jaime, Antoine (2000). Literatura y cine en España (1975-1995). Madrid: Cátedra.

Magnien, Brigitte (2005). «El cine en la novela de vanguardia (1923-1936)», en Albert Mechthild (ed.), Vanguardia española e intermedialidad. Artes escénicas, cine y radio. Madrid: Iberoamericana, pp. 441-555.

Mamour Diop, Papa (2009). «“Un tapiz que se dispara en muchas direcciones”: estudio de algunos recursos discurso-narrativos en la obra de Enrique Vila-Matas», Ínsula. 754, pp. 32-36.

Mari, Jorge (2003). Lecturas espectaculares. El cine en la novela española desde 1970. Madrid: Libertarias.

Mínguez Arranz, Norberto (1998). La novela y el cine. Análisis comparado de dos discursos narrativos. Valencia: Ediciones de la Mirada.

Navajas, Gonzalo (1996). Más allá de la posmodernidad. Estética de la nueva novela y cine españoles. Barcelona: EUB.

Otxoa, Julia (2004). «Juego y laberinto en la obra de Enrique Vila-Matas», en Irene Andrés-Suárez y Ana Casas (eds.), Enrique Vila-Matas. Gran Séminaire. Universidad de Neuchâtel, 2 y 3 de diciembre de 2002. Zaragoza: Pórtico, pp. 27-30.

Pérez Bowie, José Antonio (2008). Leer al cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Pozuelo Yvancos, José María (2004). «Vila-Matas en su red literaria», en Irene Andrés- Suárez y Ana Casas (ed.), Enrique Vila-Matas. Gran Séminaire. Universidad de Neuchâtel, 2 y 3 de diciembre de 2002. Zaragoza: Pórtico, pp. 31-43.

Pozuelo Yvancos, José María (2010). Figuraciones del yo en la narrativa. Javier Marías y E. Vila-Matas. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Riambau Esteve y Torreiro Casimiro (1999). La Escuela de Barcelona: el cine de la «gauche divine». Barcelona: Anagrama.

Ródenas de Moya, Domingo (1997). «Cita de ensueño: el cine y la literatura nueva de los años veinte», en Carlos J. Gómez (coord.), Literatura y cine: perspectivas semióticas. A Coruña: Universidade da Coruña, pp. 85-104.

Ródenas de Moya, Domingo (1998). Los espejos del novelista. Modernismo y autorreferencia en la novela vanguardista española. Barcelona: Península.

Ródenas de Moya, Domingo (2004). «La novela póstuma o el mal de Vila-Matas», en Irene Andrés-Suárez y Ana Casas (ed.), Enrique Vila-Matas. Gran Séminaire. Universidad de Neuchâtel, 2 y 3 de diciembre de 2002. Zaragoza: Pórtico, pp. 141-158.

Ródenas de Moya, Domingo (2012). «Exploraciones más acá del vacío y del abismo», en Felipe A. Ríos Baeza (ed.), Enrique Vila-Matas: Los espejos de la ficción. México: Eón, pp. 365-389.

Sánchez, Yvette (2004). «De miradas indiscretas y textos invisibles», en Irene Andrés-Suárez y Ana Casas (eds.), Enrique Vila-Matas. Gran Séminaire. Universidad de Neuchâtel, 2 y 3 de diciembre de 2002. Zaragoza: Pórtico, pp. 59-68.

Varela Portela, Concepción (2011). «Elementos recurrentes en el estilo narrativo de Enrique Vila-Matas (Análisis de su evolución a través de tres textos representativos: La asesina ilustrada, El viaje vertical y Dublinesca)», Hesperia. Anuario de filología hispánica. XIV, 2, pp. 93-123.

Vila-Matas, Enrique (1997). Extraña forma de vida. Barcelona: Anagrama.

Vila-Matas, Enrique (1999). «Prólogo: en días idénticos a nubes», en Esteve Riambau y Casimiro Torreiro, La Escuela de Barcelona: el cine de la «gauche divine». Barcelona: Anagrama, pp. 9-24.

Vila-Matas, Enrique (2001a). Hijos sin hijos. Barcelona: Anagrama Compactos.

Vila-Matas, Enrique (2001b). El viaje vertical. Barcelona: Anagrama.

Vila-Matas, Enrique (2003a). El mal de Montano. Barcelona: Anagrama.

Vila-Matas, Enrique (2003b). París no se acaba nunca. Barcelona: Anagrama.

Vila-Matas, Enrique (2004a). Lejos de Veracruz. Barcelona: Anagrama Compactos.

Vila-Matas, Enrique (2004b). El viento ligero en Parma. México: Sexto Piso.

Vila-Matas, Enrique (2005). Doctor Pasavento. Barcelona: Anagrama.

Vila-Matas, Enrique (2009). Exploradores del abismo. Barcelona: Anagrama Compactos.

Vila-Matas, Enrique (2010). Dublinesca. Barcelona: Seix Barral.

Vila-Matas, Enrique (2011a). En un lugar solitario. Narrativa 1973-1984. Barcelona: Random House Mondadori.

Vila-Matas, Enrique (2011b). Una vida absolutamente maravillosa. Barcelona: Random House Mondadori.

Vila-Matas, Enrique (2012a). Suicidios ejemplares. Barcelona: Anagrama Compactos.

Vila-Matas, Enrique (2012b). Aire de Dylan. Barcelona: Seix Barral.

Vila-Matas, Enrique (2013). Fuera de aquí. Conversaciones con André Gabastou. Barcelona: Galaxia Gutenberg/Círculo de lectores.

Downloads

Published

2015-06-30

How to Cite

Cattaneo, S. (2015). Vila-Matas-sur-Mer or the dolce vita in the Alleys of the «Cinema-quote». Revista De Literatura, 77(153), 183–208. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.01.008

Issue

Section

Studies