The Poetry of Miguel Sánchez, el Divino

Authors

  • Víctor de Lama Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.01.001

Keywords:

Miguel Sánchez, Valladolid, Burlesque poetry, Spanish Golden Age literature

Abstract


The reduced critical attention paid by philologists to Miguel Sánchez, poet and playwright who enjoyed considerable fame in the years of change between the 16th and 17th century, is astonishing. Authors like Rojas Villandrando, Cervantes and several others have devoted sincere praise to Sánchez. Lope de Vega refers to him several times with heartfelt admiration and in the Arte nuevo de hacer comedias credits his theatrical invention of «deceiving with the truth». After Stefano Arata’s monography, Miguel Sánchez begins to be recognized as a playwright in the theater of the Golden Age, but no one had cared to gather, edit and study his poetry. This paper provides a handful of verses allowing us to discover his original idiosyncrasy and versatility as a poet. Furthermore, some comical features of this poetic corpus give us clear reasons for the author’s success among contemporaries and perhaps the inner motives of his silent disappearance of the literary scene in the first decade of the 17th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aizpurua, Pedro (1983). «El vallisoletano Francisco de Montanos (s. XVI), teórico musical y polifonista», Revista Española de Musicología. 6, 1-2, pp. 109-120.

Alonso, Dámaso y Rafael Ferreres (ed.) (1950). Cancionero Antequerano, 1627-1628. Madrid: CSIC.

Alonso Cortés, Narciso (1906). Noticias de una corte literaria. Valladolid: Imprenta La Nueva Pincia.

Alonso Cortés, Narciso (1921). «Miguel Sánchez “El Divino”», en Miscelánea vallisoletana (Tercera serie). Valladolid: Tipografía Cuesta, pp. 123-131.

Alonso Cortés, Narciso (1926). «El traductor de Ludovico Dolce», en Miscelánea vallisoletana (Cuarta serie). Valladolid: Imprenta del Colegio de Santiago, pp. 151-166.

Alonso Cortés, Narciso (1944). «Los poetas vallisoletanos celebrados por Lope en el Laurel de Apolo», en Miscelánea vallisoletana (Séptima serie). Valladolid: Imprenta Castellana, pp. 5-58.

Amselem-Szende, Line (2003). «Encarnación de Lope de Vega en los Soliloquios de un alma a Dios», Criticón. 87-88-89, pp. 19-34.

Arata, Stefano (1985). «Un´opera sconosciuta di Miguel Sánchez «El Divino»: La tragicomedia de la desgracia venturosa», Cultura Neolatina. 45, pp. 125-140.

Arata, Stefano (1989). Miguel Sánchez il «Divino» e la nascita della comedia nueva. Salamanca: Acta Salmanticensia.

Arata, Stefano (1996). «Teatro y coleccionismo teatral a finales del siglo XVI. (El conde de Gondomar y Lope de Vega)», Anuario de Lope de Vega. 2, pp. 7-23.

Arellano, Ignacio (1995). Historia del teatro español del siglo XVII. Madrid: Cátedra.

Arnaud, Emile (1981). «Alonso Jerónimo de Salas Barbadillo: Epigramas», Criticón. 13, pp. 30-86.

Asensio, Eugenio (1965). Itinerario del entremés. Madrid: Gredos.

Barrera, Cayetano A. de la (1860). Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo español. Madrid: [s. n.].

Bennassar, Bartolomé (1989). Valladolid en el Siglo de Oro. Una ciudad de Castilla y su entorno agrario en el siglo XVI. Valladolid: Ámbito-Ayuntamiento de Valladolid.

Blecua, José Manuel (1984). «La transmisión de la obra poética de Fray Luis de León», en P. Jauralde, D. Noguera y A. Rey (ed.), en La edición de textos. Actas del I Congreso de la Asociación Internacional del Siglo de Oro (AISO). London: Tamesis Books, pp. 13-30.

Bruerton, Courtney (1944). «The Chronology of the comedias of Guillén de Castro», Hispanic Review. 12, pp. 89-151.

Castro, Guillén de (1925). Obras de Guillén de Castro y Bellvis, II. E. Juliá Martínez (ed.). Madrid: Real Academia Española-Imprenta de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.

Cervantes, Miguel de (1995). Viaje del Parnaso II. Obra completa III. Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas (ed.). Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.

Darby, Delphine Fitz (1938). Francisco Ribalta and his school. Cambridge: Harvard University Press. http://dx.doi.org/10.4159/harvard.9780674331150

Devoto, Daniel (1989). «Notomías», Bulletin Hispanique. 91, pp. 169-229.

Escobar Cabeza de Vaca, Pedro (1587). Luzero de la Tierra Santa y grandezas de Egypto y monte Sinay, agora nuevamente vistas y escriptas. Valladolid: Bernardino de Santo Domingo.

Espinosa, Pedro (2006). Primera parte de flores de poetas ilustres. Inoria Pepe Sarno y José María Reyes Cano (ed.). Madrid: Cátedra. Colección Letras Hispánicas 588; Primera edición Valladolid: Luis Sánchez, 1605.

Figueroa, Francisco de (1989). Poesía. Mercedes López Suárez (ed.). Madrid: Cátedra. Colección Letras Hispánicas 301.

Franchi, Fabio (1636). Essequie poetiche overo delle muse italiane in morte del Signore Lope de Vega. Venezia: Gherardo Imberti.

Góngora, Luis de (1982). Romances. Antonio Carreño (ed.). Madrid: Cátedra.

Herrera Maldonado, Francisco (1620). Sannazaro español. Los tres libros del parto de la Virgen Nuestra Señora, traducción castellana de versos heroycolatinos. Madrid: Fernando Correa Montenegro.

Huerta Calvo, Javier (dir.) (2003). Historia del teatro español, I. Madrid: Gredos.

Huntington, Archer M. (ed.) (1904). Romancero general [en línea], en http://books.google.es/books?id=tCNGAQAAIAAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false [ref. de 25/02/2015]. Primera edición Madrid: Luis Sánchez, 1600.

Jiménez Patón, Bartolomé (1604). Eloquencia española en arte. Toledo: Tomás de Guzmán.

Josse, Agustín Luis (ed.) (1802). El Tesoro Español o Biblioteca Portátil Española. Londres: [s. n.].

Labrador Herraiz, José J. y Ralph A. Di Franco (1992). «El manuscrito 23/4/1 de la Biblioteca de don Bartolomé March», Bulletin Hispanique. 94-1, pp. 293-325.

Lama, Víctor de (2011). «“Engañar con la verdad”, Arte nuevo, v. 319», Revista de Filología Española. 91, 1º, pp. 113-128. http://dx.doi.org/10.3989/rfe.2011.v91.i1.218

Lama, Víctor de (2013). «Miguel Sánchez en el Arte nuevo y sus avatares editoriales», en Teatro español de los Siglos de Oro: dramaturgos, textos, escenarios, fiestas. Madrid: Visor, pp. 269-285.

Lama, Víctor de (en prensa). «El vallisoletano Pedro Escobar Cabeza de Vaca en su Luzero de la Tierra Sancta», Castilla. Estudios de Literatura.

López de Sedano, Juan José (ed.) (1771). Parnaso español (Colección de poesías escogidas de los más célebres poetas castellanos), V. Madrid: Ibarra.

Luis de León, Fray (2001). Poesías completas. Cristóbal Cuevas (ed.). Madrid: Castalia.

Manrique de Luján, Fernando (1615). Relación de las fiestas de la ciudad de Salamanca en la beatificación de la Sancta Madre Teresa de Jesús. Salamanca: Diego Cussio.

Maurer, Christopher (1988). Obra y vida de Francisco de Figueroa. Madrid: Istmo.

Menéndez Pidal, Ramón (1953). Romancero hispánico. Madrid: Espasa Calpe, 2 vols.

Mérimée, Ernest (1908). Précis d´histoire de la Littérature Espagnole. Paris: Garnier Frères.

Merino, Antolín (ed.) (1816). Obras del M. Fr. Luis de León. Madrid: Ibarra.

Millet, Victor (1998). Épica germánica y tradiciones épicas hispánicas: Waltharius y Gaiferos. La leyenda de Walther de Aquitania y su relación con el romance de Gaiferos. Madrid: Gredos.

Montanos, Francisco de (1592). Arte de música theórica y práctica. Valladolid: Diego Fernández de Córdova y Oviedo.

Ochoa, Eugenio de (1838). Tesoro de los romanceros y cancioneros históricos, caballerescos, moriscos y otros. París: [s. n.].

Olivar, Alexandre (1977). Catàleg dels manuscrits de la Biblioteca del Monestir de Montserrat. Montserrat: Publicacions de l’Abadía de Montserrat.

Rennert, Hugo (ed.) (1896). La isla bárbara y La guarda cuidadosa de Miguel Sánchez. Boston, Publications of the University of Pennsylvania, 1896.

Ribadeneira, Pedro de (1604). Libro de vidas de santos, que comúnmente llaman extravagantes, porque comúnmente la Yglesia no reza dellos en el Breviario Romano. Madrid: Luis Sánchez.

Rojas Villandrando, Agustín de (1977). El viaje entretenido. Jacques Joset (ed.). Madrid: Espasa Calpe, 2 vols.

Suárez de Figueroa, Cristóbal (1615). Plaza universal de todas ciencias y artes. Madrid: Luis Sánchez.

Vega, Félix Lope de (1621). La Filomena con otras diversas rimas, prosas y versos. Madrid: Viuda de Alonso Martín.

Vega, Félix Lope de (1630). Laurel de Apolo. Madrid: Juan González.

Vega, Félix Lope de (1975). La Arcadia, E. Morby (ed.). Madrid: Castalia.

Williamsen, Vern G. (1980). «El teatro de Miguel Sánchez, “El Divino”», en Actas del sexto congreso internacional de hispanistas. Toronto: University of Toronto, pp. 803-807.

Downloads

Published

2015-06-30

How to Cite

de Lama, V. (2015). The Poetry of Miguel Sánchez, el Divino. Revista De Literatura, 77(153), 15–45. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.01.001

Issue

Section

Studies

Most read articles by the same author(s)

  • Beatriz Ferrús Antón, José Luis Rodríguez García, Rosalía Ramos Guerra, Berta Muñoz Cáliz, Javier Sánchez Zapatero, Rafael Alarcón Sierra, Ana M.ª Rodado Ruiz, Víctor De Lama, M.ª Ángeles Garrido Berlanga, José Elías Gutiérrez Meza, Ismael López Martín, Edward H. Friedman, Antonio Sánchez Jiménez, Adrián J. Sáez, Cristina Gutiérrez Valencia, Pedro Ruiz Pérez, Guillermo Serés, Jaime José Martínez Martín, Antonio A. Gómez Yebra, Inke Gunia, Klaus Dieter Ertler, Fernando Nina, Raquel Jimeno, Eva M.ª Flores Ruiz, Antonio Moreno Ayora, J. Ignacio Díez, Pablo Ramos González Del Rivero, María Jesús Fariña Busto, Álvaro Bustos, Mari Paz Balibrea, María Ángeles Chaparro Domínguez, Armando Pego Puigbó, Amelina Correa Ramón, Cristiana Fimiani, Francisco Javier Díez De Revenga, Manuel Cifo González, Ana Isabel Ballesteros Dorado, Lise Jankovic, M.ª Paz Cepedello Moreno, Maarten Steenmeijer, Book reviews , Revista de Literatura: Vol. 76 No. 151 (2014)