RAMÓN Society Ltd. Consumption and Creation in the Aesthetics of Ramón Gómez de la Serna

Authors

  • Ricardo Fernández Romero University of St. Andrews

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.02.021

Keywords:

Ramón Gómez de la Serna, consumption, commodity, fetishism

Abstract


This article will study the literary practices and aesthetic conceptions of Ramón Gómez de la Serna in the context of the processes of consumption and production of the capitalist system. The Marxist analysis of the fetishism of the commodity will guide us in the exploration of Ramón’s relations with the objects in El Rastro (1914 and 1931). The differences in the two editions of this work, and a consideration of other texts by this author, will allow us to trace the evolution of Ramón’s aesthetics along his changing attitudes to capitalist development in Spain during the first third of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

«Índice de lecturas. La viuda blanca y negra» (1922), Cosmópolis. 42, p. 167-169.

«Luz pregunta... a Ramón Gómez de la Serna» (1932), Luz. 98, p. 16.

«Vilanos en el aire» (1934), Luz. 340, p. 3.

Adorno, Theodor (1939). «Fragmente über Wagner», Zeitschrift für Sozialforschung. VIII, 1-2, p. 17.

Agamben, Giorgio (1995). Estancias. Valencia: Pre-Textos.

Appadurai, Arjun (1986). «The social life of things», en Commodities in cultural perspective. Arjun Appadurai (ed.). New York: Cambridge University Press, pp. 9-35.

Ávila, Ana (2001). «El «ente plástico»: Gómez de la Serna-Gutiérrez Solana (A propósito del maniquí)», Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (Universidad Autónoma de Madrid). XIII, pp. 143-182.

Baudrillard, Jean (1981). For a critique of the political economy of the sign. New York: Telos Press.

Baudrillard, Jean (2005). The system of objects. London: Verso.

Burgos, Carmen de (Colombine) (1999). «Ramón Gómez de la Serna», en Ramón Gómez de la Serna, El libro mudo. Obras completas. V. Ramonismo III. Ioana Zlotescu (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg, pp. 361-363.

Bush, Andrew (2005). «Thresholds of Visibility at the Borders of Madrid: Benjamin, Gómez de la Serna, Mesonero», en Susan Larson y Eva Woods (eds.), Visualizing Spanish Modernity. Oxford: Berg, pp. 94-111.

Cabañas Alamán, Rafael (2001). Fetichismo y perversión en la novela de Ramón Gómez de la Serna. Madrid: Laberinto.

Cardona, Rodolfo (1957). Ramon. A study of Gómez de la Serna and his works. New York: Eliseo Torres and Sons.

Culler, Jonathan (1988). «The Semiotics of Tourism», en Framing the Sign. Criticism and Its Institutions. Norman: University of Oklahoma Press, pp. 153-167.

Dennis, Nigel (1988). «Introduction. Ramón at the Centenary: The Parts of the Whole», en Studies on Ramón Gómez de la Serna. Nigel Dennis (ed.). Ottawa: Dovehouse Editions Canada, pp. 7-22.

Díaz, Jean-Antoine (1999). «La phénoménologie du Rastro par Ramón: une esthétique de l'occasion, une culture du fragment», en Ramón Gómez de la Serna. Études réunies par Évelyne Martín-Hernández. Clermont-Ferrand: Université Blaise-Pascal, pp. 61-76.

Fernández Utrera, María Soledad (2001). Visiones de estereoscopio. Paradigma de hibridación en el arte y la narrativa de la vanguardia española. Chapel Hill: North Carolina Studies in the Romance Languages and Literatures.

Flores, Antonio (1863). «Cuadro cuarenta. Los escaparates», en Ayer, hoy y mañana, o la fe, el vapor y la electricidad. Cuadros sociales de 1800, 1850 y 1899, dibujados a la pluma. Parte segunda. Hoy, o la sociedad del vapor en 1850. Madrid: Imprenta del Establecimiento de Mellado, pp. 7-23.

Gómez de la Serna, Ramón (1916). «Epílogo», en Carmen de Burgos (Colombine). Peregrinaciones. Suiza. Dinamarca, Suecia, Noruega, Alemania, Inglaterra, Portugal. Madrid: Imprenta de «Alrededor del Mundo», pp. 429-458.

Gómez de la Serna, Ramón (1996a). El Libro Mudo. Obras Completas I. «Prometeo» I. Escritos de juventud (1905-1913). Ioana Zlotescu (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores, Galaxia Gutenberg, pp. 537-768.

Gómez de la Serna, Ramón (1996b). Tapices. Obras Completas I. «Prometeo» I. Escritos de juventud (1905-1913). Ioana Zlotescu (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores, Galaxia Gutenberg, pp. 769-939.

Gómez de la Serna, Ramón (1998). El Rastro. Obras Completas III. Ramonismo I. Ioana Zlotescu (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores, Galaxia Gutenberg, pp. 73-254 y 701-197.

Gómez de la Serna, Ramón (1999a). Pombo. Madrid: Visor Libros.

Gómez de la Serna, Ramón (1999b). «Mi autobiografía», en Ramón Gómez de la Serna, La sagrada cripta de Pombo. Madrid: Visor Libros, pp. 640-746.

Gómez de la Serna, Ramón (1999c). Libro nuevo. Obras completas V. Ramonismo III. Libro nuevo. Disparates. Variaciones. El alba (1920-1923). Ioana Zlotescu (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg, pp. 46-438.

Gómez de la Serna, Ramón (1999d). «El hombre de la galería», en Obras completas XI. Novelismo III. Novelas cortas y cuentos para niños (1921-1932). Ioana Zlotescu (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg, pp. 497-509.

Gutiérrez de Miguel, V (1929). «El Rastro madrileño a la hora de la siesta. Un paseo llevando como guía a Ramón Gómez de la Serna», La Voz. 2698, p. 3.

Highfill, Juli (2008). «Comercio metafórico: Las novísimas greguerías y su circunstancia», Boletín Ramón. 17, pp. 15-30.

Hoyle, Alan (1986). «El problema de la greguería», en Sebastian Neumeister (ed.), Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Berlín: Ibero-Amerikanisches Institut, Preußischer Kulturbesitz, Freie Universität Berlin, Institut für Romanische Philologie, pp. 283-292. [Frankfurt am Main: Vervuert, 1989]

Hoyos, Antonio de (1999). «Ramón Gómez de la Serna», en Ramón Gómez de la Serna, Libro nuevo. Obras completas V. Ramonismo III. Libro nuevo. Disparates. Variaciones. El alba (1920-1923). Ioana Zlotescu (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg, pp. 321-322.

Jameson, Fredric (1981). The Political Unconscious. Narrative as a Socially Symbolic Act. Cambridge: Cambridge University Press.

Laget, Laurie-Anne (2012). La fabrique de l'écrivain: les premières Greguerías de Ramón Gómez de la Serna, 1910-1923. Madrid: Casa de Velázquez.

Mainer, José-Carlos (1972). «Prólogo», en Ramón Gómez de la Serna, El incongruente. Barcelona: Picazo.

Mainer, José-Carlos (2000). «Nueve años de novelismo (1928-1937)», en Ramón Gómez de la Serna, Obras completas XII. Novelismo IV. El caballero del hongo gris y otras novelas (1928-1937). Ioana Zlotescu (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg, pp. 11-49.

Manach, Jorge (1928). «Márgenes al Goya de Ramón», Revista de Avance. 25, pp. 210-214.

Marinas Herreras, José-Miguel (2002). La fábula del bazar: orígenes de la cultura del consumo. Madrid: La Balsa de la Medusa.

Marx, Karl (1973). Grundrisse. Foundations of the Critique of Political Economy (Rough Draft). London: Penguin Books.

Marx, Karl (1976). Capital. A Critique of Political Economy. Volume I. London: Penguin Books.

McCulloch, J. y A. Ávila (2002). Viaje hacia el interior: el despacho de Ramón Gomez de la Serna, en Los ismos de Ramón Gómez de la Serna y un apéndice circense. Madrid: Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior, pp. 355-392.

Navarro Domínguez, Eloy (2003). El intelectual adolescente: Ramón Gómez de la Serna (1905-1912). Madrid: Biblioteca Nueva.

Prieto, Antonio (2005). «Las cosas y la individualidad excéntrica de Gómez de la Serna», Dicenda: Cuadernos de Filología Hispánica. 23, pp. 181-193.

Rey Briones, Antonio del (1992). La novela de Ramón Gómez de la Serna. Madrid: Editorial Verbum.

Soldevila-Durante, Ignacio (1988). «Para la recuperación de una prehistoria embarazosa (una etapa marxista de Ramón Gómez de la Serna)», en Nigel Dennis (ed.), Studies on Ramón Gómez de la Serna. Ottawa: Dovehouse Editions Canada, pp. 23-43.

Terdiman, Richard (1993). Present Past: Modernity and the Memory Crisis. Ithaca: Cornell University Press.

Ugarte, Michael (1996). Madrid 1900. The Capital as Cradle of Literature and Culture. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press.

Ury, John (1995). «The consumption of tourism», en Consuming Places. London and New York: Routledge, pp. 129-140.

Valis, Noël (2002). The Culture of Cursilería. Bad Taste, Kitsch and Class in Modern Spain. Durham and London: Duke University Press. http://dx.doi.org/10.1215/9780822384281

Downloads

Published

2014-12-30

How to Cite

Fernández Romero, R. (2014). RAMÓN Society Ltd. Consumption and Creation in the Aesthetics of Ramón Gómez de la Serna. Revista De Literatura, 76(152), 549–574. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.02.021

Issue

Section

Studies