Crisis in the Madrid Theater Scene during the Triennal Liberal Government

Authors

  • Rosalía Fernández Cabezón Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2013.01.005

Keywords:

Theater Crisis, Triennial Liberal Government, Actores vs. Madrid City Hall

Abstract


In the spring and summer of 1820, the Madrid City Hall systematically failed to comply with the Reglamento de Teatros dictated by the Regency in 1812. The directors of the two troupes, Bernardo Gil and Antonio González, attempted in vain to have the constitutional laws enforced. This provoked a serious crisis made worse by the fact that the spectators also showed a preference for other more political venues. The lack of response on the part of the local authorities led the directors to cancel performances for several days in August and to publish a Manifiesto explaining their decision. When, for the following season, the aldermen drew up a new set of regulations which once again contravened the Regency’s Regulations, Bernardo Gil proposed his own Proyecto de Reforma, dated en April of 1821. Apart from a comprehensive proposal for theatrer reform he advances sound arguments defending the actors’ rights as citizens who make an honest living in an honorable profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Piñal, Francisco (1968). Cartelera prerromántica sevillana (1800-1836). Madrid: CSIC.

Alcalá Galiano, Antonio (1955). Memorias de D. Antonio Alcalá Galiano publicadas por su hijo. Obras escogidas de D. Antonio Alcalá Galiano, prólogo y edición de Jorge Campos. Madrid: Atlas.

Andioc, René & Coulon, Mireille (1996). Cartelera teatral madrileña del siglo XVIII (1708-1808). Toulouse: Université de Toulouse-Le Mirail.

Artola, Miguel (1999). La España de Fernando VII. Madrid: Espasa.

Cañas Murillo, Jesús (1997). «Juan Pablo Forner y su Apología del vulgo con relación a la poesía dramática», Castilla. Estudios de Literatura. 22, pp. 37-55.

Checa Beltrán, José (2004). Pensamiento literario del siglo español. Antología comentada. Madrid: CSIC.

Cotarelo y Mori, Emilio (1902). Isidoro Máiquez y el teatro de su tiempo. Madrid: José Perales Martínez.

Cotarelo y Mori, Emilio (1904). Bibliografía de las controversias sobre la licitud del teatro en España. Madrid: Establecimiento Tipográfico de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.

Dérozier, Albert (1978). Quintana y el nacimiento del Liberalismo en España. Madrid: Turner.

Fernández Cabezón, Rosalía (1998). «Una atribución a Forner: Discurso imparcial y verdadero sobre el estado actual del teatro español (1790)», en Jesús Cañas Murillo y Miguel Ángel Lama (eds.), Juan Pablo Forner y su época (1756-1797). Mérida: Editora Regional de Extremadura, pp. 419-431.

Fernández Cabezón, Rosalía (2001). «Forner, crítico teatral de La Espigadera», Revista de Estudios Extremeños. LVII, pp. 439-458.

Fernández Cabezón, Rosalía (2007). «Constitución, patria y libertad en el teatro breve del primer cuarto del siglo XIX», en Alberto Ramos Santana (coord.), Lecturas sobre 1812. Cádiz: Ayuntamiento de Cádiz/Universidad de Cádiz, pp. 153-170.

Fernández de Moratín, Leandro (1970). La comedia nueva. Comedia en dos actos estrenada en el teatro del Príncipe, Madrid, 7 de febrero de 1782, introducción, notas y documentos de John Dowling. Madrid: Castalia.

Freire, Ana María (1997). «El teatro político durante el reinado de Fernando VII», en Guillermo Carnero (coord.), Historia de la Literatura Española. Siglo XIX. Madrid: Espasa Calpe. I, pp. 293-300.

Gil Novales, Alberto (1975). Las Sociedades Patrióticas (1820-1823). Las libertades de expresión y de reunión en el origen de los partidos políticos. Madrid: Tecnos.

Gil Novales, Alberto (1980). El Trienio Liberal. Madrid: Siglo XXI.

Gil Novales, Alberto (1991). Diccionario biográfico del Trienio Liberal. Madrid: El Museo Universal.

Izquierdo, Lucio (1989). «El teatro en Valencia (1800-1832)», Boletín de la Real Academia Española. LXIX, pp. 257-305.

Larraz, Emmanuel (1991). «El teatro de propaganda política de Francisco de Paula Martí durante la guerra de la Independencia y el Trienio Liberal», en Ermanno Caldera (ed.), Teatro politico spagnolo del primo ottocento. Roma: Bulzoni, pp. 105-124.

Jovellanos, Gaspar Melchor de (1997). Memoria para el arreglo de la policía de los espectáculos y diversiones públicas y sobre su origen en España, edición de Guillermo Carnero. Madrid: Cátedra.

Pérez Garzón, Juan Sisinio (1978). Milicia Nacional y revolución burguesa. El prototipo madrileño (1808-1874). Madrid: CSIC. PMCid:PMC1396417

Sopeña Ibáñez, Federico (1967). Historia crítica del Conservatorio de Madrid. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Suero Roca, Mª Teresa (1990 y 1997). El teatre representat a Barcelona de 1800 a 1830. Barcelona: Institut del Teatre. Tomos III y IV.

Downloads

Published

2013-06-30

How to Cite

Fernández Cabezón, R. (2013). Crisis in the Madrid Theater Scene during the Triennal Liberal Government. Revista De Literatura, 75(149), 105–120. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2013.01.005

Issue

Section

Studies