Literary discourse, theoretical and systematization: between plans and voices

Authors

  • María Pilar Suárez Pascual Universidad Autónoma de Madrid
  • Marta Tordesillas Colado Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2013.01.002

Keywords:

Literary discourse, Enunciation, Argumentation, Imaginary

Abstract


In these pages we present a framework for analysis of literary discourse that may include consideration-and tools-generated in the field of contemporary linguistics. We start from the conception of literary discourse as a discourse, if it qualified for the operation marked some dynamics or specific goals that lead us to designate it as literature, while we attribute the characteristic of being an act of language. These two principles, we apply the essential assumption according to which each has a web address for a configuration based semantic language that combines four fundamental levels: topical, expository, argumentative and locutionary. And to generate a broader framework, we have incorporated the plane of the imaginary, as a perspective that places de literary discourse, the discourse en general, in an anthropological and discursive context that allows further features and mechanisms configuration. This theoretical approach is accompanied by an application to Las Coplas a la Muerte de su padre by Jorge Manrique.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ducrot, Oswald (1984a). Le dire et le dit. Paris: Les Éditions de Minuit.

Ducrot, Oswald (1984b). L’argumentation dans la Langue. Paris: Mardaga.

Durand, Gilbert (1969). Les structures anthropologiques de l´imaginaire. Paris: PUF.

Durand, Gilbert (1996). Champs de l’Imaginaire Grenoble: ELLUG.

Forget, Danielle (2000). Figures de pensée, figures du discours. Québec: Nota Bene.

García Berrio, Antonio (1994). Teoría de la Literatura. La construcción del significado. Madrid: Ediciones Cátedra (1ª 1989).

García Negroni, M. y Marta Tordesillas (2001). La enunciación en la lengua. De la deixis a la polifonía. Madrid: Gredos.

Garrido Gallardo, Miguel Ángel (1994). La musa de la Retórica. Madrid: CSIC(2ª edic. ampliada de Estudios de Semiótica Literaria, 1982).

Garrido Gallardo, Miguel Ángel (2010). Nueva Introducción a la Teoría de la Literatura. Madrid: Síntesis. (1ª edic. 2000).

Manrique, Jorge (1992). Poesía, ed. Jesús-Manuel Alda Tesán. Madrid: Cátedra.

Manrique, Jorge (1993). Poesía, ed. Vicente Beltrán. Barcelona: Crítica.

Manrique, Jorge (2000). Poesía completa, ed. Ángel Gómez Moreno. Madrid: Alianza.

Manrique, Jorge (2003). Poesía, ed. María Morrás. Madrid, Castalia.

Moeschler, J. y A.M. Reboul (1998). Pragmatique du discours: de l’interprétation de l’énoncé à l’interprétation du discours. Paris: Armand Colin.

Prado Biezma, J. del (2004). Análisis e interpretación de la Novela. Madrid: Síntesis.

Suárez, María-Pilar (1998). «La mère et la femme fatale chez Villon», Bien dire et bien aprandre. Centre d’Etudes Médiévales de Lille III. V. 16, pp. 237-245.

Suárez, María-Pilar (2002). «La literatura de combate», en Boixareu, M; Lefere, R (eds.), La Historia de España en la Literatura Francesa. Madrid: Castalia, pp. 181-198.

Suárez, María-Pilar (2004). «Christine de Pizane et la reconnaissance de la mère». Revue des Lettres et de Traduction. V. 10, pp.285-301.

Suárez, María-Pilar (2007). «Le personnage du juif et l´énonciation de l´hétérogène», en Connochie-Bourgne, Chantal, (éd), Façonner son personnage au Moyen Age. Aix-en-Provence: Université de Provence I, pp. 309-318.

Suárez, María-Pila (2010). «Le Jeu de Robin et Marion. Une approche intersémiotique», en Salvan, G. (éd.), Ci-Dit. Discours rapporté, citation et pratiques sémiotique. Nice: Université de Nice, pp. 323-339.

Suárez, María-Pilar (2012). «Effets de style, effets de sens», en Connochie, Ch. y Douchet, S. (éds), Effets de style. Aix-en-Provence, Université de Marseille, pp. 351-362.

Tordesillas, Marta (1997). «De la gradualité dans la langue au degré d’implication du locuteur», Cuadernos de Filología Francesa. N.º 9, pp. 135-149.

Tordesillas, Marta (1998). «Esbozo de una teoría dinámica de la lengua en el marco de una semántica argumentativa», Signo y Seña nº 9, pp.349-378.

Tordesillas, Marta (1998). «De la Gramática al Discurso. De la coordinación y la subordinación al concepto de dinámica discursiva», Discurso n.º 21/22, pp.167-183.

Tordesillas, Marta (2004). «Los planos del discurso. Fundamentos teóricos para una nueva semántica». Actas I del VIII Simposio Internacional de Comunicación Social. Cuba: Centro de Lingüistica Aplicada.

Tordesillas, Marta (2005). «Connecteurs et configuration sémantique/pragmatique : une histoire de point de vue», Signes, Langues et cognition. Paris: L´Harmattan, pp.135-149.

Tordesillas, Marta (2007). «La enunciación: fundamentos de lenguaje, principios de lengua, perspectiva docente», en Vera Sant’Anna y Bruno Deusdara, Trajetórias em Enunciaçiao e Discurso, conceitos e práticas. Río de Janeiro: Clara Luz Editora, pp. 122-144.

Tordesillas, Marta (2008). «À propos du signe linguistique: énonciation, argumentation et stéréotype», en El valor de la diversidad. Madrid: U.A.M.

Yllera, A. (1974). Estilística, poética y semiótica literaria. Madrid: Alianza

Yllera, A. (1999). Teoría de la Literatura Francesa. Madrid: Síntesis.

Downloads

Published

2013-06-30

How to Cite

Suárez Pascual, M. P., & Tordesillas Colado, M. (2013). Literary discourse, theoretical and systematization: between plans and voices. Revista De Literatura, 75(149), 15–42. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2013.01.002

Issue

Section

Studies