Literary discourse, theoretical and systematization: between plans and voices
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2013.01.002Keywords:
Literary discourse, Enunciation, Argumentation, ImaginaryAbstract
In these pages we present a framework for analysis of literary discourse that may include consideration-and tools-generated in the field of contemporary linguistics. We start from the conception of literary discourse as a discourse, if it qualified for the operation marked some dynamics or specific goals that lead us to designate it as literature, while we attribute the characteristic of being an act of language. These two principles, we apply the essential assumption according to which each has a web address for a configuration based semantic language that combines four fundamental levels: topical, expository, argumentative and locutionary. And to generate a broader framework, we have incorporated the plane of the imaginary, as a perspective that places de literary discourse, the discourse en general, in an anthropological and discursive context that allows further features and mechanisms configuration. This theoretical approach is accompanied by an application to Las Coplas a la Muerte de su padre by Jorge Manrique.
Downloads
References
Ducrot, Oswald (1984a). Le dire et le dit. Paris: Les Éditions de Minuit.
Ducrot, Oswald (1984b). L’argumentation dans la Langue. Paris: Mardaga.
Durand, Gilbert (1969). Les structures anthropologiques de l´imaginaire. Paris: PUF.
Durand, Gilbert (1996). Champs de l’Imaginaire Grenoble: ELLUG.
Forget, Danielle (2000). Figures de pensée, figures du discours. Québec: Nota Bene.
García Berrio, Antonio (1994). Teoría de la Literatura. La construcción del significado. Madrid: Ediciones Cátedra (1ª 1989).
García Negroni, M. y Marta Tordesillas (2001). La enunciación en la lengua. De la deixis a la polifonía. Madrid: Gredos.
Garrido Gallardo, Miguel Ángel (1994). La musa de la Retórica. Madrid: CSIC(2ª edic. ampliada de Estudios de Semiótica Literaria, 1982).
Garrido Gallardo, Miguel Ángel (2010). Nueva Introducción a la Teoría de la Literatura. Madrid: Síntesis. (1ª edic. 2000).
Manrique, Jorge (1992). Poesía, ed. Jesús-Manuel Alda Tesán. Madrid: Cátedra.
Manrique, Jorge (1993). Poesía, ed. Vicente Beltrán. Barcelona: Crítica.
Manrique, Jorge (2000). Poesía completa, ed. Ángel Gómez Moreno. Madrid: Alianza.
Manrique, Jorge (2003). Poesía, ed. María Morrás. Madrid, Castalia.
Moeschler, J. y A.M. Reboul (1998). Pragmatique du discours: de l’interprétation de l’énoncé à l’interprétation du discours. Paris: Armand Colin.
Prado Biezma, J. del (2004). Análisis e interpretación de la Novela. Madrid: Síntesis.
Suárez, María-Pilar (1998). «La mère et la femme fatale chez Villon», Bien dire et bien aprandre. Centre d’Etudes Médiévales de Lille III. V. 16, pp. 237-245.
Suárez, María-Pilar (2002). «La literatura de combate», en Boixareu, M; Lefere, R (eds.), La Historia de España en la Literatura Francesa. Madrid: Castalia, pp. 181-198.
Suárez, María-Pilar (2004). «Christine de Pizane et la reconnaissance de la mère». Revue des Lettres et de Traduction. V. 10, pp.285-301.
Suárez, María-Pilar (2007). «Le personnage du juif et l´énonciation de l´hétérogène», en Connochie-Bourgne, Chantal, (éd), Façonner son personnage au Moyen Age. Aix-en-Provence: Université de Provence I, pp. 309-318.
Suárez, María-Pila (2010). «Le Jeu de Robin et Marion. Une approche intersémiotique», en Salvan, G. (éd.), Ci-Dit. Discours rapporté, citation et pratiques sémiotique. Nice: Université de Nice, pp. 323-339.
Suárez, María-Pilar (2012). «Effets de style, effets de sens», en Connochie, Ch. y Douchet, S. (éds), Effets de style. Aix-en-Provence, Université de Marseille, pp. 351-362.
Tordesillas, Marta (1997). «De la gradualité dans la langue au degré d’implication du locuteur», Cuadernos de Filología Francesa. N.º 9, pp. 135-149.
Tordesillas, Marta (1998). «Esbozo de una teoría dinámica de la lengua en el marco de una semántica argumentativa», Signo y Seña nº 9, pp.349-378.
Tordesillas, Marta (1998). «De la Gramática al Discurso. De la coordinación y la subordinación al concepto de dinámica discursiva», Discurso n.º 21/22, pp.167-183.
Tordesillas, Marta (2004). «Los planos del discurso. Fundamentos teóricos para una nueva semántica». Actas I del VIII Simposio Internacional de Comunicación Social. Cuba: Centro de Lingüistica Aplicada.
Tordesillas, Marta (2005). «Connecteurs et configuration sémantique/pragmatique : une histoire de point de vue», Signes, Langues et cognition. Paris: L´Harmattan, pp.135-149.
Tordesillas, Marta (2007). «La enunciación: fundamentos de lenguaje, principios de lengua, perspectiva docente», en Vera Sant’Anna y Bruno Deusdara, Trajetórias em Enunciaçiao e Discurso, conceitos e práticas. Río de Janeiro: Clara Luz Editora, pp. 122-144.
Tordesillas, Marta (2008). «À propos du signe linguistique: énonciation, argumentation et stéréotype», en El valor de la diversidad. Madrid: U.A.M.
Yllera, A. (1974). Estilística, poética y semiótica literaria. Madrid: Alianza
Yllera, A. (1999). Teoría de la Literatura Francesa. Madrid: Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.