Zorrilla and the poetics of success: Sancho García
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2012.02.312Keywords:
José Zorrilla, Theatre, Romanticism, Spectators, SuccessAbstract
The Drama Sancho García (1842), well received at the time by the public and by the critics, occupies a strategic position in the trajectories of Spanish Romanticism and of Zorrilla’s oeuvre. However, it has not received enough attention, overshadowed as it has been by more popular works of this author. The article underlines some keys of this particularity, in its historical and cultural context. These keys outline certain features of the author’s formula or art of drama, arisen from a conjunction of good choices, at the different levels and stages of his playwriting, these choices seeking to satisfy the requirements of the popular and conservative public they were meant for. Sustaining theatricality, the principal virtue of Zorrilla’s dramaturgy, he chose, among other options, 1) an adequate dramatic model (tragic composition), closer to romantic drama than to classic tragedy; 2) a narrative frame —historical-legendary, medieval and Spanish—, with high doses of suspense and excitement, 3) his skilful recreation by means of proceedings and materials that were very well known —particularly in the legendary tradition of narration and in the theatre of that time and of Zorrilla himself—, attaining great effect, and 4) the skilful performances of the actors, etc.
Downloads
References
Alas, Leopoldo («Clarín») (1973). «El teatro de Zorrilla», en Leopoldo Alas, Palique, ed. J. M. Martínez Cachero. Barcelona: Labor.
Alborg, Juan Luis (1980). Historia de la literatura española. IV: Romanticismo. Madrid: Gredos.
Alonso Cortés, Narciso (1943). Zorrilla. Su vida y sus obras, 2ª ed. Valladolid: Libr. Santarén.
Álvarez de Cienfuegos, Nicasio (1816). La condesa de Castilla, tragedia, en Obras poéticas de Don Nicasio Álvarez de Cienfuegos. Tomo II. Madrid: Imp. Real, pp. 109-205.
Aranguren, José Luis L. (1982). Moral y sociedad. Introducción a la moral social española del siglo XIX, 6.ª ed. Madrid: Taurus.
Arpa del creyente, El. Periódico semanal de literatura y bellas artes. 9, 4 de diciembre de 1842.
Bonilla y San Martín, Adolfo (1917). «Advertencia», en Zorrilla, José, Sancho García. Madrid: Ruiz Hermanos.
[Cadalso, José] (MDCCLXXI). Don Sancho García, conde de Castilla. Tragedia española original, por Juan del Valle. Madrid: Imp. Joachin Ibarra.
Checa Beltrán, José (1998). «La Poética de Martínez de la Rosa: un anacronismo», en José
Carlos de Torres Martínez y Cecilia García Antón (coords.), Estudios de literatura española de los siglos XIX y XX: Homenaje a Juan María Díez Taboada. Madrid: C.S.I.C, pp. 827-928.
Colección de Carteles Teatrales Valencianos del siglo XIX de la Biblioteca General e Histórica de la Universidad de Valencia (http://parnaseo.uv.es/Carteles.htm; consulta: 19.01.2010).
Diario de Madrid. 2794, 19 de noviembre de 1842, y ss.
Entrambasaguas, Joaquín de (1943). «Prólogo» a Cristóbal Lozano, Historias y leyendas. I. Madrid: Espasa-Calpe.
Fernández Cifuentes, Luis (1997). «El teatro de José Zorrilla», en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española, 8: Guillermo Carnero (coord.), Siglo XIX (I). Madrid: Espasa-Calpe, pp. 363-383.
García, Salvador (1971). Las ideas literarias en España entre 1840 y 1850. Berkeley: University of California Press.
García Gutiérrez, Antonio (1866). Obras escogidas. Madrid: Imp. de Rivadeneyra.
García Lorenzo, Luciano (1967). «La denominación de los géneros teatrales en España durante el siglo XIX y el primer tercio del siglo XX», Segismundo. 5-6, pp. 191-199.
Gies, David T. (1997). «El teatro clasicista durante el reinado de Fernando VII y el Romanticismo», en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española. 8:
Guillermo Carnero (coord.), Siglo XIX (I). Madrid: Espasa-Calpe, pp. 300-313.
Gracia, Paloma (1997). «La leyenda de la Condesa Traidora: observaciones sobre su estructura y significación», en José Manuel Lucía Megías (ed.), Actas del VI Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval. I. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, pp. 721-728.
Hartzenbusch, Juan Eugenio de (1841). Alfonso el Casto. Madrid: Imp. de Yenes.
Hartzenbusch, Juan Eugenio de (1866). «Prólogo» a Antonio García Gutiérrez, Obras escogidas. Madrid: Imp. de Rivadeneyra.
Heraldo, El. Periódico político, religioso, literario e industrial, ed. de Madrid. 5 de noviembre de 1842 y 7 de noviembre de 1847.
Hinterhäuser, Hans (1963). Los «Episodios nacionales» de Benito Pérez Galdós. Madrid: Gredos.
Larra, Mariano J. de (2009). Macías. No más mostrador, ed. de Gregorio Torres Nebrera. Madrid: Cátedra.
Liverani, Elena (1995). «Zorrilla y Cristóbal Lozano: fuentes barrocas del teatro histórico de Zorrilla», en Alfredo Mateos, Fco. Javier Blasco y Ricardo de la Fuente (coords.), Actas del Congreso sobre José Zorrilla. Una nueva lectura (Valladolid, 18-21, octubre, 1993). Valladolid: Univ. de Valladolid-Fund. Jorge Guillén, pp. 375-383.
Martínez de la Rosa, Francisco (1827). «Advertencia» a La viuda de Padilla, en Obras literarias de D. Francisco Martínez de la Rosa. III. París: Imp. de Julio Didot.
Martínez de la Rosa, Francisco (1861). «Apuntes sobre el drama histórico», en Id., Obras dramáticas. 2º. Madrid: Imp. Rivadeneyra.
Mata y Araujo, Luis de (1845). Lecciones elementales de Literatura, aplicadas especialmente a la castellana, por D. Luis de Mata Araujo. 3ª ed. Madrid.
Menéndez Pidal, Ramón (1945). La epopeya castellana a través de la literatura española. Madrid: Espasa-Calpe.
Menéndez Pidal, Ramón (1957). España y su historia. II. Madrid: Minotauro.
Menéndez Pidal, Ramón (1971). «Realismo de la epopeya española. Leyenda de la condesa traidora», en Ramón Menéndez Pidal, Idea imperial de Carlos V. 6ª ed. Madrid: Espasa- Calpe, pp. 37-72.
Mesonero Romanos, Ramón (1842). «Rápida ojeada sobre la historia del teatro español. Época actual», Semanario Pintoresco Español. 50, año VII, 11 de diciembre.
Pastor Díaz, Nicomedes (1837). «Prólogo» a José Zorrilla, Poesías. I. Madrid: J. Sancha. Peers, E. Allison (1843). Historia del movimiento romántico español. 2a. ed. II. Madrid: Gredos.
Piferrer, Pablo (1843). «Don Sancho García», Diario de Barcelona. 13 de mayo de 1843: repr. en Id., Estudios de crítica. Colección de artículos escogidos de D. Pablo Piferrer. Barcelona: Imp. del Diario de Barcelona, 1859.
Príncipe, Miguel Agustín (1839). El conde don Julián. Drama original e histórico, por don Miguel Agustín Príncipe. Zaragoza: Peiro.
Reyero, Carlos (1987). Imagen histórica de España (1850-1900), pról. de J. Gállego. Madrid: Espasa Calpe.
Ruiz Ramón, Francisco (1981). Historia del teatro español (Desde sus orígenes hasta 1900), 4ª ed. Madrid: Cátedra.
Sarrailh, Jean (1933). «Notas sobre Sancho García y Sofronia», en Amigos de Zorrilla, Colección de artículos dedicados al poeta. Valladolid: Imp. Castellana, pp. 125-134. Sebold, Russell P. (1999). «La génesis del drama romántico: La condesa de Castilla, de Cienfuegos», Dieciocho. 22.2, pp. 265-279.
Sol, El. Diario político, religioso, literario e industrial. 3 de diciembre de 1842 y 5 de abril de 1843.
Vallejo González, Irene y Pedro Ojeda Escudero (1994). José Zorrilla. Bibliografía con motivo de su centenario (1893-1993). Valladolid: Fundación Municipal de Cultura del Ayuntamiento de Valladolid.
Vallejo González, Irene y Pedro Ojeda Escudero (2002). El teatro en Madrid a mediados del siglo XIX: cartelera teatral (1854-1864). Valladolid: Universidad de Valladolid.
Vaquero, Mercedes (1990). «Condesa traidora», en Mercedes Vaquero, Tradiciones orales en la historiografía de fines de la Edad Media. Madison: The Hispanic Seminary of Medieval Studies, pp. 1-64.
Zorrilla, José (1842). Sancho García. Madrid: Imp. de Repullés.
Zorrilla, José (1943). Obras completas, ed. de Narciso Alonso Cortés, II. Vallado-lid: Librería Santarén.
Zorrilla, José (2008). Sancho García, ed. de J. Ramón Prieto Lasa. Oña: Asociación de Estudios Onienses.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.