Rivas and Verdi: The catches of free will in The power of fate and The power of destiny

Authors

  • Aurora Egido Universidad de Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2012.348

Keywords:

Contacts between Italy and Spain, predestination and free will, honour code, genres

Abstract


A comparative analysis between Duque de Rivas’Don Álvaro o la fuerza del sino and La forza del destino by Giuseppe Verdi shows, even in their very titles, the close relationship between Spain and Italy since the days of the Golden Age. Both works posit the old theological problem of compatibility between predestination and free will, while adding new social and political insights into social and racial differences and highlighting the narrowness of the code of honour. Otherwise, as far as the admixture of genres or the treatment of costumbrismo and nationalism are concerned, the difference between both works increases in the second version of Verdi´s opera, in which the alteration of the denouement wipes out the tragical dimension of the spanish play.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA. VV. (1993). La forza del destino. Madrid: Teatro de la Zarzuela.

Alier, Roger (2002). Historia de la ópera. Barcelona: Robinbook.

Alonso, Celsa (1998). La canción lírica española en el siglo XIX. Madrid: ICCMU.

Arias y Arias, Ricardo (1970). El concepto de destino en la Literatura medieval española. Madrid: Ínsula.

Bonet, Alberto (1932). La filosofía de la libertad en las controversias religiosas del siglo XVI y primera mitad del siglo XVII. Barcelona: Subirana.

Busquets, Loreto (1988). Rivas y Verdi. Del «Don Álvaro» a la «Forza del Destino». Roma: Bulzoni.

Camino, Francisco (2001). Opera: Historia, autores, obras y argumentos, intérpretes, teatros, discografía. Madrid: Ollero y Ramos.

Carreras Artau, Tomás (1927). «La filosofía de la libertad en La vida es sueño de Calderón». Estudios eruditos «in memoriam» Adolfo Bonilla y San Martín. Madrid: Universidad Central, I, pp. 151-179.

Casalduero, Joaquín (1999). Estudios sobre el teatro español. Madrid: Gredos, 1972.

Cicerón (1999). Sobre la adivinación, Sobre el Destino, Timeo, Ángel Escobar (ed.). Madrid: Gredos. Cortines, Jacobo. «Italia y España: el vínculo de la ópera», en «Entre Italia y España», Ínsula, Aurora Egido (coord.), 757-8, pp. 44-8.

Díaz Gimeno, Felipe, (1987). Hado y Fortuna en la España del siglo XVI. Madrid: Fundación Universitaria.

Fagiuoli, Giovan Battista (1736). La forza della ragione, en Commedie, Firenze. Francesco Moücke, V, pp. 5-172.

Lerma, Enrique y María del Carmen Orive (2008). La fuerza del destino: precedido de aforismos y conceptos sobre libertad, sinceridad y amor. Barcelona: PPU.

Martín Triana, José María (2001). El libro de la ópera. Madrid: Alianza.

Marrast, Robert (1989). José de Espronceda y su tiempo. Barcelona: Crítica, Mazzocchi, Giusseppe (2004). «La imagen de Italia en los siglos XVI y XVII», en Imágenes de España en culturas y literaturas europeas (siglos XVI-XVII), ed. de Manuel López Abiada. Madrid: Verbum, pp. 269-338,

Muñiz Muñiz, María de las Nieves (2010). «España e Italia: historia de una imagen refleja», Ínsula, 757-758, pp. 33-7.

Muratori, Ludovico Antonio (1772). Della forza della fantasia. Venecia: Giambatista Pasquali.

Muratori, Ludovico Antonio (1748). Delle forze dell’intendimento umano o sia il pirronismo confutato. Venecia: Giambatista. Pasquali.

Orive, María de y Enrique Lerma (2008). La fuerza del destino: precedido de aforismos y conceptos sobre libertad, sinceridad y amor. Barcelona: PPU.

Pahlen, Kurth (1995). Diccionario de la ópera. Barcelona: Emecé.

Pattison, Walter T. (1997). «The Secret of Don Álvaro», Symposium, XXI, pp. 67-81.

Profeti, Maria Grazia (2007). «Rojas en Italia en los siglos XVII y XVIII», Revista de Literatura, LXIX, 137, pp. 163-182.

Rey Hazas, Antonio (1986). «La insólita estructura de Don Álvaro o la fuerza del sino», Anuario de Estudios Filológicos. Cáceres, pp. 249-261.

Romero Tobar, Leonardo (1994). Panorama crítico del Romanticismo español. Madrid: Castalia.

Romero, Leonardo (1995). «Drama romántico y relato corto, un caso de poéticas fronterizas», Crítica Hispánica, XVII, pp. 117-26.

Rubio Cremades, Enrique (2010). «Entre España e Italia (siglo XIX)», Ínsula, 757-758, pp. 24-8.

Ruiz Tarazona, Andrés (1993). «Giuseppe Verdi y el Duque de Rivas», en AA. VV., La forza del destino. Madrid: Teatro de la Zarzuela, pp. 25-33,56

Saavedra Fajardo, Ángel de, Duque de Rivas, (1988). Don Álvaro o la fuerza del sino, Alberto Blecua (ed.). Barcelona: Planeta.

Saavedra, Ángel de, Duque de Rivas, (1994). Don Álvaro o la fuerza del sino, introducción de Carlos Ruiz Silva, Madrid, Austral.

Saavedra, Ángel de, Duque de Rivas, (1994). Don Álvaro o la fuerza del sino, Miguel Ángel Lama (ed.), estudio de Ermanno Caldera. Barcelona: Crítica.

Sebold, Russel P. (1986). «Nuevos Cristos en el drama romántico español», Cuadernos Hispanoamericanos, 431, pp. 126-132.

Serrera, Ramón (2006). Verdi, Sevilla y América (A propósito de «Don Álvaro o la fuerza del sino»). Sevilla: Real Academia Sevillana de Buenas Letras, Minervae Baeticae.

Downloads

Published

2012-06-30

How to Cite

Egido, A. (2012). Rivas and Verdi: The catches of free will in The power of fate and The power of destiny. Revista De Literatura, 74(147), 249–276. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2012.348

Issue

Section

Studies