American theatre in La estafeta literaria (1957-1962)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2024.01.011

Keywords:

American drama, La estafeta literaria, American drama in Spain, Transcultural studies, Spanish journals

Abstract


This paper chronicles the coverage of American drama in La estafeta literaria between 1957 and 1962. These are recognizably distinct years within the evolution of the publication as well as ones coinciding with an unprecedented boom in the number of American dramatic borrowings on Spanish stages during Francoism. A quantitative analysis carried out initially seemed to reveal a significant presence of American drama among the matters addressed by the journal, one not dependent on specific Spanish productions, as befits a periodical allegedly intended for a cultivated and sophisticated reader. Yet, the qualitative analysis rules that out to a significant degree. With some qualifications, what this particular journal published did not differ considerably from what others did, and a presumed autonomy from the need to only cover premieres has proved illusory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, Doris. 1962. The Tempering of Eugene O’Neill. New York: Harcourt Brace.

Aragonés, Juan Emilio. 1971. Teatro español de posguerra. Madrid: Publicaciones Españolas.

Aragonés, Juan Emilio. 1987. Veinte años de teatro español (1960-1980). Boulder: Society of Spanish and Spanish-American Studies.

Ballesteros Dorado, Ana Isabel. 2020. La estafeta literaria (1944-1978): trayectoria de un empeño cultural. Madrid: Sial – Trivium.

Ballesteros Dorado, Ana Isabel. 2021. «Reflexiones y disquisiciones sobre teatro en La estafeta literaria». En El teatro en La estafeta literaria (1944-1957). Los años de Juan Aparicio, editado por Ana Isabel Ballesteros Dorado y Milagrosa Romero Samper, 49-109. Madrid: Sial.

Bigsby, Christopher. 1967. Confrontation and Commitment. A Study of Contemporary American Drama 1959-66. Columbia: University of Missouri Press.

Clark, Barrett H.1929. Eugene O’Neill: The Man and His Plays. Nueva York: Robert M. McBride.

Crandell, George W., ed. 1996. The Critical Response to Tennessee Williams. Westport: Greenwood Press.

Doménech, Fernando, y Eduardo Pérez-Rasilla, eds. 2017. Historia y antología de la crítica teatral española (1926-2016). Vol. 2. Madrid: Centro Dramático Nacional.

Espejo, Ramón. 2004. «El estreno de The Crucible en España y su fallido intento de despolitización». En Arthur Miller: Visiones desde el nuevo milenio, editado por. Juan Ignacio Guijarro y Ramón Espejo, 135-148. Valencia: Universidad.

Espejo, Ramón. 2021. «Tennessee Williams’s Misunderstood ‘Memory Play’: Re-Imagining Amanda Wingfied in The Glass Menagerie». Anglia, 139. 3 (septiembre): 475-493. DOI: https://doi.org/10.1515/ang-2021-0039

Espejo, Ramón. 2014. «Tennessee Williams in Spain: The Early Years, 1945-1957». En Tennessee Williams and Europe. Intercultural Encounters, Transatlantic Exchanges, editado por John S. Bak, 213-233. Amsterdam: Rodopi.

Falb, Lewis W. American Drama in Paris, 1945-1970. 1973. Chapel Hill: North Carolina University Press.

Falk, Doris V.1959. Eugene O’Neill y la tension trágica. Buenos Aires: Sure.

Garbisu Buesa, Margarita. 2010. «La literatura extranjera en La estafeta literaria: 1957 y Rafael Morales como punto de inflexión». En La estafeta literaria y su contribución a la difusión de la cultura del siglo XX, editado por Pilar Fernández Martínez, Margarita Garbisu Buesa, María Dolores Nieto García, Fernando González Ariza. 63-101. Madrid: Sílex.

Guerrero Zamora, Juan. 1961. Historia del teatro contemporáneo. Barcelona: Juan Flors.

Miller, Arthur. 2002. Al correr de los años: Ensayos reunidos (1944-2001). Traducido por Jordi Fibla. Barcelona: Tusquets.

Mirlas, León. 1961. O’Neill y el teatro contemporáneo. Buenos Aires: Suramericana.

Paller, Michael. 2005. Gentlemen Callers. Tennessee Williams, Homosexuality, and Mid-Twentieth Century American Drama. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Pérez Minik, Domingo. 1992. Teatro europeo contemporáneo. Su libertad y compromisos. 1961. La Laguna: Viceconsejería de Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias.

Sastre, Alfonso. 1992. «Prólogo para esta edición». En Teatro de vanguardia, 5-16. Hondarribia: Hiru.

Verbitsky, Bernardo. 1959. El teatro de Arthur Miller. Buenos Aires: Siglo Veinte.

Williams, Tennessee. 1972. Memoirs. New York: Doubleday.

Published

2024-10-09

How to Cite

Espejo Romero, R. (2024). American theatre in La estafeta literaria (1957-1962). Revista De Literatura, 86(171), e11. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2024.01.011

Issue

Section

Studies