Problems and Proposals for a Definition of Steampunk

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2023.01.002

Keywords:

Steampunk, Cultural Studies, Pragmatics, Marxism

Abstract


This article analyses the evolution as well as the problems inherent to the definition of steampunk, by offering a new approach regarding this genre, focused on the pragmatic semiotic components of its critical and rebellious nature –concentrated on the sender-receiver axis– rather than the typical themed and plot clichés (Victorian universe, uchronical vision, importance of steam and so on), which mainly highlight the semantic elements. In this sense, a review of several classic analysis about the problems with industrialization in the 19th Century –mainly Karl Marx, William Morris and John Ruskin– is offered, in order to try to find ultimately a new definition for this genre more concentrated on the reformulation of the relations between man and machine, from a perspective close to cultural studies and postestructuralism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fuentes primarias

Arakawa, Hiromu. 2001-2010. Fullmetal Alchemist. Tokyo: Square Enix.

Blaylock, James. 1986. Homunculus. Nueva York: Ace Books.

Boam, Jeffrey y Carlton Cuse. 1993-1994. The Adventures of Brisco County, Jr. Estados Unidos: Warner Bros.

Brooks, Max. 2003. The Zombie Survival Guide. Nueva York: Three Rivers Press.

Clark, Ronald. 1967. Queen Victoria's Bomb. Londres: Panther Books.

Cryptic Studios. 2004. City of Heroes. Pangyo: NCSOFT.

Gibson, William y Bruce Sterling. 1990. The Difference Engine. Londres: Victor Gollancz Ltd.

Jeter, Kevin. 1987. Infernal Devices. Nueva York: St. Martin's Press.

Killjoy, Margaret y Colin Foran. 2011. A Steampunk's Guide to the Apocalypse. Nueva York: Combustion Books.

Laumer, Keith. 1962. Worlds of the Imperium. Nueva York: Ace Books.

Miyazaki, Hayao. 2004. Howl no Ugoku Shiro. Japón: Studio Ghibli.

Moorcock, Michael. 1971. The Warlord of Air. Nueva York: Ace Books.

Morris, William. 2014. Historia de la llanura esplendente. Editado por Javier Martín Lalanda. Madrid: Cátedra.

Otomo, Katsuhiro. 2004. Steamboy. Japón: Sunrise.

Palma, Félix. 2008. El mapa del tiempo. Sevilla: Algaida Ediciones.

Palma, Félix. 2012. El mapa del cielo. Barcelona: Plaza y Janés.

Palma, Félix. 2014. El mapa del caos. Barcelona: Plaza y Janés.

Pondsmith, Mike. 1994. Castle Falkenstein. Renton: R. Talsorian Games.

Powers, Tim. 1983. The Anubis Gates. Nueva York: Ace Books.

Selznick, Brian. 2007. The Invention of Hugo Cabret. Nueva York: Scholastic Corporation.

Sonnenfeld, Barry. 1999. Wild Wild West. Warner Bros: Estados Unidos: Warner Bros.

Stephenson, Neal. 1995. The Diamond Age. Nueva York: Bantam Spectra.

Tapinas, Andrius. 2013. Vilko valanda. Vilnius: Alma littera.

Westerfeld, Scott. 2009. Leviathan. Nueva York: Simon Pulse.

Fuentes teóricas secundarias

Alonso, Luis Enrique y Javier Callejo. 1999. «El análisis del discurso: del posmodernismo a las razones prácticas». REIS. Revista Española de Investigaciones Sociológicas 88: 37-74. https://doi.org/10.2307/40184203

Altman, Rick. 1999. Film/Genre. Londres: British Film Institute. https://doi.org/10.5040/9781838710491

Angulo Tarrancón, Mikel. 2018. «La dictadura del fetiche: de la objetividad del valor a la dominación sin sujeto». Éndoxa: Series Filosóficas 40: 77-102. https://doi.org/10.5944/endoxa.40.2017.16443

Areco, Macarena. 2011. «Bestiario ciberpunk: sobre el imbunche y otros monstruos en Ygdrasil de Jorge Baradit». Aisthesis 49: 163-174. https://doi.org/10.4067/S0718-71812011000100010

Barratt, Caroline. 2010. «Time Machines: Steampunk in Contemporary Art». Neo-Victorian Studies 3, 1: 167-188. http://www.neovictorianstudies.com/

Beard, David. 2014. «A Rhetoric of Steam». En Clockwork Rhetoric. The Language and Style of Steampunk, editado por Barry Brummett, XIV-XXXII. Jackson: University Press of Mississippi.

Benjamin, Walter. 1985. «Kapitalismus als Religion». En Gesammelte Schriften, editado por Rolf Tiedemann y Hermann Schweppenhäuser, 100-103, VI.I. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Bergman, Cassie. 2013. Clockwork Heroines: Female Characters in Steampunk Literature. Bowling Green: Western Kentucky University.

Bowser, Rachel y Brian Croxall. 2010. «Introduction: Industrial Evolution». Neo-Victorian Studies 3, 1: 1-45. http://www.neovictorianstudies.com/

Brummett, Barry. 2014. «Jumping Scale in Steampunk. One Gear Makes You Larger; One Duct Makes You Small». En Clockwork Rhetoric. The Language and Style of Steampunk, editado por Barry Brummett, 80-93. Jackson: University Press of Mississippi. https://doi.org/10.14325/mississippi/9781628460919.003.0006

Calzón García, José Antonio. 2019. «Retrofuturismos literarios y recepción infantil: una aproximación al universo steampunk en clave didáctica». En Repensando la didáctica de la lengua y la literatura: paradigmas y nuevas líneas de investigación, editado por Mar Campos Fernández-Fígares y M.ª. del Carmen Quiles Cabrera, 255-268. Madrid: Visor.

Calzón García, José Antonio. 2021. «El steampunk y su resignificación del objeto desde la óptica posmoderna». Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica 30: 391-418. https://doi.org/10.5944/signa.vol30.2021.26430

Casey, Katherine. 2009. «A Corset Manifesto». Steampunk Magazine 6: 62-63.

Ceserani, Remo. 2008. «De nuevo sobre lo fantástico». ConNotas. Revista de Críticay Teoría Literarias VI, 11: 155-166. https://doi.org/10.36798/critlit.v0i11.168

Collection of People. 2007. «What then, is steampunk? Steampunk is awesome». Steampunk Magazine 3: 6-7.

Conte Imbert, David. 2011. «El mundo de las ciudades oscuras, de Schuiten y Peeters: una topografía de la desubicación». Ángulo recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural 3, 2: 247-277. https://doi.org/10.5209/rev_ANRE.2011.v3.n2.37588

Costa, Joana Garcia. 2013. «Steampunk»: Utopismo e Neovitorianismo nos séculos XX e XXI. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa.

Cristofari, Cécile y Mathieu Guitton. 2014. «Mapping Virtual Communities by their Visual Productions: The Example of the Second Life Steampunk Community». Computers in Human Behavior 41: 374-383. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.10.017

Esser, Helena. 2018. «Re-assembling the Victorians: Steampunk, Cyborgs, and the Ethics of Industry». Cahiers victoriens et édouardiens 87: 1-18. https://doi.org/10.4000/cve.3480

Ferme, Federico. 2011. «Autonomía y cosificación: "El carácter imaginario de la mercancía o su secreto"». Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico 5, 2: 35-61.

Fernández, Laura. 2011. «Llega por fin a España la novela "steampunk"». El Mundo, 6 de diciembre: 43.

Ferrari Nunes, Mônica Rebecca y Marco Antônio Bin. 2018. «Retrofuturismo, espaço e corpomídia: steampunk e a memoria do futuro». Revista Famecos. Mídia, Cultura e Tecnologia 25, 2: 1-21. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.29017

Forlini, Stefania. 2010. «Technology and Morality: The Stuff of Steampunk». Neo-Victorian Studies 3, 1: 72-98. http://www.neovictorianstudies.com/

Frye, Northrop. 1991. Anatomía de la crítica. Caracas: Monteávila Latinoamericana.

Genette, Gérard. 1989. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

Goh, Jaymee. 2009. «On Race and Steampunk». Steampunk Magazine 7: 16-21.

Goho, James. 2018. «Retruthing Steampunk. Caitlin R. Kiernan Rewrites American West Steampunk». Extrapolation 59, 2: 163-185. https://doi.org/10.3828/extr.2018.11

Hale, Mathew. 2013. «Airship Captains, Pith Helmets & Other Assorted Brassy Bits: Steampunk Personas and Material-Semiotic Production». New Directions in Folklore 11, 1: 3-34.

Hall, Mirko y Joshua Gunn. 2014. «"There Is Hope for the Future". The (Dis)Enchantment of the Technician-Hero in Steampunk». En Clockwork Rhetoric. The Language and Style of Steampunk, editado por Barry Brummett, 3-18. Jackson: University Press of Mississippi. https://doi.org/10.14325/mississippi/9781628460919.003.0002

Hantke, Steffen. 1999. «Difference Engines and Other Infernal Devices: History According to Steampunk». Extrapolation 40, 3: 244-254. https://doi.org/10.3828/extr.1999.40.3.244

Hermann Acosta, Andrés. 2012. «Ficcionalización, pensamiento, lenguaje y nuevas narrativas virtuales». Sophia 12: 105-121.

Hernández Sánchez, Domingo. 2005. «Steampunk romántico». En Contrapuntos Estéticos, editado por Antonio Notario Ruiz, 121-134. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Hewitt, Jema. 2011. Steampunk Emporium: Creating Fantastical Jewelry, Devices and Oddments from Assorted Cogs, Gears and Curios. Cincinnati: North Light Books.

Janicz, Krzysztof. 2010. Steampunkopedia Analogue Collection MMIII-MMX. https://efanzines.com/SAC/

Kiehlbauch, Solange. 2015. «Man and Machine in the World of Steam: The Emergence of Steampunk as a Cultural Phenomenon». The Forum: Journal of History 7, 1: 83-104. https://doi.org/10.15368/forum.2015v7n1.5

Klaw, Rick. 2015. «La máquina del tiempo de vapor: un estudio de la cultura popular». En Steampunk, editado por Ann VanderMeer y Jeff VanderMeer, 349-358. Sevilla: Edge Entertainment.

Lipovetsky, Gilles y Jean Serroy. 2015. La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Barcelona: Anagrama.

Lomeli, Sergio. 2019. «Weber y Benjamin: religión y capitalismo». Aufklärung: revista de filosofía 6, 2: 85-102. https://doi.org/10.18012/arf.2016.45610

López Pellisa, Teresa. 2015. Patologías de la realidad virtual. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Marx, Carlos. 1971. El capital. Crítica de la Economía Política. México: Fondo de Cultura Económica, vol. 1.

Matangrano, Bruno Anselmi. 2016. «O olhar contemporâneo na releitura do moderno: A lição de anatomia do temível Dr. Louison». Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea 48: 247-280. https://doi.org/10.1590/2316-40184813

McKenzie, John. 2014. «Clockwork Counterfactuals Allohistory and the Steampunk Rhetoric of Inquiry». En Clockwork Rhetoric. The Language and Style of Steampunk, editado por Barry Brummett, 135-158. Jackson: University Press of Mississippi. https://doi.org/10.14325/mississippi/9781628460919.003.0009

Moorcock, Michael. 1987. Wizardry and Wild Romance. A Study of Epic Fantasy. Londres: Victor Gollancz.

Morales Bonilla, Cristopher. 2018. «Rastros del tiempo. Fetichismo de la mercancía, cosificación y sociedad de la mercancía, cosificación y sociedad del espectáculo». Oxímoron. Revista Internacional de Ética y Política 13: 255-271.

Morris, William. 1985. Arte y sociedad industrial. La Habana: Editorial Arte y Literatura.

Morris, William. 2004. Cómo vivimos y cómo podríamos vivir. Trabajo útil o esfuerzo inútil. El arte bajo la plutocracia. Logroño: Pepitas de Calabaza.

Morris, William. 2015. Escritos sobre arte, diseño y política. Sevilla: Editorial Doble.

Morris, William. 2016. La era del sucedáneo, y otros textos contra la civilización moderna. Logroño: Pepitas de Calabaza.

Nevins, Jess. 2011. «Prescriptivist vs. Descriptivist: Defining Steampunk». Science Fiction Studies 38, 3: 513-518. https://doi.org/10.5621/sciefictstud.38.3.0513

Nevins, Jess. 2015. «Introducción: Las raíces del siglo XIX del steampunk». En Steampunk, editado por Ann VanderMeer y Jeff VanderMeer, 9-16. Sevilla: Edge Entertainment.

Onion, Rebecca. 2008. «Reclaiming the Machine: An Introductory Look at Steampunk in Everyday Practice». Neo-Victorian Studies 1, 1: 138-163. http://www.neovictorianstudies.com/

Pegoraro, Everly. 2012. «Os steampunks e a cultura de mídia: apropriaçôes de uma proposta retrofuturista no cenário brasileiro». Mediaciones Sociales 11: 83-106. https://doi.org/10.5209/rev_MESO.2012.v11.41270

Pegoraro, Everly. 2013. «Steampunk in Brazil: Visuality and Sociability in an Urban Retrofuturistic Culture». International Journal of Communication 7: 1852-1863.

Pérez Díaz, Pedro. 2018. «Una imagen fantasmagórica: modernidad, capitalismo y religión en Walter Benjamin». Revista de Humanidades de Valparaíso 6, 12: 169-186. https://doi.org/10.22370/rhv.2018.12.1317

Pho, Diana. 2019. «Analog Incarnations: Steampunk Performance across Time». Neo-Victorian Studies 11, 2: 118-152. http://www.neovictorianstudies.com/

Prieto Hames, Pablo. 2016. «La poética del tiempo: una aproximación al imaginario steampunk». Ucoarte. Revista de Teoría e Historia del Arte 5: 95-115. https://doi.org/10.21071/ucoarte.v5i0.9555

Rivera, Maica. 2014. «Vivir como cíber, soñar como steamer». Leer 30, 251: 76-77.

Rose, Margaret. 2009. «Extraordinary Pasts: Steampunk as a Mode of Historical Representation». Journal of the Fantastic in the Arts 20, 3: 319-333.

Ruskin, John. 1892. The nature of Gothic: a chapter of «The Stones of Venice». Londres: Kelmscott Press.

Ruskin, John. 1956. Las siete lámparas de la arquitectura. Buenos Aires: Librería «El Ateneo».

Schaeffer, Jean-Marie. 2006. ¿Qué es un género literario? Madrid: Akal.

Soares Chaves, Jayme. 2019. «Ficção científica retrofuturista e fantaismo brasileiro». Études Romanes de Brno 40, 2: 101-119. https://doi.org/10.5817/ERB2019-2-9

Sterling, Bruce. 2009. «The user's guide to steampunk». Steampunk Magazine 5: 30-33.

Stimpson, Kristin. 2014. «Victorians, Machines, and Exotic Others. Steampunk and the Aesthetic of Empire». En Clockwork Rhetoric. The Language and Style of Steampunk, editado por Barry Brummett, 19-37. Jackson: University Press of Mississippi. https://doi.org/10.14325/mississippi/9781628460919.003.0003

Sundén, Jenny. 2015. «Clockwork corsets: Pressed against the past». International Journal of Cultural Studies 18, 3: 379-383. https://doi.org/10.1177/1367877913513697

Sussman, Herbert. 2011. «Steampunk at Oxford». Victorian Literature and Culture 39, 1: 278-284. https://doi.org/10.1017/S1060150310000392

Thompson, John. 2014. «Kenneth Burke Meets a Time Lord. Steampunk's Grammatical Disruption». En Clockwork Rhetoric. The Language and Style of Steampunk, editado por Barry Brummett, 115-134. Jackson: University Press of Mississippi. https://doi.org/10.14325/mississippi/9781628460919.003.0008

VanderMeer, Jeff y Ann VanderMeer. 2015. Steampunk. Sevilla: Edge Entertainment.

VanderMeer, Jeff y Selena J. Chambers. 2011. Steampunk Bible. Nueva York: Abrams Image.

Whitson, Roger. 2017. Steampunk and Nineteenth-Century Digital Humanities: Literary Retrofuturisms, Media Archaeologies, Alternate Histories. Londres - Nueva York: Routledge.

Womack, Marian. 2014. «Postfacio». En Retrofuturismos. Antología Steampunk, 411-419. Zaragoza: Ediciones Nevsky.

Wright, Jaime. 2014. «Steampunk and Sherlock Holmes. Performing Post-Marxism». En Clockwork Rhetoric. The Language and Style of Steampunk, editado por Barry Brummett, 94-114. Jackson: University Press of Mississippi. https://doi.org/10.14325/mississippi/9781628460919.003.0007 PMid:24686008 PMCid:PMC4111975

Zamora, José. 1999. «El concepto de fantasmagoría sobre una controversia entre W. Benjamin y Th. Adorno». Taula, quaderns de pensament 31-32: 129-151.

Downloads

Published

2023-09-12

How to Cite

Calzón García, J. A. (2023). Problems and Proposals for a Definition of Steampunk. Revista De Literatura, 85(169), 27–52. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2023.01.002

Issue

Section

Studies