Unmasking the Contemporary World in Vicente Luis Mora’s Narrative Mosaic: Fred Cabeza de Vaca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2021.022

Keywords:

Vicente Luis Mora, Fred Cabeza de Vaca, Fragmentary aesthetic, Narrative discourse, Generic hybridization

Abstract


We analyze Vicente Luis Mora`s narrative proposal in Fred Cabeza de Vaca. Through various narrative and structural mechanisms, such as the fragmentary aesthetic and the breakdown of narrative discourse, the generic hybridization and perspectivism, the writer dissects contemporaneity from inside and outside of the subject and raises some questions of a philosophical and aesthetic nature, such as the annihilation and disintegration of the subject, the existential vacuum and the unknowableness and the indecipherableness of the real.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asensi, Alfredo. 2017. «Vicente Luis Mora reflexiona sobre el arte actual en su novela más ambiciosa». El diario de Córdoba. https://www.eldiadecordoba.es/ocio/Vicente-Luis-Mora-reflexiona-ambiciosa_0_1175282575.html

Mora, Vicente Luis. 2010a. «El aleph en el espejo y el espejo como aleph: hacia una lectura transatlántica de Borges». En Nuevos hispanismos. ed. Julio Ortega, 267-288. Madrid: Iberoamericana - Vervuert.

Mora, Vicente Luis. 2010b. Quimera 322, septiembre.

Mora, Vicente Luis. 2010c. «El hoax de Quimera». Diario de lecturas. http://vicenteluismora.blogspot.com/2010/09/el-hoax-de-quimera.html

Mora, Vicente Luis. 2013. La literatura egódica. El sujeto narrativo a través del espejo. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Mora, Vicente Luis. 2014. «El pintor que pudo existir». El Boomeran(g), 21 de octubre. https://www.elboomeran.com/vicente-luis-mora/41-el-pintor-que-pudo-existir/

Mora, Vicente Luis. 2015. «Fragmentarismo y fragmentalismo en la narrativa hispánica». Cuadernos hispanoamericanos 783: 91-103.

Mora, Vicente Luis. 2017a. Fred Cabeza de Vaca. México: Sexto Piso.

Mora, Vicente Luis. 2017b. «Entrevista a Vicente Luis Mora». A la carta. RNE.

Mora, Vicente Luis. 2017c. «Entrevista de Alberto Gordo a Vicente Luis Mora». El Cultural: 8-10.

Moyano, Alberto. 2017. «Entrevista a Vicente Luis Mora». El diario vasco. https://www.diariovasco.com/culturas/libros/vicente-luis-mora-20171024002200-ntvo.html

Bibliografía citada

Alberca, Manuel. 2007. El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.

Angenot, Marc. 1982. La parole pamphlétaire: contribution à la typologie des discours modernes. París: Payot.

Aullón de Haro, Pedro. 1992. Teoría del ensayo como categoría polémica y programática en el marco de un sistema global de géneros. Madrid: Verbum.

Aullón de Haro, Pedro. 2005. «El género ensayo, los géneros ensayísticos y el sistema de géneros». En El ensayo como género literario, ed. Vicente Cervera, Belén Hernández y María Dolores Adsuar, 13-24. Murcia: Universidad de Murcia.

Bauman, Zygmun. 2012. El arte de la vida. De la vida como obra de arte. Barcelona: Paidós.

Barthes, Roland. 2004. Roland Barthes por Roland Barthes. Barcelona: Paidós.

Barthes, Roland. 1971. Crítica y verdad. México: Siglo XXI.

Bernhard, Thomas. 2003. Los Maestros Antiguos. Madrid: Alianza Editorial.

Besa Camprubí, Carles. 2014. «El ensayo en la teoría de los géneros». Castilla. Estudios de Literatura 5: 101-123.

Booker, Keith M. 1994. The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism. Westport CT: Greenwood Press.

Borges, Jorge Luis. 1939. «Pierre Menard, autor del Quijote», Sur 4. En Obras Completas 1923-1972, 444-450. Buenos Aires: Emecé.

Brea, José Luis. 2007. «Cambio de régimen escópico: del inconsciente óptico ala e-image». Estudios Visuales: Ensayo, Teoría y Crítica de la Cultura Visual y el Arte Contemporáneo 4: 145-163.

Caballé, Anna. 2012. «¿Cómo se escribe una biografía?». Rúbrica Contemporánea 1: 39-45.

Champeau, Geneviève. 2011. «Narratividad y relato reticular en la novela española actual». En Nuevos derroteros de la narrativa española actual, ed. Jean-François Carcelen, Geneviève Champeau, Georges Tyras y Fernando Valls, 69-88. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Dällenbach, Lucien. 1977. Le récit spéculaire. Essai sur la mise en abyme. París: Seuil.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari. 2015. Rizoma. Valencia: Pre-Textos. Eco, Umberto. 1984. Obra abierta. Barcelona: Ariel.

Ermarth, Elizabeth. 1992. Sequel to History. Postomodernism and the Crisis of Representational Time. Princeton. Princeton UP. https://doi.org/10.1515/9780691219608

Fink, Euge. 1976. La filosofía de Nietzsche. Madrid: Alianza.

Foucault, Michel. 1999. Entre filosofía y literatura. Obras esenciales I. Barcelona: Paidós.

Fowler, Alaistair. 1982. Kinds of Literature. An Introduction to the Theory of Genres and Modes. Cambridge: Harvard UP.

Genette, Gérard. 1976. «Jorge Luis Borges». En Jorge Luis Borges, ed. Jaime Alazraki, 203-210. Madrid: Taurus.

Genette, Gérard. 1991. Fiction et diction. Paris: Seuil.

Gómez Trueba, Teresa. 2017. «Sobre la estética de la impostura: se buscan falsificadores de la novela actual». Artes del Ensayo. Revista Internacional sobre el Ensayo Hispánico 1: 23-42. https://doi.org/10.31009/ae.2017.i1.03

Gracia, Jordi y Domingo Ródenas, eds. 2008. El ensayo español. Siglo XX. Barcelona: Crítica.

Humboldt, Wilhelm von. 1989. Sobre la diversidad de la estructura del lenguaje humano y su influencia sobre el desarrollo espiritual de la humanidad. Barcelona: Anthropos.

Jameson, Fredric. 1996. Teoría de la postmodernidad. Madrid: Trotta.

Kunz, Marco. 2008. «Ni hamburguesa ni magdalena. En torno a Afterpop. La literatura de la implosión mediática, de Eloy Fernández Porta». Quimera 290: 32-36.

Lejeune, Philippe. 1973. «Le pacte autobiographique». Poétique 14: 137-162.

Lipovetsky, Gilles. 1996. La era del vacío. Barcelona: Anagrama.

Lukács. George. 1975. «Sobre la esencia y forma del ensayo». En El alma y las formas, ed. Manuel Sacristán. Barcelona: Grijalbo.

Magris, Claudio. 1999. «Biografía y novela». Revista de Occidente 220: 21-37.

Noguerol, Francisca. 2012. «Barroco frío: la última narrativa en español (1): el 'realismo histérico'». Imán. Revista de la Asociación Aragonesa de Escritores 6. https://revistaiman.es/barroco-frio/

Oleza, Joan. 2013. «El apócrifo, prototipo de una subjetividad en crisis». Asclepio. Revista de Historia de la Medicina y de la Ciencia 65 (2): 9. https://doi.org/10.3989/asclepio.2013.15

Pantel, Alice. 2013. «Cuando el escritor se convierte en un hacker. Impacto de las nuevas tecnologías en la novela española actual (Vicente Luis Mora y Agustín Fernández Mallo)». Letral. Revista Electrónica de Estudios Transatlánticos 11: 54-69. https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/3747

Paz, Octavio. 1999. Obras completas, I. La casa de la presencia. Poesía e historia. Barcelona: Galaxia Gutenberg - Círculo de Lectores.

Peña Vidal, Jorge. 2002. Poética del tiempo. Ética y estética de la narración. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Popper, Karl. 1967. La sociedad abierta y sus enemigos. Buenos Aires: Paidós.

Proust, Marcel. 1971. Contre Sainte-Beuve précede de Pastiches et Melanges et suivi de Essais et articles. Paris: Pléiade.

Reixach, Amado. 2004-2006. «Contra "Uno". La melancólica pulsión fragmentaria». Tropelías 15-17: 575-578.

Rodríguez Fernández, Mario. 2005. «Pierre Menard, autor del Quijote: biografía de un lector». Revista Chilena de Literatura 67: 103-112. https://doi.org/10.4067/S0718-22952005000200007

Saldaña, Alfredo. 2009. No todo es superficie. Poesía española y posmodernidad. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Schaeffer, Jean-Marie. 1989. Qu'est-ce qu'un genre littéraire? París: Seuil.

Schaeffer, Jean-Marie. 1992. L'Art de l'âge moderne: l'esthétique et la philosophie del'art du XVIIIe siècle à nos jours. Paris: Gallimard.

Segade, Manuel. 2008. Narciso Fin de siglo. Barcelona: Melusina.

Senabre, Ricardo. 2000. «La novela entre dos siglos». Prosopopeya. Revista de Crítica Contemporánea 2: 7-19.

Shattuck, Roger. 1984. The Innocent Eye. On Modern Literature and the Arts. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Talens, Jenaro. 2000. El sujeto vacío. Madrid: Cátedra.

Topuzian, Marcelo. 2018. «Fred Cabeza de Vaca». Otra Parte. http://revistaotraparte.com/semanal/literatura-iberoamericana/fred-cabeza-de-vaca/

Wellmer, Albercht. 1988. «La dialéctica de la modernidad y postmodernidad». En Modernidad y postmodernidad, ed. Josep Picó, 103-140. Madrid: Alianza Editorial.

Wimsatt, William y Monroe C. Beardsley. 1954. «The Intentional Fallacy». En The Verbal Icon: Studies in the Meaning of Poetry, ed. William K. Wimsatt, 3-18. Lexington: Kentucky UP.

Downloads

Published

2021-11-10

How to Cite

Calvo Revilla, A. . (2021). Unmasking the Contemporary World in Vicente Luis Mora’s Narrative Mosaic: Fred Cabeza de Vaca. Revista De Literatura, 83(166), 579–602. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2021.022

Issue

Section

Studies