Chirbes and “Self-rewriting”: Textual Variants between Articles Published in Sobremesa Magazine and Texts Compiled in Mediterráneos
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2021.01.010Keywords:
Chirbes, Rewriting, “self-rewriting”, Mediterráneos, Sobremesa Magazine, Textual variantsAbstract
A comparison of the textual variants between Chirbes’s texts in Mediterráneos and his articles in Sobremesa magazine on which these texts are based allows for an understanding of Chirbes’s process of “self-rewriting” and the successive stages of elaboration of his work. In addition to making the changes required to transfer the Sobremesa pieces, illustrated and featuring pull-out quotes, to the book Mediterráneos, without illustrations or pull-out quotes, Chirbes improved his use of language according to the principles of clarity, linguistic brevity and decorum. The writer introduced changes in syntax and punctuation that result in smoother reading and comprehension, and omitted and substituted phrases and words for others that bring more precise nuances to the texts of Mediterráneos and illustrate his convictions in a more personal way.
Downloads
References
Chirbes, Rafael. 1986. «Estambul». Sobremesa 30, octubre: 54-66.
Chirbes, Rafael. 1991a. En la lucha final. Barcelona: Anagrama.
Chirbes, Rafael. 1991b. «Venecia. El naufragio interior». Sobremesa 80, abril: 58-70.
Chirbes, Rafael. 1994a. «Alejandría. Un hermoso destello». Sobremesa 110, enero: 56-62.
Chirbes, Rafael. 1994b. «Mercados de El Cairo. La herencia del mundo». Sobremesa 114, mayo: 46-51.
Chirbes, Rafael. 1995. «Breve encuentro con Lyon. En el camino». Sobremesa 131, diciembre: 40-48.
Chirbes, Rafael. 1996a. «Benidorm en invierno. Desde el Estado del bienestar». Sobremesa 134, marzo: 14-25.
Chirbes, Rafael. 1996b. «Viaje a Creta. Fragmentos de la Edad de Oro». Sobremesa 138, julio-agosto: 58-68.
Chirbes, Rafael. 1996c. «Mercado Central. El pulso de Valencia». Sobremesa 139, septiembre: 26-36.
Chirbes, Rafael. 1996d. «La resaca de la historia. Génova». Sobremesa 142, diciembre: 60-70.
Chirbes, Rafael. 1997a. Mediterráneos. Madrid: Debate.
Chirbes, Rafael. 1997b. «Volver a Roma. El tiempo de los dioses». Sobremesa 144, febrero: 56-63.
Chirbes, Rafael. 1997c. «El naufragio interior». Turia: revista cultural 41: 37-40.
Chirbes, Rafael. 2000. La buena letra. Madrid: Debate.
Chirbes, Rafael. 2002. El novelista perplejo. Barcelona: Anagrama.
Chirbes, Rafael. 2004. El viajero sedentario. Ciudades. Barcelona: Anagrama.
Chirbes, Rafael. 2008. Mediterráneos. Barcelona: Anagrama.
Chirbes, Rafael. 2009a. Rafael Chirbes en diálogo con Santos Alonso. Fundación Juan March, 5 de febrero de 2009. http://www.ieturolenses.org/revista_turia/index.php/actualidad_turia/la-narrativa-de-rafael-chirbes-entre-las-sombras-de-la-historia Acceso el 10-11-2017.
Chirbes, Rafael. 2009b. «Textos ventaneros del 3 al 14 de julio de 2009». Diarios, Blog El Boomeran(g). http://www.elboomeran.com/upload/ficheros/noticias/diariochirbes.pdf Acceso el 12-11-2017.
Chirbes, Rafael. 2010. Por cuenta propia. Leer y escribir. Barcelona: Anagrama.
Chirbes Rafael. 2013. Pecados originales. La buena letra y Los disparos del cazador. Barcelona: Anagrama.
Arcotxa-Scarcia, Aurelia, Javier Lluch-Prats y Mari Jose Olaziregi. 2010. En el taller del escritor. Génesis textual y edición de textos. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
Aron, Thomas. 1987. La réécriture du texte littéraire, Semen. Annales Littéraires de l'Université de Besançon, 3. https://doi.org/10.4000/semen.5573
Azaustre, Antonio y Juan Casas. 1997. Manual de retórica española. Madrid: Akal.
Braudel, Fernand. 1966. La Méditerranée et le monde méditeranéen à l'époque de Philippe II. Paris: Armand Colin.
Fernández Martínez, Dolores. 2021. «Et in Arcadia Ego. El viaje a Creta de Rafael Chirbes». En El universo de Rafael Chirbes, ed. Javier Lluch-Prats, 293-306. Barcelona: Anagrama.
García Prats, Soledad. 2013. Memoria y ciudad en «Mediterráneos» (1997). Implicaciones simbólicas, topográficas y antropológicas de la escritura de viajes. Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades der Philosophischen Fakultät der Christian- Albretchs. Universität zu Kiel.
Genette, Gerard. 1982. Palimpsestes: La littérature au second degré. Paris: Seuil.
Gómez Alonso, Juan Carlos. 2017. «Intertextualidad, interdiscursividad y retórica cultural». Tropelías 1: 107-105. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.201712104
Gómez López-Quiñones, Antonio. 2006. «Chirbes, Rafael. El viajero sedentario. Ciudades. Barcelona: Anagrama, 2004. 372 pp.». España contemporánea 19 (1): 108-110.
González Álvarez, Cristóbal. 2003. «La intertextualidad literaria como metodología didáctica de acercamiento a la literatura: aportaciones teóricas». Lenguaje y textos 21: 115-127.
Herralde, Jorge. 2006. Por orden alfabético. Escritores, editores, amigos. Barcelona: Anagrama.
Iglesias Feijoo, Luis. 2013. «La edición crítica de textos contemporáneos». En Perspectivas críticas para la edición de textos de literatura española, ed. Ermitas Pena, 161-190. Santiago de Compostela: USC Editora.
Llamas Martínez, Jacobo. 2017. «Una aproximación al ritmo lingü.stico, el tono y la puntuación en las novelas de Rafael Chirbes». Tonos 32: 1-17.
Lledó, Emilio. 1992. El silencio de la escritura. Madrid: Espasa-Calpe.
López de Abiada, José Manuel. 2011. «Entrevista a Rafael Chirbes». En La constancia de un testigo. Ensayos sobre Rafael Chirbes, ed. Augusta López Bernasocchi y José Manuel López de Abiada, 12-20. Madrid: Verbum.
Luengo, Ana. 2009. «De cómo confluyen La caída de Madrid y La gallina ciega. Memorias incómodas de la otra España». Aletria 2 (19): 145-162. https://doi.org/10.17851/2317-2096.19.2.145-162
Maggi, Eugenio. 2015. «Intertextualidad y estrategias traductoras. Sobre algunas versiones de un pasaje de En la orilla (Rafael Chirbes, 2013)». Creneida 3: 375-385. https://doi.org/10.21071/calh.v3i.5311
Martínez Fernández, José Enrique. 2001. La intertextualidad literaria. Madrid: Cátedra.
Martínez Rubio, José. 2016. «Retratos del tiempo con pirámides al fondo. La visita de Rafael Chirbes a Egipto». En Tempus en Misr. Historia y porvenir del Hispanismo en Egipto, ed. María J. Rodrigo Mora, Ana Pano Alamán y Silvia Betti, 155-168. Bolonia: Emil.
Montero Curiel, Pilar. 2006. «La ambientación lingü.stica en "Mimoun", de Rafael Chirbes». En Ensayos sobre Rafael Chirbes, ed. María Teresa Ibáñez Ehrlich, 135-157. Madrid - Frankfurt am Main: Iberoamericana - Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783964565617-007
Mora, Miguel. 1997. «Chirbes reúne sus relatos de viajes mediterráneos, de Benidorm a Egipto». El País, 31 de octubre.
Morales Olivas, Luis. 2006. «El elemento lírico en la narrativa de Rafael Chirbes». En Ensayos sobre Rafael Chirbes, ed. María Teresa Ibáñez Ehrlich, 159-174. Madrid - Frankfurt am Main: Iberoamericana - Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783964565617-008
Morier, Henri. 1985. La psychologie des styles. Genève: Georg.
Oleza, Joan. 1996. «Un realismo postmoderno». Ínsula enero-febrero: 589-590.
Orsini-Salillet, Catherine. 2007. L'écriture fragmentaire de la memoire. Habilitation à diriger des recherches (tuteur Jacques Soubeyroux). Université Jean Monnet-Saint-Étienne.
Plett, Heinrich F. 1993. «Intertextualidades». Criterios julio: 65-94.
Pozuelo Yvancos, José María. 2010. 100 narradores españoles de hoy. Palencia: Menoscuarto.
Ricardou, Jean. 1989. «Pour une théorie de la récriture». Poétique: Revue de théorie et d'analyse littéraires 77: 3-15.
Rodríguez-Gallego, Fernando. 2016. «En el taller de Calderón: motivos y pasajes de una de sus comedias más tempranas, Judas Macabeo, que serán recurrentes en su obra posterior». Atalanta 4 (2): 87-136.
Sáez, Adrián J. 2013. «Reescritura e intertextualidad en Calderón: No hay cosa como callar». Criticón 117: 159-176. https://doi.org/10.4000/criticon.237
Senabre, Ricardo. 2015. El lector desprevenido. Oviedo: Ediciones Nobel.
Val, Fernando del. 2014-2015. «Biocronología de Rafael Chirbes». Turia 112: 280-305.
Valls, Fernando. 2014-2015. «La narrativa de Rafael Chirbes: entre las sombras de la historia». Turia 112: 125-145.
Valls, Fernando. 2016. «Cabeza de ofidio, ojos de reptil: a propósito de Paris-Austerlitz, de Rafael Chirbes Fernando Valls». Caracol 11: 30-51.
Vauthier, Bénédicte y Jimena Gamba Corradine. 2012. Crítica genética y edición de manuscritos hispanos contemporáneos. Salamanca: Universidad.
Vitse, Marc. 1998. «Presentación». Criticón 72: 5-10.
Winter, Ulrich. 2006. «Adivinación hermenéutica, historia de las mentalidades y autenticidad. Acerca del estilo historiográfico de Rafael Chirbes». En Ensayos sobre Rafael Chirbes, ed. María Teresa Ibáñez Ehrlich, 235-247. Madrid - Frankfurt am Main: Iberoamericana - Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783964565617-011 PMid:16233955
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.