About an Autograph Manuscript by Lope: Barlaán y Josafat

Authors

  • Daniele Crivellari Università di Salerno

DOI:

https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.01.003

Keywords:

Baroque theatre, Lope de Vega, Barlaán y Josafat, Autograph manuscript

Abstract


This article describes the autograph manuscript of Barlaán y Josafat, by Lope de Vega, which is now preserved at the Bodmer Library (Geneva, Switzerland) and has been considered lost since the 1930s. The study presents a philological description of the manuscript; it focuses also on different loci which are absent in the edition of the play by José F. Montesinos (1935), and that could help to better understand the process of composition of the play by the playwright. Thanks to the analysis of this extraordinary text, it is also possible to study the theatre company that represented this play in the seventeenth century, specifying some details that are already known and adding new ones.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bircher, Martin (2000). A Mirror of the World. Three Thousand Years of Books and Manuscripts. An Exhibition from the Fondation Martin Bodmer, Cologny, Switzerland, in cooperation with the Grolier Club of New York. Cologny / New York: Bibliotheca Bodmeriana / The Grolier Club.

Bodmer, Martin (1947). Eine Bibliothek der Weltliteratur. Zurich: Atlantis.

Crivellari, Daniele (2013). «Dal manoscritto alla scena: El piadoso aragonés di Lope de Vega», Testi e linguaggi. 7, pp. 63-75.

Crivellari, Daniele (en prensa). «El trabajo del autor sobre sí mismo: Lope de Vega escribe La nueva victoria de don Gonzalo de Córdoba», Anuario calderoniano.

Cruz Palma, Óscar de la (1999). «El Barlaam y Josafat de Lope de Vega», Anuario Lope de Vega. 5, pp. 73-82.

Díaz de Escovar, Narciso (1934). «Comediantes de otros siglos. Fernán Sánchez de Vargas», Boletín de la Real Academia de la Historia. 105, pp. 485-514.

Ferrer Valls, Teresa (2003a). «La vigencia en cartel de una comedia: La viuda valenciana, del repertorio de Gaspar de Porres al de Hernán Sánchez de Vargas», en Rafael Beltrán, Marta Haro, Josep Lluís Sirera y Antoni Tordera (ed.), Homenaje a Luis Quirante, I. Valencia: Universitat de València, pp. 175-190.

Ferrer Valls, Teresa (2003b). «Las intervenciones de autor en los textos dramáticos del Siglo de Oro: una copia de La viuda valenciana», en Enrica Cancelliere (ed.), Giornate calderoniane, Calderón 2000. Atti del Convegno Internazionale. Palermo, 14-17 dicembre 2000. Palermo: Flaccovio, pp. 293-308.

Ferrer Valls, Teresa (dir.) (2008). Diccionario biógrafico de actores del teatro clásico español (DICAT). Kassel: Reichenberger.

Gagnebin, Bernard (1972). «Une source capitale pour la recherche à Genève: la Fondation Martin Bodmer», Genava. 20, pp. 5-54.

García Reidy, Alejandro (2006). «Las posibilidades dramáticas de la historia de Barlaam y Josafat: de Lope de Vega a sus epígonos», en Dolores Fernández López y Fernando Rodríguez-Gallego (ed.), Campus stellae. Haciendo el camino en la investigación literaria, I. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, pp. 427-436.

Mishira, Sabayasachi (2012). «Influencias lopescas en la comedia hagiográfica Los dos luceros de Oriente (siglo XVII)», en Carlos Mata Induráin y Adrián J. Sáez (ed.), «Scripta manent». Actas del I Congreso Internacional Jóvenes Investigadores Siglo de Oro (JISO 2011). Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, pp. 297-305.

Morley, Sylvanus G. y Courtney Bruerton (1968). Cronología de las comedias de Lope de Vega. Madrid: Gredos.

Presotto, Marco (1997). «Hacia la producción del texto-espectáculo en las comedias autógrafas de Lope de Vega», Anuario Lope de Vega. 3, pp. 153-168.

Presotto, Marco (2000). Le commedie autografe di Lope de Vega. Catalogo e studio. Kassel: Reichenberger.

Rau, Arthur (1958). «Bibliotheca Bodmeriana. Part I: Manuscripts», Book Collector. VII, pp. 386-395.

Rau, Arthur (1959). «Contemporary Collectors XIX. Bibliotheca Bodmeriana. Part II: Printed Books», Book Collector. VIII, pp. 31-45.

Rennert, Hugo Albert (1909). The Spanish Stage in the Time of Lope de Vega. New York: The Hispanic Society of America.

Vega, Lope de (1935). Barlaán y Josafat. José F. Montesinos (ed.). Madrid: Junta para ampliación de estudios e investigaciones científicas.

Vega, Lope de (1962). El galán de la Membrilla. Diego Marín y Evelyn Rugg (ed.). Madrid: Anejos del Boletín de la Real Academia Española.

Vega, Lope de (2001). Quien más no puede. Ed. Laura Naldini. Kassel: Reichenberger.

Downloads

Published

2015-06-30

How to Cite

Crivellari, D. (2015). About an Autograph Manuscript by Lope: Barlaán y Josafat. Revista De Literatura, 77(153), 75–91. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.01.003

Issue

Section

Studies