The classical tragedy of Bécquer’s «Account book»
DOI:
https://doi.org/10.3989/revliteratura.2013.01.014Keywords:
Bécquer, Metastasio, Opera, Tragedy, NeoclassicismAbstract
This article consists of an analysis and a «definitive» critical edition of the Becquer’s «Tragedy without title» because we have found his source, the Pietro Metastasio’s libretto Demofoonte. We distinguish this work from the «classical tragedy» that Becquer names when he talks about his adolescence, and we connect Demofoonte with the «greek tragedy classical in Italian» The Poet’s daughter, work that Becquer includes between his «Thoughts of original works». We sketch also classical references that we find in the poems that Becquer wrote in his father’s «Account book», where he wrote also her Demofoontes.
Downloads
References
ALONSO, Dámaso (1961). «Un diario adolescente de Bécquer», ABC, 19-8-1961 (reproducido en su libro Del Siglo de Oro a este siglo de siglas. Madrid: Gredos, 1962, pp. 107-122).
ANÓNIMO (1920). «Páginas inéditas de Bécquer», América Latina: Revista de propaganda europea en las repúblicas latino-americanas. Año 6. Nº 8 (agosto), p. 10 (el director era Benjamín Barrios, posible autor).
ARMIÑÁN, Luis de (1939). «Papeles viejos. El cuaderno casero del padre de Gustavo Adolfo», Domingo (12-11-1939).
BÉCQUER, Gustavo Adolfo (1993). Autógrafos juveniles (ed. Leonardo Romero Tobar). Barcelona: Puvill.
BÉCQUER, Gustavo Adolfo (1995). Obras completas (ed. Ricardo Navas Ruiz). Madrid: Turner (2 vol.).
BÉCQUER, Gustavo Adolfo (2004). Obras completas (ed. Joan Estruch Tobella). Madrid: Cátedra.
CAMPILLO, Narciso (1871). «Gustavo Bécquer», La Ilustración de Madrid. 25 (15-1-1871), pp. 2-3.
GAMALLO DE FIERROS, Dionisio (1948). Del olvido en el ángulo oscuro: páginas abandonadas de Gustavo Adolfo Bécquer. Madrid: Valera.
METASTASIO, Pietro (1965). Opere, (ed. Elena Sala di Felice). Milano: Rizzoli Editore.
MORENO GODINO, Francisco (1886). «G. A. Bécquer: Semblanza», La Ilustración Artística. 684, pp. 115-116.
MORENO MENGÍBAR, Andrés (1997). «La formación operística de Gustavo Adolfo Bécquer: los años sevillanos (1848-1854)», El Gnomo. 6, pp. 59-89.
PAGEARD, Robert (1990). Bécquer: leyenda y realidad. Madrid: Espasa.
SEBOLD, Russell P. (1999), «Bécquer en sus comienzos neoclásicos», Salina. 13, pp. 71-80.
SEGOVIA, Alberto de (1927). Gustavo Adolfo Bécquer, Madrid: Figuras de la Raza: Revista semanal hispanoamericana. 15 (17-2-1927)
Manuscritos de Bécquer
Consultados Autógrafos (Ms. 22.511 de la Biblioteca Nacional de Madrid).
«Pensamientos de obras originales» y «Proyectos de obras y publicaciones» (Ms. 171 de la Fundación Vicente Huidobro, Santiago de Chile).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.